wel doen of niet doen - sociale media voor makelaarsNu steeds meer makelaars -voorzichtig- gebruik gaan maken van sociale media, kan je je afvragen of ze wel datgene bieden waar vraag naar is bij consumenten.

Dat is de insteek van een blogpost op hubspot, welke vrij vertaald is naar het Nederlands op De Scherpe Pen.
(Bedankt Guido Thys voor het delen van deze info)

Het kopen van een huis is een grote financiële, maar zeker ook emotionele beslissing. Veel kopers hebben dus stapels met vragen. Vragen die ze graag online door een makelaar beantwoord zien.

Wie gaat de koper kiezen

Ze hebben iemand nodig die ze kunnen vertrouwen, die de benodigde kennis bezit en die ze beschermd omtrent alle juridische zaken die er bij het kopen van een huis zijn. Er wordt een makelaar gekozen die aansluit bij hun behoefte en die de belangen van de koper beschermd.

Wanneer je als makelaar de inzet van sociale media juist gebruikt, valt hier winst te halen. Maar wat is de juiste methode? Het antwoord daarop zal ik je schuldig blijven. Dat is voor iedereen verschillend. Hier is een lijstje met do’s & don’ts dat je kan gebruiken bij het maken van je eigen keuze.

Niet Doen

  1. Je woningen promoten – het is prima om te vertellen hoe je de woningen in de markt zet, welke marketing je erbij gebruikt. Maar het moet absoluut niet je belangrijkste onderwerp zijn.
    Gebruik de vragen die je vaker gesteld worden door de kopers en verkopers om daarover te schrijven, uitleg te geven en te verklaren. Dat is namelijk waar je (potentiële) klanten om verlegen zitten. Anders zouden ze die vragen toch ook niet stellen…
  2. Video negeren – het is oh zo eenvoudig om deze kostenpost links te laten liggen. Video is echter een belangrijk onderdeel van je marketing. Indien goed uitgevoerd creëer je met video’s een emotionele band tussen het huis en de koper. Daarnaast verbetert het je vindbaarheid bij google. Video heeft 50x meer kans op de eerste pagina te belanden bij google dan een tekstpagina, aldus een onderzoek van forrester.
  3. Er vanuit gaan dat je met starters te maken hebt – de snelst groeiende groep op Facebook zijn vrouwen ouder dan 55. Dat is eveneens een demografische groep met geld en vrouwen maken de beslissing (sorry mannen). Zorg dat je die groep kan benaderen op Facebook.
  4. luisteren is belangrijk als makelaarTegen jezelf praten – sociale media draaien om luisteren. Luister naar wat anderen over jou zeggen. Is het negatief, vraag dan waarom. Leg uit hoe iets kan gebeuren en los het op. Niet naar jouw tevredenheid, maar los het op zodat de klant tevreden is.
    Is het positief, vraag of je het mag gebruiken op je site of in ander marketingmateriaal.
  5. Je bestaande klanten negeren – nodig je bestaande klanten uit om je te volgen op de sociale media. Vergeet niet dat het 5x meer tijd, energie en geld kost om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande (tevreden) te houden. Zorg ervoor dat je een platform aan je tevreden klanten geeft waardoor zij als ambassadeur voor jou kunnen optreden.

Wel Doen

  1. Geef kopers informatie – vertel ze alles over het goede, het slechte en het lelijke. Ze willen het toch weten! Als jij diegene bent die het ze wel verteld wordt je eerder vertrouwd. Stop met het verstrekken van de standaard informatie en geef de antwoorden op de vragen waarvan je weet dat ze gesteld gaan worden. Vertel ze de voor- en nadelen van een wijk. Wees daar eerlijk over en laat weten wat er aan de nadelen gedaan wordt. Let er daarbij op dat wat jij als nadeel ziet, juist een voordeel voor de koper kan zijn! Jouw werkelijkheid is niet de werkelijkheid van je koper.
  2. Wees jezelf – schrijf je eigen teksten en ga niet net doen alsof je alles weet. Zodra je je anders voordoet dan je bent prikken je lezers en je volgers daar dwars doorheen. Dat hou je niet vol en zal je meer schade opleveren dan je lief is. Kopers en verkopers gunnen jou de deal, omdat ze een ‘klik’ met je hebben. Dat is gebaseerd op de persoon die je bent. Niet op je ervaring, je diploma’s of je mooie kantoorpand.
  3. Haal voordeel uit onenigheid – juist die moeilijk verlopende onderhandelingen leveren je de beste informatie op. Gebruik die ervaringen door er over te vertellen. Wat was de situatie, waarom was die zo moeilijk en hoe heb je het tot een succes gebracht. Vertel je kopers hoe ze de valkuilen kunnen voorkomen om zo voor een soepele transitie van eigendom te zorgen.
  4. Praat – de consument van vandaag verwacht snelle reacties, adequate antwoorden op elk moment van de dag, iedere dag. Prive en werk is niet meer gescheiden. Als makelaar/taxateur sta je ten dienste van je klant. Altijd.
    Kunnen jouw klanten ‘meepraten’ op je blog door reacties te plaatsen? Kunnen ze met je chatten op je site? Als dat niet zo is, wil jij dan eigenlijk wel contact hebben met je klanten…?
    Weet jij wat er over jou gezegd en geschreven wordt? Ga naar Google Alerts en maak een alert aan op je eigen en je kantoornaam. Er gaat een wereld voor je open!
  5. Reageer op reacties – wanneer er reacties op je blog staan (goed of slecht) dan reageer je daarop. Laat je individuele klanten weten dat je hun feedback waardeert en respecteert. Ga niet bekvechten in de reacties, hou het professioneel en speel in op de feiten. Het tonen van negatieve emoties is funest voor je business. Denk maar aan het spreekwoord ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt…’

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die je juist wel, of juist niet moet doen. Wat zijn jouw tips hierover?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+