Verouderd interieurVorige week las ik hier het artikel ‘Wij hebben geen haast“. Daar wil ik vanuit mijn ervaringen graag op inhaken. Het is belangrijk om als makelaar je klant (de verkoper) goed te adviseren. Dat gaat verder dan de stenen, fundering, kruipruimte en het type dakpan.

Vanuit mijn vak kom ik regelmatig woningen tegen die weinig aanpassingen nodig hebben om mooie foto’s in de brochure en op internet op te leveren.

Geschiedenis

Deze week was alles anders. maar liefst vier vrijstaande woningen op flinke kavels maar met interieurs waarvan je je afvraagt of mensen de afgelopen twintig jaar hun grot wel zijn uit geweest. In ieder geval kun je wel concluderen dat, wanneer ze inderdaad de grot uit zijn geweest, dit niet was om de gang naar de bouwmarkt of de verfwinkel te maken. Schoonmetselwerk, steenstrips en donkerbruine schroten en/of rabat delen lijken in grote delen van West Friesland ineens weer gemeengoed. En dat in het toch al moeilijke hogere segment.

Zijn het de kosten?

“We hebben geen haast,” drie keer heb ik het deze week gehoord wanneer ik advies gaf over de inrichting en presentatie. Drie keer moest ik tussen de regels vandaan halen dat “we hebben geen haast” betekent dat een potje verf (of 5) er niet in zat, de collectie familieportretten van de afgelopen 6 generaties echt niet van de wand gehaald zouden worden en dat geen haast hebben ook betekende dat het uitmesten van de boekhouding van 36 jaar er ook niet in zou zitten.

De kosten voor ondergetekende zitten inbegrepen in de opstartkosten respectievelijk courtage. De nieuwe BMW’s en de Volvo’s voor de deur tonen aan dat een geringe investering in de woning niet dusdanig belastend zullen zijn dat de dagelijkse boterham in gevaar komt.

Houding

Dit kan je als makelaar toch niet goed vinden?Verkopers met een dergelijke houding kosten tijd, energie en dus gewoon geld. Daarnaast is de kans dat een dergelijke klant over een jaar zich gaat afvragen waarom de makelaar de woning nog steeds niet heeft kunnen verkopen erg groot. En ook de omgeving van de verkoper zal vergelijkbare vragen stellen. De kans op reputatieschade voor de makelaar bij dergelijke panden ligt op de loer.

Betrokkenheid

Ik ben geen makelaar maar als ik dat wel was zou ik me achter mijn oren krabben en nog eens flink nadenken of ik een dergelijke opdracht zou accepteren. Beter een kleine portefeuille met courante woningen met een snelle doorlooptijd dan een grote portefeuille met klanten zonder haast. Want die klant zonder haast is veelal niet bereid om zelf mee te werken en er alles aan te doen om de verkoop te bespoedigen.

The following two tabs change content below.
Nicolet Groen is interieurontwerper, vastgoedfotografe en specialist in woningpresentatie. Sinds de oprichting van haar bedrijf Gras Vormgeving in januari 2008 heeft ze voor bijna 200 woningen de presentatie verzorgd.

Laatste berichten van Nicolet Groen (toon alles)

Google+