Ze werken samen met betrekking tot hun te koop staande huizen op funda. Big deal zou je zeggen, er zijn zoveel woningsites waar alle makelaars op te vinden zijn. Gelijk heb je!
Big deal
Toch is het wel een ‘big deal’. Funda is nog steeds ‘de’ woningsite en kan worden gezien als de woningsite van de NVM. In 2009 moest funda wel iets doen aan de populariteit van andere woningsites met meer aanbod dan op funda, zoals jaap, zuka, huislijn en nog een paar. Er werd een samenwerking aangegaan met VBO en LMV (tegenwoordig VastgoedPRO).
Tweede rang
Het bizarre van die samenwerking zat hem in het feit dat de VBO en VastgoedPRO een ’tweederangs’ vermelding kreeg. Eerst werd het NVM aanbod getoond, gevolgd door het VBO/VastgoedPRO aanbod. Oh ja, daar betalen VBO en VastgoedPRO voor… Dat zegt natuurlijk wel wat over de kracht van funda.
Gisteren kwam dit gezamelijke persbericht naar buiten:
Perscommuniqué: makelaarsverenigingen werken samen met funda aan transparantie in de woningmarkt
Amsterdam, 11 augustus 2010. Gisteren zijn de branche en beroepsverenigingen NVM, VBO Makelaar en VastgoedPRO en huizensite funda een meerjarenovereenkomst aangegaan. Met deze overeenkomst wordt de bestaande samenwerking tussen deze partijen verder uitgebreid en voor langere tijd vastgelegd. Voor alle betrokken partijen biedt deze overeenkomst voordelen: De NVM en funda krijgen de beschikking over meer en uitgebreide data en VBO Makelaar/VastgoedPRO krijgen meer uitgebreide presentatiemogelijkheden op funda. Voor funda zorgt de samenwerking voor een betere website als gevolg van de meer uitgebreide en complete woninginformatie.
De partijen werkten al langere tijd samen. Begin 2009 is de eerste overeenkomst aangegaan waarin nog in beperkte mate aandacht werd gegeven aan de datauitwisseling en de mogelijkheden van publicatie op funda. Beide punten zijn nu verder uitgebreid en voor langere tijd vastgelegd.
Ger Hukker, voorzitter NVM: “Ik ben blij met deze overeenkomst. Marktpartijen werken nu samen aan een nog grotere transparantie op de woningmarkt, dat is in het belang van de consument. Voor NVM leden biedt deze overeenkomst de mogelijkheid om nog verder te investeren in de kwaliteit van hun dienstverlening”.
Directeur VBO Makelaar, Hans van der Ploeg: “De leden van VBO Makelaar vinden het belangrijk dat zij hun aanbod goed en volledig op funda kunnen presenteren. Deze presentatiemogelijkheden zijn nu uitgebreid en dat zal de verkooppromotie voor onze klanten en leden ten goede komen. Daar is iedereen bij gebaat.”
Directeur van beroepsvereniging VastgoedPRO, Ed van de Bijl: “ VastgoedPRO is een jonge beroepsvereniging die nu de mogelijkheid heeft om voor langere tijd haar leden een goed platform te bieden om hun aanbod op te presenteren. Dat zal tevens bijdragen aan de zichtbaarheid van ons merk in de markt.”
Joep Ketelaar, algemeen directeur funda: “De woningzoeker kent funda al 10 jaar lang als de enige plaats waar volledige en betrouwbare informatie over de woningmarkt te vinden is. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat dit voor de toekomst gewaarborgd is. Voor de makelaar is funda hét platform om zijn aanbod op te presenteren. Dat biedt hem zekerheid en zorgt ervoor dat hij kostenefficiënt en heel gericht zijn woningpromotie kan inzetten. ”
Transparantie
Dat de samenwerking van funda met de beide andere brancheorganisaties verder gaat viel te verwachten. Ik kijk er absoluut niet van op. Het meest opvallende woordje is echter ’transparant’ in de kop van het bericht. Had jij ook moeite om je lachen in te houden?
