Het is een hot item, verkoopstyling. Op TV zien we het vaak gebruikt worden en ook makelaars schakelen steeds vaker verkoopstylisten in. Toch is het niet altijd even goed wat er door verkoopstylisten wordt gedaan. Waar zit hem dan het verschil?
Onrealistisch
Allereerst zijn er de ongeloofwaardige stylings. Een beetje in de categorie van ‘alles er uit, alles er in’. Het huis wordt, naar inzicht van een binnenhuisarchitect (met of zonder diploma en ervaring), helemaal mooi gemaakt. Alle persoonlijke meubeltjes gaan tijdelijk in de opslag, de kleur op de muur wordt onderhanden genomen en het huis wordt opnieuw ingericht. Er worden fantastische foto’s gemaakt, misschien zelfs wel een filmpje en klaar is de verkoopstyliste. Meubeltjes weer terug uit de opslag, planten retour naar het verhuurbedrijf etcetera.
Dat werkt dus niet. Op de verschillende woningwebsites staan de meest geweldige foto’s. De aanvragen voor bezichtigingen komen nu wel bij de makelaar binnen. Maar dan… de potentiële koper ziet vanaf de straat al dat er iets niet klopt. De deur van de woonkamer gaat open en er wordt een volledig ander huis bezichtigd dan wat de koper verwacht. Het adres klopt wel, maar dat is dan ook alles.
Overdreven? Beetje wel, desondanks komt dit voor!
Te duur
Ammehoela denkt deze makelaar, het is mij veel te duur om een verkoopstylist in te gaan huren, dat kan ik zelf ook wel! Enthousiast wordt er met meubels gesjouwd, de schilderijtjes die de kinderen gemaakt hebben gaan van de muur en worden vervangen met Zweedse Kunstwerkjes. Drie zelf meegenomen plantjes worden daar geplaatst waar de foto genomen wordt. Uiteraard maakt de makelaar zelf de foto’s, want dat kan toch iedereen tegenwoordig.
Mag ik me afvragen of dit type makelaar de business wel begrijpt? Wie betaalt de kosten voor de verkoopstylist? Wat jammer van die over-of onderbelichte foto’s die net uit de verkeerde hoek genomen zijn, of met een te grote groothoeklens waardoor alles vertekent. En dan natuurlijk de plantjes die op elke foto prominent in beeld staan.
Subtiel
Wanneer de scherpe randjes van het te verkopen huis worden veranderd in een samenhangend geheel, als de overdosis aan emotie uit het huis wordt gehaald en de ruimte zichtbaar is gemaakt, dan kan verkoopstyling z’n doel bereiken. Namelijk het beter presenteren van de woning voor de koper. In de wereld van verkoopstylisten, net zoals in de makelaardij, heb je fantastische vaklui lopen die echt waar voor hun geld leveren. Goudzoekers kom je overal tegen en daar moet je je als makelaar niet mee inlaten, noch aan gaan spiegelen. Vergeet ook niet dat TV geen realiteit is. Die programma’s worden gemaakt voor de kijkcijfers, niet om de werkelijkheid te tonen.
Aanleiding
In een reactie op een ander bericht hier op het blog werd mij gevraagd wat mijn mening over verkoopstyling is. Ik denk dat de drie bovenstaande invalshoeken dat grotendeels aangeven. Ik ben van mening dat (goede!) verkoopstyling wel degelijk een bijdrage levert aan een succesvolle verkoop van een huis.
Maar, dat moet gezegd worden, ik ben ook van mening dat er teveel verkoopstylisten rondlopen die het allemaal wel weten. Zelfingenomen, goeroe status dragende personen die nog eigenwijs zijn ook. Het ideaalbeeld wat via de TV geschept wordt is het doel geworden, zonder stil te staan bij de echte reden van een goede styling. Met hun charmes en posh gedrag palmen zij de verkopers in.
De laatste groep in mijn ogen zijn de makelaars die het allemaal zelf willen doen… Zo ontzettend jammer! Tegen hen zeg ik “schoenmaker blijf bij je leest”, want het vak van makelaar is al erg veelzijdig, dat vergt al je tijd en inzet om het goed te doen. Laat fotografen de foto’s maken, laat verkoopstylisten stylen en laat de behanger behangen.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Hallo allemaal,
Ongeveer 2 jaar geleden is dit artikel geplaatst en nog steeds van kracht.
