Wel Doen en Niet Doen voor makelaars: sociale media

wel doen of niet doen - sociale media voor makelaarsNu steeds meer makelaars -voorzichtig- gebruik gaan maken van sociale media, kan je je afvragen of ze wel datgene bieden waar vraag naar is bij consumenten.

Dat is de insteek van een blogpost op hubspot, welke vrij vertaald is naar het Nederlands op De Scherpe Pen.
(Bedankt Guido Thys voor het delen van deze info)

Het kopen van een huis is een grote financiële, maar zeker ook emotionele beslissing. Veel kopers hebben dus stapels met vragen. Vragen die ze graag online door een makelaar beantwoord zien.

Wie gaat de koper kiezen

Ze hebben iemand nodig die ze kunnen vertrouwen, die de benodigde kennis bezit en die ze beschermd omtrent alle juridische zaken die er bij het kopen van een huis zijn. Er wordt een makelaar gekozen die aansluit bij hun behoefte en die de belangen van de koper beschermd.

Wanneer je als makelaar de inzet van sociale media juist gebruikt, valt hier winst te halen. Maar wat is de juiste methode? Het antwoord daarop zal ik je schuldig blijven. Dat is voor iedereen verschillend. Hier is een lijstje met do’s & don’ts dat je kan gebruiken bij het maken van je eigen keuze.

Niet Doen

  1. Je woningen promoten – het is prima om te vertellen hoe je de woningen in de markt zet, welke marketing je erbij gebruikt. Maar het moet absoluut niet je belangrijkste onderwerp zijn.
    Gebruik de vragen die je vaker gesteld worden door de kopers en verkopers om daarover te schrijven, uitleg te geven en te verklaren. Dat is namelijk waar je (potentiële) klanten om verlegen zitten. Anders zouden ze die vragen toch ook niet stellen…
  2. Video negeren – het is oh zo eenvoudig om deze kostenpost links te laten liggen. Video is echter een belangrijk onderdeel van je marketing. Indien goed uitgevoerd creëer je met video’s een emotionele band tussen het huis en de koper. Daarnaast verbetert het je vindbaarheid bij google. Video heeft 50x meer kans op de eerste pagina te belanden bij google dan een tekstpagina, aldus een onderzoek van forrester.
  3. Er vanuit gaan dat je met starters te maken hebt – de snelst groeiende groep op Facebook zijn vrouwen ouder dan 55. Dat is eveneens een demografische groep met geld en vrouwen maken de beslissing (sorry mannen). Zorg dat je die groep kan benaderen op Facebook.
  4. luisteren is belangrijk als makelaarTegen jezelf praten – sociale media draaien om luisteren. Luister naar wat anderen over jou zeggen. Is het negatief, vraag dan waarom. Leg uit hoe iets kan gebeuren en los het op. Niet naar jouw tevredenheid, maar los het op zodat de klant tevreden is.
    Is het positief, vraag of je het mag gebruiken op je site of in ander marketingmateriaal.
  5. Je bestaande klanten negeren – nodig je bestaande klanten uit om je te volgen op de sociale media. Vergeet niet dat het 5x meer tijd, energie en geld kost om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande (tevreden) te houden. Zorg ervoor dat je een platform aan je tevreden klanten geeft waardoor zij als ambassadeur voor jou kunnen optreden.

Wel Doen

  1. Geef kopers informatie – vertel ze alles over het goede, het slechte en het lelijke. Ze willen het toch weten! Als jij diegene bent die het ze wel verteld wordt je eerder vertrouwd. Stop met het verstrekken van de standaard informatie en geef de antwoorden op de vragen waarvan je weet dat ze gesteld gaan worden. Vertel ze de voor- en nadelen van een wijk. Wees daar eerlijk over en laat weten wat er aan de nadelen gedaan wordt. Let er daarbij op dat wat jij als nadeel ziet, juist een voordeel voor de koper kan zijn! Jouw werkelijkheid is niet de werkelijkheid van je koper.
  2. Wees jezelf – schrijf je eigen teksten en ga niet net doen alsof je alles weet. Zodra je je anders voordoet dan je bent prikken je lezers en je volgers daar dwars doorheen. Dat hou je niet vol en zal je meer schade opleveren dan je lief is. Kopers en verkopers gunnen jou de deal, omdat ze een ‘klik’ met je hebben. Dat is gebaseerd op de persoon die je bent. Niet op je ervaring, je diploma’s of je mooie kantoorpand.
  3. Haal voordeel uit onenigheid – juist die moeilijk verlopende onderhandelingen leveren je de beste informatie op. Gebruik die ervaringen door er over te vertellen. Wat was de situatie, waarom was die zo moeilijk en hoe heb je het tot een succes gebracht. Vertel je kopers hoe ze de valkuilen kunnen voorkomen om zo voor een soepele transitie van eigendom te zorgen.
  4. Praat – de consument van vandaag verwacht snelle reacties, adequate antwoorden op elk moment van de dag, iedere dag. Prive en werk is niet meer gescheiden. Als makelaar/taxateur sta je ten dienste van je klant. Altijd.
    Kunnen jouw klanten ‘meepraten’ op je blog door reacties te plaatsen? Kunnen ze met je chatten op je site? Als dat niet zo is, wil jij dan eigenlijk wel contact hebben met je klanten…?
    Weet jij wat er over jou gezegd en geschreven wordt? Ga naar Google Alerts en maak een alert aan op je eigen en je kantoornaam. Er gaat een wereld voor je open!
  5. Reageer op reacties – wanneer er reacties op je blog staan (goed of slecht) dan reageer je daarop. Laat je individuele klanten weten dat je hun feedback waardeert en respecteert. Ga niet bekvechten in de reacties, hou het professioneel en speel in op de feiten. Het tonen van negatieve emoties is funest voor je business. Denk maar aan het spreekwoord ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt…’

