Selecteer een pagina

Je ideale klant bepalen. Nee te kunnen zeggen. Omdat je te veel klanten aantrekt die niet allemaal bij jou passen. In het begin van je onderneming moet je veel keuzes maken. Wat is je niche, wie wil je als klanten (en wie niet), wat onderscheidt je van de andere, enz. Ik zal de 5 belangrijkste kenmerken van mijn ideale klant hier uitleggen (en dat hij zijn huis wilt verkopen is wel belangrijk maar geen kenmerk!). Ik ben heel benieuwd of dit profiel ook voor mijn collega’s verkoopstylistes geld en ik hoop daar reacties op te krijgen!

Mijn ideale klant weet dat hij niet alles zelf kan.

Wie kan eigenlijk alles wel zelf doen? Ik ken veel mensen (vooral mannen!) die, als zij geconfronteerd worden met een niet-meer-werkend apparaat zoals een hifi, een wasmachine, een koffiezetapparaat, een telefoon enz.,  eerst gaan kijken of zij die zelf kunnen repareren. En alleen als dat niet werkt, gaan zij om hulp vragen. Echter, is het af en toe te laat. Zo was het bijvoorbeeld het geval voor onze espressomachine, die door een kortsluiting geraakt was. Een vriend van ons, die toen op visite was, had het apparaat helemaal uit elkaar gehaald. Nou, die is daarna direct naar de gemeente afval gegaan. Onze vriend kon dat ding niet eens meer in elkaar zetten… Erg jammer! Want als hij niets had gedaan, had ik het toch misschien naar een professioneel iemand kunnen brengen…

Mijn ideale klant is niet bang om hulp te vragen.

En daarvoor hoeft hij zich ook niet te schamen. Hij vindt het toch geweldig als iemand hem om hulp vraagt. Want hij is best bereid om mensen te helpen, en zo zijn de meeste mensen. Wij vinden het leuk om mensen te helpen en een bijdrage te leveren.. Waarom zou je je dan daar over schamen als je zelf om hulp vraagt?

Mijn ideale klant wilt het goed aanpakken.

Want je doet het goed of je doet het niet, toch? Hij zal zeker niet in “Help mijn man is een klusser” programma staan. Hij heeft geen zin in. Om dingen half te doen. Of slordig doen. Nee, hij hoeft ook niet perfectionistisch te zijn. Goed genoeg is goed genoeg, zelfs als iedereen daar andere ideeën over heeft. Maar als hij ergens aan begint, moet het ook af kunnen komen.

Mijn ideale klant weet dat hij niet objectief (genoeg) naar zijn eigen huis kan kijken.

Het is naar zijn eigen smaak ingericht, en het is voor hem gezellig zoals het nu is. Maar hij weet dus ook dat andere mensen misschien een (heel) andere smaak hebben. En dat hij zijn huis zo veel mogelijk neutraal moet maken zodat het de meeste mensen aanspreekt. Niet alleen de mensen die dezelfde smaak hebben. Want die willen misschien nu geen huis kopen!

Mijn ideale klant vindt het leuk om een professioneel in te schakelen en naar zijn huis te laten kijken.

Hij gaat toch af en toe ook naar de tandarts? Naar de kapper? Hij heeft misschien zelfs een accountant, als hij een eigen onderneming heeft. Voor ieder vak, heb je specialisten. Die veel beter hun specialisme kunnen uitoefenen. Want zij hebben die vaak gestudeerd en ervaring opgedaan.

Zo ziet het psychologisch profiel van mijn ideale klant er uit. Geldt dat ook voor jou als makelaar of als verkoopstyliste? Laat maar even weten, ik ben benieuwd naar jouw perspectief. Tot zo dan!

The following two tabs change content below.
Madeleine is Française en woont sinds 2000 in Nederland. Zij is getrouwd met een Nederlander en heeft 2 jonge dochters (3 en 6 jaar). Zij is interieuradviseuse en verkoopstyliste en heeft een webwinkel voor woonaccessoires. Zijn doel is om huiseigenaren te helpen: om beter thuis te voelen of om hun huis sneller en makkelijker te verkopen.

Laatste berichten van Madeleine Royere-Koonings (toon alles)

Google+