Ik ben bij Nicolet Groen in de leer geweest (onthoeken, witbalans, RAW bestanden ;)) en ik kan je haar echt aanraden wanneer je je bezighoudt met woningpresentatie.
Voor mij gaat het om een goede presentatie op het internet, daar begint de zoektocht. Dus om goede foto’s die de ruimte het beste weergeven.
En nee niet om een gelikte styling, dat voelt niet natuurlijk.
Net even een stoel verschuiven, een kleedje weghalen, het bed strak opmaken om even wat voorbeelden te noemen, geven net even een strakker beeld. En dan werkt het voor mij goed dat ik een verkoopstylingopleiding heb gevolgd.
Er is nog steeds veel te doen wat betreft woningpresentatie.
Groeten,
Chantal
ps Veel links werken niet meer of verwijzen naar een pagina waar de foto’s niet meer zichtbaar zijn
Wauw, dank je wel Chantal!
Goed artikel.
Inderdaad,een te perfect gestyled huis geeft ook het gevoel dat de gebreken verborgen worden. De essentie is het laten zien en ervaren van ruimtes, zonder dat men gestoord wordt door allerlei priverommeltjes als trouwfoto’s, jassen, schoenen en een doorgezakte bank. Met kleine middelen het huis zo optimaal mogelijk presenteren is daarom mijn doel.
Lieke Schuiling
SchuilingVerkoopstyling.nl
Dank allemaal voor de lovende woorden en de zeer goede, gedetailleerde reacties en aanvullingen op het blog.
Hoi Han en lezers,
Alweer een goed artikel van Han,
Ik lees ze graag.
Als makelaars en/of verkopers nu nog na de verkoopstyling, ook nog eens prof.foto’s en niet te vergeten een goede video laten maken ,dan krijg je voorsprong op jouw collega’s/concurenten.
Nog beter resultaat met een goede
internet marketeer.
Beste Han en medelezers,
Ook ik heb erg genoten van je blog en ben blij dat jij het zo goed kan verwoorden wat ik vaak probeer uit te leggen.
Het is goed dat makelaars steeds vaker samenwerken met een verkoopstyliste, maar het niveau mag zeker een stuk hoger, ook zeker wat betreft de fotografie, zoals Nicolet Groen in haar reactie aangeeft.
Erg blij dat er met deze blog aandacht aan besteed wordt!
Fijn Han, dat je een blog wijdt aan verkoopstyling en je mening er over geeft.
Het marketingconcept is inmiddels stevig verankerd binnen de makelaardij en veel makelaars én huiseigenaren realiseren zich dat het hen iets oplevert.
Er is ook al veel geschreven over de wildgroei onder verkoopstylisten, over het al dan niet leveren van kwaliteit. Het lijkt mij, als oprichter van het eerste opleidingsinstituut in het vakgebied, hier niet de juiste plek om daar iets over te ventileren.
Wat ik wel graag kwijt wil, is dat een goede verkoopstylist in ieder geval altijd rekening zal houden met de emoties van de verkoper en altijd zeer tactvol in het proces zal moeten staan. Je dient helder te maken dat je geen kritiek levert op iemands lifestyle en smaak, maar dat je enkel verbeterpunten aandraagt met slechts 1 doel: de woning snel verkopen tegen de hoogst mogelijke verkoopprijs.
De beste methode daarvoor is om eerst de woning grondig te analyseren en pas daarna een uitgebreid mondeling advies te geven. Op deze manier kan bij alle tips en adviezen een uitgebreide uitleg gegeven worden.
De knop moet immers om bij de huiseigenaar die verknocht is geraakt aan zijn/haar woning en er een band mee heeft.
Bovendien laat een goede verkoopstylist niet alleen de huiseigenaar in zijn waarde, maar ook de woning. Hij/zij laat de karakteristieken in de woning en houdt altijd de doelgroep van het pand in gedachten.
Een goede verkoopstylist werkt zij aan zij samen met de makelaar en blijft met partijen in overleg.
Een prettige samenwerking leidt in de meeste gevallen tot een triple win situatie: het rendement op een (vaak kleine) investering levert zowel de huiseigenaar, als de makelaar en de verkoopstylist iets op.