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die je juist wel, of juist niet moet doen. Wat zijn jouw tips hierover?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

6 Reacties

  1. Ik ben het met de andere heren eens, de dialoog moet gevoerd worden op zoveel mogelijk fronten. De klant beslist uiteindelijk of hij/zij dit wil volgen. Een volger is in mijn ogen een potentiële klant!
    Naast het woningaanbod moet je ook als deskundige betonen in je markt. Kan prima naast elkaar!

    reageren
  2. Sterker nog, ik denk dat een stukje koude acquisitie tot op een bepaald niveau wel kan werken. Automatische (anonieme) reacties op mensen die iets over een huis zeggen is absoluut not-done, maar als jij als makelaar meerwaarde weet te bieden door een passend huis voor te stellen, zou dat best kunnen werken.

    Ik zie een scenario voor me waarbij iemand die woonruimte zoekt daar iets over zegt op Twitter. Via een search ziet de makelaar dit en via een achtergrond check (je kunt veel te weten komen over iemand via social media) kun je vast een inschatting maken van de eisen van de klant. Op basis hiervan moet het mogelijk zijn een goede aanbeveling te doen zonder dat dit als ongewenst ervaren wordt. Helaas is deze procedure wel tijdsintensief en kun je het niet op de massa toepassen, maar mijn ervaring is dat het in de B2B wereld goed werkt!

    reageren
    • Goed voorbeeld Edwin!
      Sluit ook aan bij het 1-op-1 verhaal wat ik hieronder al zei.

      Je moet als makelaar individuele mensen assisteren en adviseren. Niet ‘dumpen’ en maar wachten tot het wat wordt. Die dialoog, met een persoonlijke suggestie, die doet het hem, imho.

      reageren
  3. Hallo Gert – wanneer je als makelaar een twitteraccount expliciet inzet om woningen te profileren kan dat uiteraard.

    Daarbij vind ik wel dat het belangrijk is om dat duidelijk aan je volgers te laten weten, zeker als het een automatisch account is.

    Echter, omdat twitter gebouwd is op, en voor, de dialoog zie ik dat niet als de beste of meest optimale methode om twitter in te zetten.

    Overigens, het gaat hier niet alleen om twitter, maar ook FaceBook, LinkedIn, Blog, YouTube, Flickr en ga zo maar door.

    Wanneer jij als makelaar graag je (potentiele) klanten als eerste wilt informeren over huizen die nieuw in de verkoop zijn gekomen, dan acht ik twitter niet het beste kanaal daarvoor.
    Het lijkt mij verstandig om dat 1 op 1 te doen, zodat de woning ook aansluit bij de wensen van de klant, in plaats van het ‘dumpen’ van je aanbod bij ‘de massa’.
    Eventueel via je FaceBook fanpage – mits je ‘fans’ dat ook accepteren en waarderen.

    reageren
  4. Hey Han,
    Interessant makelaars artikel. Ben het echter niet helemaal met je eens qua woningen promoten. Ik ben van mening, dat als je een twitteraccount alleen voor je makelaarskantoor neemt (dus niet persoonlijk), dat het de keus van je volgers/woningzoekers is om als één van de eersten jou getwitterde woninginformatie te zien. Hebben ze iets gekocht, dan kunnen ze zich altijd afmelden. Is wat mij betreft dus een extra advertentiemedium. En kan momenteel voor veel makelaars nog een USP zijn bij het in verkoop krijgen van een woning. Ben benieuwd naar je eventuele tegenargumenten.
    Groet, Gert

    reageren
    • Is het geen idee om twee twitter-accounts aan te maken, een van het bedrijf zelf en een waar het actuele aanbod op staat vermeld? Je promoot en stuurt mensen naar je bedrijfsprofiel, zodat bestaande klanten, nieuwe klanten en zakenrelaties je kunnen volgen. Hier kunnen algemene mededelingen en verwijzingen naar artikelen getweet worden. Voor nieuwe klanten die behoefte hebben aan het nieuwste aanbod, die kunnen dan doorverwezen worden naar het tweede twitteraccount. Elke keer als er een nieuwe woning in het aanbod komt, wordt dit dan getweet. Twee vliegen in een klap!
      Hyves en Facebook werkt anders, omdat je hier meer informatie op kwijt kunt. Hier kun je dan een combinatie gebruiken, zodat er voor ieder wat wils is, voor welke relatie dan ook.
      Groet,
      T. de Vries

      reageren

Geef een reactie

Google+