Soms weet je het gewoon niet, soms kan je niet alles weten. Dat geldt voor makelaars toch ook? Helemaal als het gaat om het kiezen van het juiste makelaars-software-pakket.
Vandaag ontving ik exact die vraag, per email, van een makelaar. “Wat is uw visie over het beste makelaarssysteem op dit moment?”. Natuurlijk kan ik gewoon zeggen dat iList het beste is, omdat ik daar in een ver verleden de basis voor heb mogen bepalen. Dan zou ik echter jokken, want het is niet het beste en los daarvan, alleen beschikbaar voor RE/MAX makelaars in Europa.
De beste makelaarssoftware
Die is er dus niet. Want niet iedere makelaar verwacht hetzelfde van de programmatuur. Zo simpel is dat nou eenmaal. Daar komt nog eens bij dat ik het niet weet, om de eenvoudige reden dat ik niet alle makelaarspakketten voldoende ken om er een objectief en goed overwogen oordeel over te kunnen geven.
Hoe kies je de beste makelaarssoftware
Om te bepalen wat voor jou de beste keuze is om te gaan gebruiken moet je eerst weten wat je wilt. Maak daarom een lijstje van alles waarvan jij vindt dat het pakket van jouw keuze het moet hebben. Negeer de mooie folders, brochures en websites van de verschillende aanbieders. Wat jij belangrijk vindt is waar het om gaat. Leg de lat hoog, erg hoog.
Verder is het belangrijk om bij de verschillende aanbieders te kijken naar:
- Draait de software op je smartphone?
Vandaag gebruik je dat misschien nog niet, maar binnen 1 jaar tijd wel! - Hoe makkelijk kan je jouw data koppelen met andere ‘systemen’ of websites via een technische koppeling?
- Kan je je data ‘meenemen’ wanneer je in de toekomst besluit over te stappen naar een andere leverancier?
- Hoe is de integratie van Sociale Media?
Dit is inmiddels een ‘must have’ ook al gebruik jij het misschien nog niet (waarom eigenlijk niet…?) - Hoe flexibel is de leverancier en hoe snel spelen ze in op veranderingen in de markt?
Nodig op basis van jouw keuzes minstens 3 partijen uit, laat ze maar hun best doen om jouw business te krijgen!
Hoe kan De Scherpe Pen helpen
Simpel – als jij nou in een reactie aangeeft welk pakket je momenteel gebruikt, hoe tevreden of niet je er over bent en waarom je juist voor dit pakket hebt gekozen, dan weet ik zeker dat veel makelaars daarbij gebaat zijn! Gewoon nu direct even doen – alvast bedankt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Elk pakket heeft op zijn eigen wijze goede kanten. Kies voor het pakket wat bij je wensen aansluit.
Gebruikt er iemand Housenet, Venum of een combinatie daarvan?
Zo ja, dan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Wat is het beste softwarepakket?
De belangrijkste punten van een softwarepakket voor makelaardij:
1. veilig en betrouwbaar;
2. transparant voor de klant;
3. makkelijk toepasbaar op computer, laptop en telefoon;
4. eenmalige invoer funda en website;
5. goede invoer en gemakkelijk overzetten van relaties en historie;
6. goede email- en sms faciliteiten;
7. inspelen op nieuwste ontwikkelingen zoals hyves, tweets e.d.
8. duidelijk en tussentijds opzegbaar kontrakt;
9. duidelijk overzicht kosten;
Wat ik mis is een soort consumentenvergelijk.
Door ons zijn vele systemen uitgeprobeerd:
1. factotum
2. skarabee
3. goes en roos
Na faillissement van factotum zijn wij overgegaan naar skarabee. Wij hebben alle perikelen meegemaakt van de overstap van Belgie naar Nederland en de nodige problemen daarbij. Wij hebben als een soort testkantoor gefungeerd.
De overzet van skarabee naar goes en roos heeft veel problemen veroorzaakt, zowel aan de kant van skarabee als goes en roos. Skarabee werkte niet mee in de overzet naar Goes en Roos en Goes en Roos kon niet inspelen op de implementatie van Skarabee in Goes en Roos. Etienne van Beek bij Goes en Roos heeft ons goed geholpen. Tot overmaat van ramp is hij weg bij Goes en Roos.