En de huiseigenaar kan na verkoop eindelijk DOOR met zijn leven…
PS Ik zag dat je voor/na foto’s van het LNV® hebt gebruikt, leuk! Ik zet het er hier even bij als je het niet erg vindt 🙂
Helemaal mee eens Han! Ik heb nog een aanvulling op je uitstekende blog: in de dagelijkse praktijk merk ik als verkoopstylist dat het voor de makelaar heel prettig is om mij als externe deskundige naar voren te kunnen schuiven. Natuurlijk hoef ik een makelaar niet te vertellen dat een woning beter verkoopt als deze netjes is opgeruimd en strak in de verf staat. Maar het is wel heel lastig om de verkoper te vertellen dat hij nu eindelijk eens zijn huis moet opruimen en die verfkwast ter hand moet nemen! HOE en vooral WANNEER vertel je dit aan je opdrachtgever? Zonder het risico te lopen op lange tenen te gaan staan en ingeruild te worden voor een concullega? Schakel een onafhankelijke deskundige in en presenteer verkoopstyling als een extra en vernieuwende service. Vertel dat het gaat om verbeterpunten, geen kritiekpunten en dat hij bij een optimale presentatie het maximale uit zijn huis kan halen. Onderscheiden en verleiden, juist in deze ‘kopersmarkt’. Overtuig de verkoper ervan dat hij zijn HUIS en niet zijn THUIS verkoopt en dat het verstandig is een expert op het gebied van presentatie van onroerend goed in te schakelen. Dan hoeft je niet eens te beginnen over die rommel en dat schilderwerk… dat doet de verkoopstylist dan voor je. En dat dat tactvol, met empathie en een professionele focus dient te gebeuren is duidelijk. Ik zie het als mijn missie mensen hierin te inspireren, te motiveren en boven zichzelf uit te laten stijgen: de focus ligt op het eindresultaat maar de weg er naar toe is zeker zo belangrijk. En dat is, inderdaad Han, misschien niet voor iedereen weggelegd…
Bij de verkoop van mijn eigen huis kwam er ook een styliste en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat als klant heel prettig vond. Er bleef voldoende leefruimte over (zoals Nicolet Groen ook zegt), maar het emotionele werd eruit gehaal, het werd gewoon een huis in plaats van ‘ons’ huis. En het allerprettigste was dat ik het gevoel kreeg als klant dat ik een positieve bijdrage kon leveren aan de verkoop.
Mijn eigen onrust zet ik graag om in iets actiefs iets doenerigs en nu kon ik nieuwe vrolijke handdoeken kopen in dezelfde kleur en ze vervolgens in schattige rolletjes neerleggen in de badkamerkast, het zag er gewoon leuk uit en het hield me van de straat en temde mijn spanning ron de verkoop van ons huis.
Han, ik heb smakelijk gelachen om jouw ideeen over verkoopstyling. Zo herkenbaar vanuit mijn perspectief. In de tijd dat ik nog Foute Huizen deed kwam ik zo vaak overgestylde huizen tegen. En in mijn opinie prikt de koper daar zo door heen.
Ik kan het alleen maar volmondig met je eens zijn! Vanuit mijn vakgenoten krijg ik vaak te horen dat, wat ik doe, geen verkoopstyling is. Als verkoopstyling het installeren van stapels kussens en het verwijderen van zoveel spullen is dat er geen leefbare situatie meer is voor de verkopers dan klopt dat helemaal!
De scherpe kantjes er af halen, professionele foto’s maken én de verkopers tijdens je werk goed voorlichten waar ze op moeten letten voor een bezichtig kan al genoeg zijn voor een goede presentatie. Een compleet nieuw interieur is niet wat kopers verwachten en is dan ook helemaal niet nodig. Tenzij een pand al een tijd leeg staat, dan kan het wel zinvol zijn om te meubileren.
Wat fotografie betreft: veel stylisten bieden “professionele” fotografie aan maar als je dan naar hun portfolio kijkt dan kun je zien dat ze van onthoeken, en witbalans nooit gehoord hebben en waarschijnlijk geen benul hebben wat RAW bestanden zijn. Jammer jammer jammer.