Je hebt een woning in de verkoop. Je krijgt een aanvraag voor een bezichtiging. Welke vraag zou je eigenlijk structureel moeten stellen?

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat jij als verkopende makelaar ‘de markt’ kan helpen? Dan heb ik het niet over de woningmarkt, de invloed die je daarop hebt is erg klein. Nee, ik bedoel de markt van jezelf en je collega’s. Hoe kan je op eenvoudige zelfs simpele wijze voor meer omzet zorgen bij makelaars?

Door bij elke bezichtigingsaanvraag door een consument te vragen: Wie is je aankopende makelaar?
Waarna je direct vervolgt met de reden van die vraag. Jij als verkopende makelaar behartigt de belangen van de verkoper. Jouw belang is onder andere een zo hoog mogelijke verkoopprijs…

“Beste <gebruik hier de naam van de aanvrager>, mag ik daarom adviseren en zelfs vriendelijk verzoeken om uw eigen aankoopmakelaar mee te nemen? Die komt volledig op voor uw belangen”.

Allereerst geeft dit vertrouwen naar de aankoper toe. Je bent immers eerlijk! Tegelijkertijd zorgt het voor meer opdrachtgevers. Herstel, voor betalende opdrachtgevers…
Maak het niet verplicht, maar dring er voorzichtig wel op aan. Wanneer je collega’s hier ook wat langer bij stil staan moet het wel erg raar lopen als er minder opdrachten uit gaan komen, voor jullie als beroepsgroep.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+