En de toekomst van social media (en alle andere uitvindingen)
Ik las onlangs de interessante discussie ‘waarom Facebook Hyves in 3 jaar gaat wegvagen’. Grappig want zoiets roep ik ook al een tijdje tegen een ieder die het horen wil. Met verhitte discussies vaak als gevolg. Mijn stelling is dat als Hyves verdwijnt, ik een gelukkiger mens ben. De enige opties die ik voor Hyves zie, is om te gaan nichen of een bijzondere feature te ontdekken, zoals TV kijken met Hyves. Maar ook dat zal een tijdelijk lapmiddel zijn. Bij succes nemen de grote jongens de feature doodleuk over. Ach ja, bij evolutie is niets eeuwigdurend. En dat is goed.
The bigger picture
Zie het op grotere schaal, met e-mail als dino (sterft uit) en Facebook als mensaap (ontwikkelt zich door). Want wat Facebook doet is het samenbrengen van verschillende functies. Wel bekeken zijn momenteel in Facebook opgenomen: Hotmail, Twitter/Yammer, Meetup en een snufje Marktplaats. Ook bieden ze met hun fanpage eigenlijk een mini-site voor bedrijven.
En nieuwe lbs-features als Foursquare worden ook stap voor stap op- of overgenomen. Wat te denken van de mastermove: de ‘I like’-button? Een poging tot een overname van het gehele web. Ook Google zit niet stil en is zich al een tijdje aan het verbreden. Waarom? Omdat search op termijn te weinig bestaansrecht geeft. Ja, ‘het zijn dynamische tijden in de digitale wereld’.
De digitale wereld is dus nog vol in ontwikkeling. Om te weten waar we nu staan, hebben we inzicht nodig in het grotere geheel der delen; the bigger picture. Ik gebruik daar graag onderstaand plaatje voor. In mijn beleving een aardige schets van onze situatie en de nabije toekomst.
De integratie van verschillende ‘social media’ platformen in ons leven is in volle gang. Voor samenwerking, om sociale contacten te onderhouden en om professioneel te benutten. Logisch, want we hebben hiermee een sociologisch succesnummer ontwikkeld.
De digitale revolutie
Dankzij de vondst van web 2.0 toepassingen hebben we een nieuwe vorm van interactie en samenwerking aangeboord. Efficiënter en effectiever dan vrijwel alle oude technieken. We hebben meer met een revolutie dan een evolutie te maken. Na de industriële, komt de digitale revolutie. Extra bijzonder, omdat het om een nieuw soort communicatiemiddel gaat. Don Tapscott, bijzonder hoogleraar Strategisch Management zei daar al eens wat wijze woorden over.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JpsI0RzV8pE&feature=player_embedded[/youtube]
Het social media landschap is een pukkelhuid
En we staan nog maar aan de voet van de berg. Op naar web 3.0 and beyond! Het medium ‘online communicatie’ is nog hard aan het puberen en het huidige social media landschap is een pukkelhuid. Een fase waarin talloze start-ups verborgen behoeftes proberen te kapitaliseren. Waarin de ene hype de andere opvolgt, tot het moment dat we de toepassing goed door hebben.
In mijn filosofie zullen er maar weinig start-ups overleven. Want ´win or loose´, in beide gevallen verdwijn je van het toneel. Bij het uitblijven van succes is dat lot natuurlijk evident, dan ga je bankroet. Maar een groot succes is ook niet goed, want dan word je opgegeten door grote spelers. Je feature of bedrijf wordt opgenomen in een groter geheel. Zo ook Hyves. Het beste is dus om als startup maar een beetje te kabbelen, maar dat terzijde.
Hyves is dood, lange leve …
Hyves zal dus onherroepelijk als actieve speler verdwijnen. Sorry guys, maar wanneer de belangrijkste features opgenomen zijn in grotere systemen houdt het op. Dan levert de dienst geen meerwaarde meer en verliest het zijn bestaansrecht (evolutionair). Daarom is mijn stelling dat het goed is als het verdwijnt; het is dan opgenomen in iets beters. En dat Facebook kandidaat nummer 1 is als ‘groter systeem’, laat zich raden.
