Wij hebben geen haastEen veelgehoorde uitspraak van verkopers die voornemens zijn een woning te verkopen en nog geen concrete plannen hebben wanneer zij hierin slagen, is: “Wij hebben geen haast!”. Een aantal jaar geleden hoorden wij het vaker dan tegenwoordig, maar we horen hem nog steeds.

Gek genoeg heeft de koper vandaag de dag ook een toepasselijke gelegenheid gevonden deze uitspraak te gebruiken. Vaak zijn er zelfs meerdere gelegenheden. Maar echt begrijpen doe ik het niet.

Wensen

Tijdens een bezichtiging informeren wij vaak naar de wensen van de potentiële koper. Heeft meneer of mevrouw al meerdere woningen gezien, waar woont men nu, vanwaar de keuze deze woning te bekijken etc. Enige interesse, misschien zelfs nieuwsgierigheid, maar ook om het ijs een beetje te breken en om een soort kennis te maken. Dit is veelal de eerste gelegenheid om “Wij hebben geen haast” toe te passen. Waarom? Het past niet als antwoord op een van mijn gestelde vragen en de betekenis is onduidelijk.

Maar goed, een huis bekijken en misschien straks aankopen is spannend. Je weet niet wat er allemaal bij komt kijken en er is wellicht de wens om het een beetje vrijblijvend te houden. Daar kunnen we inkomen. Maar enkele dagen na de bezichtiging bellen we de kijkers op om te informeren naar hun belangstelling en dan volgt de uitspraak vaak weer.

De andere kant

Veel mensen lijken te vergeten dat bij het zien van het huis en de makelaar niet alle betrokkenen zijn ontmoet. Aan de andere zijde zitten ook mensen. De verkopers vinden het allemaal net zo spannend. Met het plannen van de bezichtiging geeft een kijker een koopsignaal. Daarmee is hij voor ons makelaars een potentiële koper. De verkoper verwacht hoe dan ook een vervolg. Positief of negatief. Zeer nieuwsgierig en soms vol verwachting wachten zij het verslag van de makelaar af.

Nee verkopen

Het is niet het leukste om te doen, maar nee verkopen kunnen wij makelaars ook. Vindt iemand de woning niet leuk (om wat voor reden dan ook), dan zijn wij in staat dit slechte nieuws namens de bezoeker te brengen. “Ze doen het niet, maar toch bedankt voor de bezichtiging“. Dit sluit op dat moment een klein hoofdstuk af en zorgt ervoor dat mensen niet hoopvol blijven wachten op een positief vervolg (een eventuele bieding).

Willen weten

Persoonlijk wil ik zoveel mogelijk weten. Vindt u de woning niet leuk en wilt u het niet kopen, vertel me dan ook waarom niet. Wellicht dat uw antwoorden ons nog kunnen helpen bij het verdere verloop van de verkoop. Een kleine prijs voor de gastvrijheid van de verkoper en de genomen moeite van de makelaar.

Maar met “Wij hebben geen haast!”…  daar kan ik persoonlijk niets mee.

The following two tabs change content below.
Arnout is sinds 1998 werkzaam in de makelaardij en sinds 2008 partner bij ERA Van De Steege met (9) vestigingen in GROOT Amsterdam. Vooral door zijn interesse mede verantwoordelijk voor de marketing, internet, nieuwe media en vernieuwende activiteiten binnen de organisatie. In zijn vrije tijd samenwonend, vader van Sophie (2009) en levensgenieter. Arnout is te volgen via www.twitter.com/arnoutale

Laatste berichten van Arnout Ale (toon alles)

Google+