Zoekmachine marketing en de makelaardij

Zoekmachine marketing en de makelaardijDe opkomst van het internet en de technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia hebben ervoor gezorgd dat de computer (uiteraard met internet) momenteel hoogstwaarschijnlijk het meest gebruikte middel is om informatie op te zoeken. En waar wordt deze informatie opgezocht? Juist, op een zoekmachine. Google welteverstaan.

Google en marketing

Wanneer je als bedrijf in de top 10 van Google wordt gevonden dan komt er aardig wat traffic op je website af. Dit zijn eigenlijk allemaal prospects, aangezien ze allemaal gericht zoeken naar informatie en/of een dienst/product en jij dat waarschijnlijk aanbiedt. Als jouw website zo is ingericht dat het je prospects aanspreekt en zij vinden wat zij zoeken (of dat nou een product, dienst of simpelweg informatie is) dan heb je kans dat deze prospects klanten worden.

Kortom, een gouden marketing tool in deze technologische tijd. Of toch niet?

Kosten vs baten

Er zijn in de zoekmachine wereld vele (zogenaamde) SEO experts die ongeveer allemaal hetzelfde beweren: wij zorgen ervoor dat jij een toppositie krijgt in Google wat jou als bedrijf weer prospects – en mogelijk dus klanten – oplevert. Uiteraard in ruil voor een (fikse) vergoeding aan de expert. Vrij simpel gesteld, eigenlijk.

Maar is dat nou allemaal wel zo?

Vragen, vragen, vragen…

Ondanks bovenstaande stelling roept zoekmachine marketing in de makelaardij bij mij – en wellicht ook bij andere makelaars – nog een aantal vragen op: Krijg jij als bedrijf, in dit geval een makelaarskantoor, wel meer klanten door zoekmachine marketing? En zo ja, wegen deze baten dan op tegen de kosten? Of zijn websites als Funda en Jaap te “groot” geworden? En kun je het tot slot beter uitbesteden of zelf doen?

Om deze vragen voor mijzelf te beantwoorden heb ik een aantal gesprekken gevoerd (onder andere met een SEO expert) omtrent dit onderwerp en heb ik me verdiept in het hele SEO gebeuren. Maar wat nu?

Het resultaat

Het resultaat van mijn “onderzoek” is niet echt denderend te noemen. Ik zit nog steeds met dezelfde vragen, echter heb ik wel nieuwe inzichten verworven. De huidige consument zoekt momenteel wellicht meer op aanbod dan op makelaar. Dat is uiteraard ook niet vreemd! Maar als je op aanbod zoekt dan kom je al snel uit bij websites als Funda en Jaap, aangezien zij door hun concept bekend zijn en een veel groter aanbod op hun site hebben.

Loont zoekmachine marketing zich dan nog wel? Of zijn websites als Funda en Jaap een deel van jouw “marketing” op het internet?

SEO expert

Onder andere het gesprek met de SEO expert gaf mij bovenstaand inzicht, aangezien er op deze manier – volgens zijn onderzoek – mogelijkheden waren om in de top 10 van Google terecht te komen. Hij zou “simpelweg” ervoor zorgen dat wij als kantoor in de top 10 kwamen wanneer iemand zou zoeken naar (bijvoorbeeld) “woning te koop Maastricht”.

Op deze manier (SEO toepassen op plaatsgebonden zoekwoorden) zou je dus “tussen” websites als Funda en Jaap kunnen komen via Google. Zou zoekmachine marketing zich op deze manier lonen? Het antwoord moet ik jullie en mijzelf helaas schuldig blijven, net als de SEO expert. Desondanks heb ik wel een concreet voorstel op mijn bureau liggen, klaar om getekend te worden…

Hoe verder?

Enfin, ik ben er van overtuigd dat wij, net als alle andere branches, verder moeten om zodoende uit deze crisis te komen en niet in een nieuwe crisis te vallen om vervolgens pas weer verder te gaan (het W herstel). Wij moeten niet proberen terug te komen op het niveau van 2008 want dat lukt niet. Wij moeten “doodgaan om een nieuw leven te krijgen”. Met andere woorden, laat het oude “doodgaan” door te veranderen waarna je door je verandering een nieuw “leven” begint.

[vimeo]http://www.vimeo.com/7584175[/vimeo]

Ondanks deze overtuiging zit ik echter nog steeds met het concrete voorstel op mijn bureau en met mijn vragen. Moet ik het voorstel maar gewoon tekenen en dan afwachten of het een waardevolle investering is om zodoende te verder te gaan door verandering? Lijkt mij niet.

Of is er iemand die ervaring heeft met zoekmachine marketing binnen de makelaardij die mij verder kan helpen om een antwoord op mijn vragen te krijgen?

The following two tabs change content below.
Student Commercieel Management at Hogeschool Zuyd / Commercieel Medewerker at Ruijters B.V.

Laatste berichten van Mitch Habets (toon alles)

8 Reacties

  1. Ik denk dat zoekmachine marketing niet alleen maar SEO of SEA is. Google hecht steeds meer waarde aan Social Media, zoals blogs, netwerken e.d. Actuele informatie en actuele rankings zijn het vervolg. Ook voor de makelaardij zou hierop ingespeeld kunnen worden, door middels RSS-feed nieuwe huizen te delen bijvoorbeeld. Mogelijkheden genoeg in ieder geval.

    groeten,

    Stijn Driessen

    reageren
  2. Verborgen optie nr2 is SEA, waarbij je gericht adverteert. Vertaal de kosten van SEO-aanpassingen naar een SEA-budget en je hebt je antwoord t.a.v. de Google-route. Wat is voordeliger?

    Volgens mij is het belangrijker eerst te bepalen welke routes de doelgroepen nemen. Want SEO is niets meer dan een goed naambordje aan Google-lane. En als het gros van de bezoekers een andere weg neemt, zoals Funda-straat, kun je je geld beter ergens anders in stoppen. SEO kan natuurlijk nooit kwaad, maar bij een ROI-vraag moet je antwoord vinden op bovenstaande vraag. Hoe reizen bezoekers?

    SEO is iig NIET de heilige graal – zeker niet in het peer-to-peer (social media) tijdperk waarin we anno 2010 leven.

    reageren
  3. Ik denk dat SEO vaak te eenzijdig benadrukt wordt. Natuurlijk is vindbaar zijn in deze tijd een belangrijke sleutel, maar we kunnen niet allemaal in de top-10 van de lijstjes komen.

    Het is denk ik zaak om juist geïntegreerd te denken in je marketing communicatie. En daarin staan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en likability, naast vindbaarheid, functionaliteit, content. Zo beinvloed je uiteindelijk conversie en effectiviteit van je communicatie.

    reageren
  4. Tevreden klanten zorgen voor nieuwe klanten, daarnaast zorgen wij dat wij lokaal goed zichtbaar zijn op zoveel mogelijk manieren.

    reageren
  5. Een geweldige spreker in het toegevoegde filmpje!!

    reageren
    • Dan te bedenken dat deze man inmiddels 86 is. Kreeg dit filmpje op mijn opleiding te zien en was ervan onder de indruk! Zeer interessant ook…

      reageren
  6. De beste investering in marketing is en blijft in mijn ogen aandacht voor de bestaande klant. Daar proberen wij fors in te investeren.

    reageren
    • Zeker mee eens, after sales is zeer belangrijk!

      Maar hoe haal je dan, dmv marketing, je nieuwe klanten binnen? Zoekmachine marketing zou hier een onderdeel van kunnen zijn..

      reageren

Geef een reactie

Google+