Vindt u het ook niet heerlijk om een bedankje te ontvangen? Een vriendelijk woord, een ferme handdruk of misschien zelfs wel een flesje wijn? Ik ken niemand die dat niet leuk vindt, en iedereen krijgt daar een lekker positief gevoel bij.
Maar een bedankje krijgen kan niet, als niemand een bedankje geeft… Wanneer heeft u voor het laatst iemand blij gemaakt? Oprecht blij gemaakt met een gemeende warme dank-je-wel?
Nu u even heeft kunnen nadenken is de kans groot dat uw laatste blijk van waardering in de privé-sfeer lag. Hoe zit dat dan zakelijk? Het bedanken van uw klanten voor hun business is in Nederland nog ‘vreemd’. De gedachte heerst dat er immers betaald wordt voor een dienst, dan ga ik daar toch niet voor bedanken?
Probeer het eens. Ga uw volgende klant eens eerlijk danken voor het feit dat u ze mag assisteren met het realiseren van een aan- of verkoop, taxatie of zelfs een waardebepaling. Laat daar uw passie voor het vak in doorschijnen en wees eerlijk. Uw klanten zullen het waarderen en zelfs verbaasd zijn.
Het positieve gevoel dat uw klant op dat moment ervaart is waar het om gaat. Laat daarna de klant uw ‘werk’ doen! Ze gaan namelijk positief over u praten in hun kennissenkring. Niets is beter voor uw omzet dan positieve mond-tot-mond reclame!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik doe dit al jaren (RE/MAX achtergrond) en dit past uitstekend in netwerk gericht ondernemen.
Ik denk inderdaad dat het zou werken. In plaats van het verplichte bloemetje bij de notaris, naar een meer persoonlijk gebaar. Daar zijn mensen gevoelig voor, dus ook klanten.
Inderdaad Heleen. Van die cliche bedankjes die nietszeggend zijn, naar een gebaar wat echt gemeend is. Heeft vaak zelfs meer effect dan dat bloemetje.
Dit geldt niet alleen in de makelaardij, dit geldt voor zo’n beetje alle bedrijven en ondernemers.
Absoluut! Logischerwijze is het hier op De Scherpe Pen toegespitst op de makelaardij.
Kleine moeite, groot gebaar!
Maakt van klanten ambassadeurs.
Het effect is vaak groter dan wordt gedacht, maar kleiner dan verwacht 🙂