Wij zijn een makelaarskantoor dat de gebruikelijke eisen heeft: een goed funktionerend systeem en dat laat te wensen over. Hoewel de medewerkers uiterst bereidwillig zijn, missen wij een accountmanager voor de oplossing van problemen waarvan medewerkers de noodzakelijke know-how missen. Om de een of andere onduidelijke reden hebben wij geen accountmanager aangewezen gekregen van goes en roos.
Wij zijn aan ons lot overgelaten geworden, hetgeen resulteerde in een stroom van klachten.
Ik werk sinds kort met Realworks en ben daar happy mee. De mogelijkheden zijn helemaal in de lijn van wat ik wil. Voor mij een prima systeem, maar of het het beste is…
Heb met meerdere pakketten (o.a. Realworks) gewerkt bij mijn voormalige werkgever en toen ik in 2006 zelfstandig werd heb ik inderdaad een aantal leveranciers uitgenodigd. Na een aantal gesprekken voor Goes en Roos gekozen en tot op heden zeer tevreden met de manier van werken en meedenken van dit bedrijf.
Eerst moet je je eigen processen goed stroomlijnen. Daarna kun je pas de middelen (lees softwareprogramma erbij zoeken). Wij zijn onlangs overgestapt naar Eye-move een cmr/cms pakket. Ook onze site hebben we dan ook bij Cubic Eyes ondergebracht. Wij wilden vooral en bovenal een leverancier die ons kon adviseren op het gebied van ict en welke tools voor ons als makelaars handig waren. E.e.a. verandert immers dagelijks. Ook de huizenmarkt. In eye-move heb je een prachtig overzicht van je leads, dagelijkse taken enz. Het werkt makkelijk en de interactie met de site is fijn. Ik kan bijvoorbeeld mijn eigen content managen. Wij zitten nog in de trial&error fase. Ben dus pas later begonnen met het uitlijnen van de workflow.
Ons kantoor maakt sinds 2004 gebruik van Realworks. De keuze voor Realworks was simpelweg gebaseerd op het feit dat ze ‘gesteund’ werden door de NVM. Hierdoor ben je redelijk goed verzekerd van de continuïteit van het bedrijf. Als je kijkt naar de wisselingen van de spelers op de markt is dit zeker geen verkeerde beslissing geweest.
Realworks heeft ons in het gebruik ook niet teleurgesteld. We maken gebruik van veel functies zoals agenda, email, taken, klantenintranet, beheer eigen website, koppeling ERA en KMH, NWWI module en dan zal ik er waarschijnlijk nog wel een paar missen. Social Media als twitter/facebook/blog is nog wel een onderschoven kindje. Ik weet ook niet wat hierin hun plannen zijn.
Realworks is continu bezig met het verbeteren en vernieuwen van het systeem en vergeet, naar mijn mening, ook niet te luisteren naar de input van mij als gebruiker. Ik eis en verwacht veel van een crm-pakket en geef dan ook regelmatig input over mogelijke verbeteringen/aanpassingen. Het blijven ICT-jongens die niet dagelijks het pakket in de praktijk brengen. Deze tips krijgen ze graag en vergeet dit dus ook niet te doen! Dit laatste geldt natuurlijk voor elke pakketleverancier.
Wie de beste software heeft? Ook ik durf dat niet te zeggen. Zoek het pakket wat het beste bij je past. Persoonlijk zou ik sowieso kiezen voor een internet gebaseerd systeem vanwege de flexibiliteit & actualiteit (updates installeren hoeft nooit).
Zeker als je nu de keuze moet maken, kan je van verschillende leveranciers demo’s krijgen om een goede indruk te krijgen. Als je voor de keuze staat, heel veel succes! 😉
Wij gebruiken sinds 2004 Realworks, was op dat moment de beste partij, ook i.v.m. met onze diversiteit Wonen, BOG en A en LV, Realworks kan dit allemaal aanbieden.
Sinds kort test ik Realworks Mobile, was al PDA gebruiker. Heb bijna alle gegeven dan bij me onderweg
Verder koppeling met onze eigen website, heb een hekel aan iets 2 x invoeren.
