Selecteer een pagina

Verkoopstyling Voor en NaHet is een hot item, verkoopstyling. Op TV zien we het vaak gebruikt worden en ook makelaars schakelen steeds vaker verkoopstylisten in. Toch is het niet altijd even goed wat er door verkoopstylisten wordt gedaan. Waar zit hem dan het verschil?

Onrealistisch

Allereerst zijn er de ongeloofwaardige stylings. Een beetje in de categorie van ‘alles er uit, alles er in’. Het huis wordt, naar inzicht van een binnenhuisarchitect (met of zonder diploma en ervaring), helemaal mooi gemaakt. Alle persoonlijke meubeltjes gaan tijdelijk in de opslag, de kleur op de muur wordt onderhanden genomen en het huis wordt opnieuw ingericht. Er worden fantastische foto’s gemaakt, misschien zelfs wel een filmpje en klaar is de verkoopstyliste. Meubeltjes weer terug uit de opslag, planten retour naar het verhuurbedrijf etcetera.

Dat werkt dus niet. Op de verschillende woningwebsites staan de meest geweldige foto’s. De aanvragen voor bezichtigingen komen nu wel bij de makelaar binnen. Maar dan… de potentiële koper ziet vanaf de straat al dat er iets niet klopt. De deur van de woonkamer gaat open en er wordt een volledig ander huis bezichtigd dan wat de koper verwacht. Het adres klopt wel, maar dat is dan ook alles.
Overdreven? Beetje wel, desondanks komt dit voor!

Te duur

Ammehoela denkt deze makelaar, het is mij veel te duur om een verkoopstylist in te gaan huren, dat kan ik zelf ook wel! Enthousiast wordt er met meubels gesjouwd, de schilderijtjes die de kinderen gemaakt hebben gaan van de muur en worden vervangen met Zweedse Kunstwerkjes. Drie zelf meegenomen plantjes worden daar geplaatst waar de foto genomen wordt. Uiteraard maakt de makelaar zelf de foto’s, want dat kan toch iedereen tegenwoordig.

Mag ik me afvragen of dit type makelaar de business wel begrijpt? Wie betaalt de kosten voor de verkoopstylist? Wat jammer van die over-of onderbelichte foto’s die net uit de verkeerde hoek genomen zijn, of met een te grote groothoeklens waardoor alles vertekent. En dan natuurlijk de plantjes die op elke foto prominent in beeld staan.

Subtiel

Subtiele VerkoopstylingWanneer de scherpe randjes van het te verkopen huis worden veranderd in een samenhangend geheel, als de overdosis aan emotie uit het huis wordt gehaald en de ruimte zichtbaar is gemaakt, dan kan verkoopstyling z’n doel bereiken. Namelijk het beter presenteren van de woning voor de koper. In de wereld van verkoopstylisten, net zoals in de makelaardij, heb je fantastische vaklui lopen die echt waar voor hun geld leveren. Goudzoekers kom je overal tegen en daar moet je je als makelaar niet mee inlaten, noch aan gaan spiegelen. Vergeet ook niet dat TV geen realiteit is. Die programma’s worden gemaakt voor de kijkcijfers, niet om de werkelijkheid te tonen.

Aanleiding

In een reactie op een ander bericht hier op het blog werd mij gevraagd wat mijn mening over verkoopstyling is. Ik denk dat de drie bovenstaande invalshoeken dat grotendeels aangeven. Ik ben van mening dat (goede!) verkoopstyling wel degelijk een bijdrage levert aan een succesvolle verkoop van een huis.

Maar, dat moet gezegd worden, ik ben ook van mening dat er teveel verkoopstylisten rondlopen die het allemaal wel weten. Zelfingenomen, goeroe status dragende personen die nog eigenwijs zijn ook. Het ideaalbeeld wat via de TV geschept wordt is het doel geworden, zonder stil te staan bij de echte reden van een goede styling. Met hun charmes en posh gedrag palmen zij de verkopers in.

Schoenmaker blijf bij je leestDe laatste groep in mijn ogen zijn de makelaars die het allemaal zelf willen doen… Zo ontzettend jammer! Tegen hen zeg ik “schoenmaker blijf bij je leest”, want het vak van makelaar is al erg veelzijdig, dat vergt al je tijd en inzet om het goed te doen. Laat fotografen de foto’s maken, laat verkoopstylisten stylen en laat de behanger behangen.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+