Deze blog is eerder gepubliceerd op www.bijgespijkerd.nl
Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)
- Het Ciron Jaarboek Gebiedscommunicatie - 20 april 2011
- Waarom het goed is als hyves verdwijnt - 16 september 2010
- Community RO: met wat tijd en aandacht goud waard - 8 september 2010
Een beetje late reactie, maar goed. Ik hou me ook even buiten het ’technische’ verhaal, maar weet wel dit: Hyves wordt errug intensief door kinderen gebruikt, omdat Facebook voor volwassenen is, dit is geen aanname. Steeds meer hoor ik om me heen dat vrienden en relaties hun Hyves account hebben opgezegd en verder gaan met hun Facebook account. Of de account wordt aangehouden om dochterlief in de gaten te kunnen houden. Kinderen willen meedoen in het Social Media verhaal en Hyves is voor hun een perfect medium. Ik denk dat daar een kans ligt voor Hyves.
Wat me opvalt aan dit verdere goed onderbouwde artikel met zeker raakvlakkken als we toekomstgericht meekijken, is dat wordt onderschat in welke mate het publiek het Merk Hyves dusdanig als nationaal goed zou kunnen gaan beschouwen. Wellicht bestaat het enkel om deze reden nog wel voor de komende 50 jaar. Daarbij kunnen dankzij de diverse opties in social media, gebruikers kiezen waar ze hun ‘ familie, vrienden, kennissen, zakenrelaties, collega’s e.d onderbrengen, vaak komen deze diverse relaties beter tot hun recht op een bepaalde site, als bijv. Hyves voor familie, Facebook voor vrienden binnen en buiten europa, linkedin voor zakenrelaties en ga zo maar door.
We kunnen niet in de toekomst kijken en ook al staat social media in de kinderschoenen we kunnen er inmiddels niet meer omheen!
Dank voor je reactie. Goede punt.
Toch verwacht ik dat dit niet heel veel impact zal hebben. Tenminste, wanneer ik terugkijk naar de teloorgang van andere Nederlandse online clubs versus internationale grootheden. Eerste voorbeeld dat me zo te binnen schiet is zoekmachine Ilse vs Google. Bovendien zijn wij Nederlanders normaliter niet heel chauvinistisch, zo lang het niet over sport gaat natuurlijk 😉 Maar je hebt een punt, het is niet ondenkbaar.
De komende 2 jaar wordt denk ik spannend. Komt er een ’tippingpoint’, waarbij het ineens hard gaat of weet Hyves zich voorlopig te verankeren in het Nederlandse landschap? Ze doen iig hun best met en verzinnen goede noviteiten. Daar zal het niet aan liggen.
Toch blijft het op lange termijn uitstel van executie. Want om te kunnen profiteren van online en offline samensmelting zijn online identificatie en legitimatie waanzinnig belangrijk. Werken met 1 officieel profiel is daarvoor erg handig. Zeker wanneer we te maken krijgen met ’the internet of things’ en we moeten kunnen communiceren met apparaten. Doe je liever dat vanuit je Hyves en/of Facebook en/of LinkedIn en/of Twitter profielen of vanuit 1? Dat laatste is een stuk praktischer. Op langere termijn schuiven we daarom richting één avatar, maar met afgescheiden netwerken voor familie, vrienden, werk. Dus features inkedIn/Facebook/etc, alleen dan vanuit één officieel profiel. Soort ‘DigiD + social (media) services’.
Blijft interessante materie! We hebben hierover (ook met Hyves) gebrainstormd en gecrowdsourced bij het project http://www.ourcommonfuture.nl Een toekomstvisie over Nederland over 25 jaar. Mijn deelteam beschreef de ontwikkelingen van social media. In mei wordt het boek gepresenteerd, ik zal het hier (digitaal?) ook proberen aan te bieden!
En anders volgen er brokstukken in de vorm van blogs 🙂
Ben geen hyver, maar volgens mij wordt Hyves door het publiek(weet niet of ze zich zelf daarvan bewust zijn) gezien als iets voor jongeren tot ca 25 jaar. Boven die leeftijd is men mi geneigd facebook, linkedin te gebruiken.
Als ze de jeugd vast kunnen houden (goede marktsegmentatie), komt het wel goed. De jeugd vormt natuurlijk een uiterst interssante doelgroep.