Realworks is dus een goede optie (voor mij)
Elk pakket heeft zijn voor- en nadelen
Realworks pro:
– uitgebreid
– veel externe koppelingen
– realworks mobile (binnekort)
Realworks contra:
– vaste kostenstructuur
– weinig makelaar 2.0
Groeten,
Jolle
Beste Jolle (en andere lezers),
De vraag is: Wat is makelaar 2.0?
In mijn ogen is dit op de juiste manier communiceren met je klanten en zorgen dat prospects/klanten je weten te vinden.
Wat heeft Realworks hier o.a. voor?
Voor de frontoffice:
Optimalisatie van websites en het is mogelijk om Hyves, Twitter, Facebook e.d. te koppelen, maar ook een Blog kan worden opgenomen op de website.
Voor de opdrachtgever:
Het klantenintranet (verkoop, zoekers, aankoop), Helpmee (social media).
Backoffice:
SMS en email herinneringen, templates en workflows om de juiste opvolging te doen.
Verder nog Voip telefonie om direct de hele historie te kunnen raadplegen en een verslag vast te leggen.
Laat maar weten wat je mist, want Innovatie staat met hoofdletters geschreven bij Realworks!
Ik ben zelf net een nieuwe makelaardij in Groningen gestart en gebruik Realworks, omdat ik dat hiervoor ook altijd gebruikt hebt.
Realworks is ontzettend functioneel, als je doorhebt hoe het allemaal werkt. Ik draai ook mijn CMS systeem hierop en dat maakt het voor mij extra interessant. Andere pakketten heb ik wel bekeken, maar niet geprobeerd, daar kan ik dus niets over zeggen. Het beste softwarepakket in het algemeen vind ik dan ook lastig om aan te geven, want die keuze is erg persoonlijk. Je moet eigenlijk 2 aanbieders uitnodigen en proefdraaien voor een paar weken, het gaat er allemaal namelijk om hoe het in de praktijk draait. En al is het verhaal nog zo mooi tevoren, de praktijk wijst vaak anders uit. Succes!
Hendriks Makelaardij is een relatief grote partij. Bij ons past een partij die flexibel is en snel kan schakelen. Daarom is voor ons EyeMove, en met name de club met mensen hierachter, een ideale partner.
Hendriks is actief en vooruitstrevend en om voorop te blijven lopen is een softwareleverancier met dezelfde visie een must.
Eenmalige invoer van gegevens is bij ons heilig. Vervolgens trachten we zoveel mogelijk exposure te genereren via zowel de “nieuwe” als “traditionele” media.
Hendriks groeit momenteel en partners die zich aansluiten kunnen alvast ‘aan de voorkant’ meeliften zodat de echte migratie in alle rust kan worden voorbereid.
Tja, het beste softwareprogramma voor de makelaar. Die beoordeling kun je uiteraard pas maken als je ze allemaal uitgeprobeerd hebt.
Na jaren met Realworks te hebben gewerkt gebruiken wij sinds 2 jaar Goes & Roos. Een grote verademing na Realworks om eerlijk te zijn. Gebruiksvriendelijk, logisch qua invoer, stabiel en een goed bereikbare helpdesk als je eens met vragen zit. Problemen, voor zover die er zijn worden snel opgelost. Integratie van social media is sinds kort mogelijk, ze zijn op dit moment druk bezig om hun software makelaar 2.0-proof te maken.
Voor ons dus een heel goed makelaarssysteem, maar of het het beste systeem is kunnen we dus niet beoordelen.
Wij gebruiken op dit moment OMA (Mars). Een bestaand programma welke een aantal extra ERA tools heeft ingebouwd. We zijn met OMA in zee gegaan omdat dit het eerste pakket was waarbij je klantgegevens (CRM) kunt bewerken en gebruiken en die een koppeling met Tiara had. Volgens mij 2 jaar voor RealWorks. Daar wilden wij niet op wachten.
Gebruiksvriendelijk programma, geen Soc med uitgang, koppeling naar PS agenda en goede voortgangscontrole door automatische Workflows.
Wij gebruiken Skarabee en wel de Pro versie die op onze eigen server draait. Als je een zeer betrouwbaar programma zoekt dat eigenlijk altijd werkt, zonder opstartprobemen met de agenda op maandag, je een hekel hebt aan de soms wisselende snelheid van internet programma’s dan is Skarabee een goed programma.
Skarabee is niet vooruitstrevend qua social media e.d. SMS service is wel mogelijk.