De stagiair bij Woningadviseurs heeft een persoonlijk verslag gemaakt van een geweldig boek. Het moet wel een uitstekend boek geweest zijn, ze las het achterelkaar uit. De essentie van het boek is namelijk ook van toepassing op de marketing binnen de makelaardij.
Hieronder haar bijdrage.
In het kader van mijn afstuderen van de opleiding Digitale Communicatie, ben ik bezig met een literatuurlijst van mijn scriptie. Op deze lijst staat ook het boek Meatball Sundae van Seth Godin.
Verplichte kost
Bij verplichte kost denk je niet aan iets wat leuk is om te lezen. Daardoor was ik ook blij verrast dat Godin begon met een voorbeeld van Josiah Wedgwood. Hij zette als pottenbakker een bedrijf op dat nu nog steeds bestaat.
Niks vreemd aan zou je denken. Dat zou zeker niet vreemd zijn in de 21ste eeuw, maar Wedgwood kreeg dit voor elkaar in de 18de eeuw, toen men alleen bezig was met overleven en niet met ondernemen. Josiah Wedgwood liep zijn tijd ver vooruit.
Door dit leuke voorbeeld van marketing in de 18de eeuw was ik benieuwd geraakt naar wat Godin te vertellen heeft over deze tijd. En moest en zou dus in één ruk het boek uitlezen.
14 trends
Godin beschrijft 14 trends in zijn boek. Mijn favorieten:
“Trend 4: Extremely short attention spans due to clutter.”
Ik geef leiding aan een tienergroep, leeftijd 10-12, alles moet zo kort mogelijk. Als we 10 minuten met hetzelfde bezig zijn vinden ze dit al lang. Is dit een trend voor de toekomst?
“Trend 6: Outsourcing”
Wat je zelf niet (goed) kan, laat het een ander doen. Tegenwoordig is dit makkelijk te realiseren, omdat we niet meer van de plaats waarin we wonen/werken afhankelijk zijn. En kijk dan naar de kracht van twitter; vraag om hulp en binnen je netwerk zit vaak wel iemand die jou graag wilt helpen.
“Trend 12: The shift from “how many” to “who”
Dit is iets om te onthouden. Communicatie moet niet gericht zijn op je product, maar op wie je wilt bereiken. Stel jezelf de vraag: Hoe bereik ik mijn klant?
Godin benadrukt dat waarschijnlijk alle 14 trends niet toe te passen zijn op je bedrijf, of je bent er nog niet aan toe. Met een aantal van deze trends kom je al een heel eind.
In het derde deel van zijn boek beschrijft hij een aantal cases, waarin hij laat zien hoe deze trends in de praktijk werken. Heel handig voor als je niet weet hoe je het moet aanpakken.
Dit boek deed me denken aan een filmpje die ik Van de week tegenkwam op het blog van een medestudent. Iets om over na te denken: Abbey is de klant van de toekomst!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7_zzPBbXjWs[/youtube]
Elselien, ontzettend bedankt voor je bijdrage voor De Scherpe Pen. Uiteraard willen we nu vaker een review of andere bijdrage van je lezen…!
Via twitter is te volgen wat Elselien allemaal doet.
ps- Door het boek te bestellen via deze link ondersteun je dit blog – waarvoor dank!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Gehaktballen met slagroom is de Nederlandse titel van dit boek en is inderdaad een “must” voor een ieder die zich bezig houdt met makelaar 2.0
Leest makkelijk en is ook nog vermakelijk; een echte aanrader!
En voor wie meer wil lezen: “The Purple Cow” van Seth Godin is een boek waar je ook veel inspiratie van krijgt en zeer goed bruikbaar is voor een ieder die geïnteresseerd is marketing in de makelaardij.
Al mijn cursussen Makelaar 2.0™ bij NVM SOM zijn gebaseerd op dit boek “Gehaktballen met slagroom”. Bij de training “Makelaar 2.0 Strategie of tools?” krijgen alle cursisten het boek zelfs als studiemateriaal mee.
Een absolute aanrader om je te laten inspireren voor jouw specifieke situatie.
Ben benieuwd naar de reacties van makelaars die het boek al gelezen hebben!