Wij hebben geen haast

Wij hebben geen haastEen veelgehoorde uitspraak van verkopers die voornemens zijn een woning te verkopen en nog geen concrete plannen hebben wanneer zij hierin slagen, is: “Wij hebben geen haast!”. Een aantal jaar geleden hoorden wij het vaker dan tegenwoordig, maar we horen hem nog steeds.

Gek genoeg heeft de koper vandaag de dag ook een toepasselijke gelegenheid gevonden deze uitspraak te gebruiken. Vaak zijn er zelfs meerdere gelegenheden. Maar echt begrijpen doe ik het niet.

Wensen

Tijdens een bezichtiging informeren wij vaak naar de wensen van de potentiële koper. Heeft meneer of mevrouw al meerdere woningen gezien, waar woont men nu, vanwaar de keuze deze woning te bekijken etc. Enige interesse, misschien zelfs nieuwsgierigheid, maar ook om het ijs een beetje te breken en om een soort kennis te maken. Dit is veelal de eerste gelegenheid om “Wij hebben geen haast” toe te passen. Waarom? Het past niet als antwoord op een van mijn gestelde vragen en de betekenis is onduidelijk.

Maar goed, een huis bekijken en misschien straks aankopen is spannend. Je weet niet wat er allemaal bij komt kijken en er is wellicht de wens om het een beetje vrijblijvend te houden. Daar kunnen we inkomen. Maar enkele dagen na de bezichtiging bellen we de kijkers op om te informeren naar hun belangstelling en dan volgt de uitspraak vaak weer.

De andere kant

Veel mensen lijken te vergeten dat bij het zien van het huis en de makelaar niet alle betrokkenen zijn ontmoet. Aan de andere zijde zitten ook mensen. De verkopers vinden het allemaal net zo spannend. Met het plannen van de bezichtiging geeft een kijker een koopsignaal. Daarmee is hij voor ons makelaars een potentiële koper. De verkoper verwacht hoe dan ook een vervolg. Positief of negatief. Zeer nieuwsgierig en soms vol verwachting wachten zij het verslag van de makelaar af.

Nee verkopen

Het is niet het leukste om te doen, maar nee verkopen kunnen wij makelaars ook. Vindt iemand de woning niet leuk (om wat voor reden dan ook), dan zijn wij in staat dit slechte nieuws namens de bezoeker te brengen. “Ze doen het niet, maar toch bedankt voor de bezichtiging“. Dit sluit op dat moment een klein hoofdstuk af en zorgt ervoor dat mensen niet hoopvol blijven wachten op een positief vervolg (een eventuele bieding).

Willen weten

Persoonlijk wil ik zoveel mogelijk weten. Vindt u de woning niet leuk en wilt u het niet kopen, vertel me dan ook waarom niet. Wellicht dat uw antwoorden ons nog kunnen helpen bij het verdere verloop van de verkoop. Een kleine prijs voor de gastvrijheid van de verkoper en de genomen moeite van de makelaar.

Maar met “Wij hebben geen haast!”…  daar kan ik persoonlijk niets mee.

The following two tabs change content below.
Arnout is sinds 1998 werkzaam in de makelaardij en sinds 2008 partner bij ERA Van De Steege met (9) vestigingen in GROOT Amsterdam. Vooral door zijn interesse mede verantwoordelijk voor de marketing, internet, nieuwe media en vernieuwende activiteiten binnen de organisatie. In zijn vrije tijd samenwonend, vader van Sophie (2009) en levensgenieter. Arnout is te volgen via www.twitter.com/arnoutale

Laatste berichten van Arnout Ale (toon alles)

8 Reacties

  1. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met het gevoel ‘niet gedwongen te worden tot een keuze’. Iets wat verkopers soms onbedoeld uitademen. In mijn beleving onstaat er een perceptieverschil vanuit beroepsdeformatie. De makelaar verkoopt talloze huizen per jaar, dagelijkse kost. Terwijl de koper het slechts eens per 10 (?) jaar doet. De aanschaf van een huis is dus nogal iets voor de koper, in ieder geval geen dagelijkse kost. Zeker ook gezien de investering en het afbreukrisico. Lifechanging, mag je wel stellen. Weifelen en twijfelen is daarbij geen onlogisch gedrag 😉

    reageren
    • Waarschijnlijk heb je gelijk, maar daarom is het goed om dit aan te halen. Het is logisch dat mensen voorzichtig zijn, maar de spanning bij de verkopers is groot. Ze zijn simpelweg nieuwgierig naar de reactie en belangstelling van de kijkers. Wordt het niets dan is het jammer, maar dan kunnen ze het wel afsluiten. Dan hoeven ze tenminste niet zonder te weten waar ze op moeten rekenen en misschien vol verwachting af te wachten.

      reageren
  2. Naar mijn mening bedoelt een kijker met “we hebben niet zo’n haast” menigmaal “ons huis staat reeds voor een te hoge prijs al meer dan een jaar te koop”.

    Ik weet zeker dat we dat verhaal ook allemaal kennen. Een verkoper die roept “ik heb niet zo’n haast”. Eigenlijk bedoelt hij, de (markt conforme) prijs die jij als makelaar noemt vind ik veel te laag dus ik wil minstens 10% meer, “want we hebben toch geen haast”. Totdat ze want anders hebben gezien/de scheiding rond is: Dan moet alles ineens binnen een maand geregeld zijn.

    Maar goed, dat is nou de (menselijke) leuke kant van het vak.

    reageren
  3. Leuke reacties.

    @Marco Boersma: Je hebt helemaal gelijk en voor sommige misschien een nuttige tip!

    Wat wij veel meemaken is dat mensen bang zijn om hun mening te delen of verwachting uit te spreken. Min of meer vergelijkbaar met enthousiast zijn tijdens een bezichtiging. Natuurlijk mag en kan dat (als het maar oprecht is). Het is echt niet zo dat ik direct een blanco koopovereenkomst onder hun neus druk en ze verplicht de woning te kopen. Ze staan er (bezoeken het huis)toch niet voor niets. Hoezo geen haast? Natuurlijk wil je eerst zien of het wat is en daarna overleggen etc. Maar zeg DAT dan.

    reageren
  4. Goed kwalificeren is erg belangrijk.

    Maar goed, kwalificeren doen maar weinig makelaars. Degene die je aan de telefoon krijgt, plant altijd blind een afspraak in.

    reageren
  5. Vraag dan ” waarom heeft u geen haast”.

    Wat is de reden dat u een bezichtiging heeft aangevraagd.

    Of kwalificeer vooraf de potentiele koper. Vraag binnen welke termijn hij/zij een woning aan wil kopen.

    Als je belt voor een bezichtiging, springt iedereen direct op om een afspraak in te plannen zonder eerst een aantal vragen te stellen.

    reageren
  6. Dit stuk klopt helemaal. Net of kandidaten zich schamen om ‘nee’ te zeggen tegen een woning. Gewoon doen, en vooral waarom, het helpt ons makelaars u nog beter van dienst te zijn. En svp niet meer “we laten nog wat van ons horen” en dan niet meer bellen. Wij bellen u toch, dus waarderen wij het des te meer als u ons belt voordat wij u bellen.

    reageren
  7. Wat een ontzettend WAAR stuk tekst! Super!

    reageren

Geef een reactie

Google+