Selecteer een pagina

De stagiair bij Woningadviseurs heeft een persoonlijk verslag gemaakt van een geweldig boek. Het moet wel een uitstekend boek geweest zijn, ze las het achterelkaar uit. De essentie van het boek is namelijk ook van toepassing op de marketing binnen de makelaardij.
Hieronder haar bijdrage.


Bestel het boek Meatball Sundae van Seth GodinIn het kader van mijn afstuderen van de opleiding Digitale Communicatie, ben ik bezig met een literatuurlijst van mijn scriptie. Op deze lijst staat ook het boek Meatball Sundae van Seth Godin.

Verplichte kost

Bij verplichte kost denk je niet aan iets wat leuk is om te lezen. Daardoor was ik ook blij verrast dat Godin begon met een voorbeeld van Josiah Wedgwood. Hij zette als pottenbakker een bedrijf op dat nu nog steeds bestaat.

Niks vreemd aan zou je denken. Dat zou zeker niet vreemd zijn in de 21ste eeuw, maar Wedgwood kreeg dit voor elkaar in de 18de eeuw, toen men alleen bezig was met overleven en niet met ondernemen. Josiah Wedgwood liep zijn tijd ver vooruit.

Door dit leuke voorbeeld van marketing in de 18de eeuw was ik benieuwd geraakt naar wat Godin te vertellen heeft over deze tijd. En moest en zou dus in één ruk het boek uitlezen.

14 trends

Godin beschrijft 14 trends in zijn boek. Mijn favorieten:

“Trend 4: Extremely short attention spans due to clutter.”

Ik geef leiding aan een tienergroep, leeftijd 10-12, alles moet zo kort mogelijk. Als we 10 minuten met hetzelfde bezig zijn vinden ze dit al lang. Is dit een trend voor de toekomst?

“Trend 6: Outsourcing”

Wat je zelf niet (goed) kan, laat het een ander doen. Tegenwoordig is dit makkelijk te realiseren, omdat we niet meer van de plaats waarin we wonen/werken afhankelijk zijn. En kijk dan naar de kracht van twitter; vraag om hulp en binnen je netwerk zit vaak wel iemand die jou graag wilt helpen.

“Trend 12: The shift from “how many” to “who”

Dit is iets om te onthouden. Communicatie moet niet gericht zijn op je product, maar op wie je wilt bereiken. Stel jezelf de vraag: Hoe bereik ik mijn klant?

Godin benadrukt dat waarschijnlijk alle 14 trends niet toe te passen zijn op je bedrijf, of je bent er nog niet aan toe. Met een aantal van deze trends kom je al een heel eind.

In het derde deel van zijn boek beschrijft hij een aantal cases, waarin hij laat zien hoe deze trends in de praktijk werken. Heel handig voor als je niet weet hoe je het moet aanpakken.

Dit boek deed me denken aan een filmpje die ik Van de week tegenkwam op het blog van een medestudent. Iets om over na te denken: Abbey is de klant van de toekomst!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7_zzPBbXjWs[/youtube]

 


Elselien, ontzettend bedankt voor je bijdrage voor De Scherpe Pen. Uiteraard willen we nu vaker een review of andere bijdrage van je lezen…!
Via twitter is te volgen wat Elselien allemaal doet.

ps- Door het boek te bestellen via deze link ondersteun je dit blog – waarvoor dank!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+