Wat ik mij afvraag, over die transparantie gesproken, is het volgende:
- Wordt de volgorde van weergave van de huizen nu ongeacht van welke branchevereniging ze afkomstig zijn?
- Komt de datum van in verkoopname er bij te staan?
- Betalen VBO en VastgoedPRO makelaars dezelfde bedragen als de NVM collegae voor de ‘extra’ features op funda?
- Worden prijsverlagingen zichtbaar gemaakt?
- Op welke wijze profiteert de consument van de transparantie?
MLS
Sinds 2003 pleit ik al voor een woningsite waar ALLE woningen op staan, waarbij ze allemaal exact dezelfde gegevens kunnen vermelden en waar geen enkel onderscheidt is via wie de betreffende woning in de markt gezet wordt. Particulier, onafhankelijke makelaar of via een branchevereniging. Redelijk vergelijkbaar met realtor.com aan de andere kant van het grote water. Wat zij een MLS, Multiple Listing Service noemen. Om te garanderen dat het voordeel voor de consument is (lees: transparant) is elke makelaar (wettelijk!) verplicht om de woningen die ze in de verkoop hebben daar aan te melden. 1 site, alle woningen, identieke presentatie. Daar heeft de consument echt wat aan.
Natuurlijk vind ik het een goede zaak als de transparantie voor de consument toeneemt. Graag zelfs! Bij deze samenwerking heb ik nog steeds mijn twijfels.
Ik hoor graag van NVM, VBO of VastgoedPRO dat het dit keer wel 100% transparant en gelijk is. Dan beloof ik meteen om dat hier in een volgend blog heel hard toe te juichen.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
er zijn een hoop alternatieven je kunt ook je huis zelf aanbieden via allemaal media maar de verkoper kiest vaak een makelaar. Er zijn bedrijven die zich proberen bekent te maken via kranten en folders zo is er een bedrijf i4info het zegt het al oog voor informatie zij leveren een sms code tegen zeer weinig geld waar mee je je huis echt onder de aandacht brengt het jammeren is we dat ze alleen aan de makelaar leveren maar het is een erg goed idee waar we nog veel van gaan horen spullen worden niet neer verkocht omdat de foto zo mooi is maar als het van mond tot mond gaat verkoop toch het best i4info regelt dat.
Tja, het blijft op twee gedachten hinken. Is de website nu echt voor consumenten of niet. Als onafhankelijk makelaar zou ik het geen probleem vinden om te betalen voor en en te voldoen aan kwailiteitseisen voor plaatsing op Funda. Het lidmaatschap van een branche-organisatie is echter nog steeds een voorwaarde voor volwaardige plaatsing. Als maximale transparantie de bedoeling is, dan is die in elk geval nog niet bereikt.
Is er ook niet zoiets gaande bij de FIFA….Mooie doelen stellen maar dhr. Blatter wordt er beter van.
Ik zeg nog steeds NMa….wanneer iets zo belangrijk is, is het in belang van de consument dat alles gelijk wordt aangeboden.
De bekende spijker op zijn kop, Han! Helaas zal een universele site (nog lang) een utopie blijven.
Funda is vanuit de aanbodkant (de makelaar) ontstaan en sites als Jaap, Zah, etc vanuit de vraagkant (de klanten). Dit is gezien de informatie die op de sites gegeven wordt nog steeds duidelijk zichtbaar. Heel langzaam wordt Funda (noodgedwongen) iets klantvriendelijker, maar heeft nog een lange weg te gaan.
Mijn ervaring is dat zoekers op Funda beginnen (nog steeds beste naamsbekendheid), maar dat als zij eenmaal bezig zijn, snel door hebben dat op andere sites meer nuttige informatie (bv verkooptijd 20 mnd en niet de bekende Funda non-info van 6+ mnd) staat en daar verder zoeken.
Ik vermoed dat de consument weinig meer tranpantie gaat zien.
Voor Funda zijn er alleen maar meer inkomsten.