Van dat imago zijn ze zich bewust 🙂
Overigens is dat beeld niet helemaal correct. De gemiddelde leeftijd is 29 en daarvoor heb je dus genoeg oudjes nodig 😉
Toch oogt het als een jeugdig platform, mede vanwege de huisstijl en smileys. En jongeren gebruiken het volgens mij een stuk intensiever en zijn dus simpelweg qua aanwezigheid oververtegenwoordigd. Maar dat is een aanname.
Wie weet is het een strategische optie; de jeugd heeft de toekomst nietwaar? 😉
Dat Hyves zal verdwijnen is een uitroep die de meeste twitteraars graag bezigen. Ik heb er gisteren met Marc (Hyves CEO) nog vrij uitgebreid over gehad naar aanleiding van mijn tweet dat Hyves zeker niet voor OSM is.
En daar ligt precies het verschil; wij tweeps, bloggers,media en gadget freaks achtigen voelen ons natuurlijk veel geavanceerder dan de gemiddelde krabbelende hyfer (en zeker, zo voel ik het ook hoor, geef ik onbeschaamd toe).
En dus is Hyves slecht en Facebook goed (ben ik het eigenlijk ook niet mee eens, maar dan ben ik niet cool).
Eigenlijk is Hyves slecht omdat niemand die ik ken nog Hyves gebruikt of toegeeft dat ie het gebruikt en vind ik feestboek slecht omdat ik het bijna nooit zelfs gebruik.
Maar eigenlijk is Hyves de Postbank en wij de ABN of iets dergelijks 🙂
en we weten allemaal wat daarmee evolutionair gebeurd is 🙂
hoho… ik oordeel hier niet over goed en slecht. Ik vind dat Hyves een aantal dingen heel erg goed doet en ook de mindere dingen verbetert.
Ik doel hier meer op de schaal der dingen: de strijd tussen een mondiale macht vs lokale leider. Door de bank genomen op lange termijn een onbegonnen zaak – om maar in jouw termen te spreken 😉
Overigens nog een aanvulling voor deze discussie. Kreeg van Lode Broekman nog een ander interessant inzicht, zie zijn blog: http://www.broekmanmarketingadvies.nl/43/de-hype-na-twitter-wordt-aggregatie/ Interessante materie!
Hyves is natuurlijk precies de Postbank, prima product en heel veel hele platte klanten. En dat komt door: precies, de lokale aard van het geheel. Plat Nederlands.
Net als de snackbar, de Oranjecamping, de caravan, erwtensoep en kroketten. Alles wat plat is aan Nederland zeg maar. En daarom lokaal. En daarom uiteindelijk ten dode opgeschreven dus.
We zijn het eens hoor 🙂
Ik heb mn hyves account al maanden niet aangeraakt, zit wel dagelijks op facebook. Dat was 1,5 jaar geleden wel anders.
Dank jullie! N.a.v. bovenstaand ben ik vandaag op ‘audiëntie’ geweest bij Hyves 🙂 Goede webcare btw! Schoolvoorbeeld…
Toen ik mijn visie op het HQ nog eens toelichtte vond ik ook bij Hyves gehoor. Zelfs Hyves-oprichter Floris ging mee in de visie. Uiteraard met een nuance-verschil, hij beaamt dat dat de wereld verandert en daarmee ook de rol die ze daarin spelen. Dat ze verdwijnen is voor hem een brug te ver. Niet onlogisch vanuit zijn perspectief natuurlijk.
Essentie van bovenstaand is in ieder geval het tijdspad. Hoe snel gaan de ontwikkelingen echt; hebben we het over jaren of decennia? Ze kunnen zich juist bij Hyves goed voorstellen dat de wereld erover 10 of 20 jaar sociotechnisch anders uit ziet. En misschien nog sneller… want het gaat tegenwoordig hard. Kijk alleen maar naar de snelheid van de opkomst van Hyves.
Wat ik Floris en de zijnen ook moet nageven is hun ongelooflijke innovativiteit. Zag een aantal nieuwe features die zeker verrijkend zijn. Maar, op grotere schaal (web 2.0 > web N.0) blijft het natuurlijk uitstel van executie. Want een ding is dankzij onze geschiedenis zeker: in evolutie is alles vergankelijk. Zo ook Hyves 😉
Wel sterk van Hyves dat ze goed monitoren en jou hebben uitgenodigd.
Jammer dat ze geen reactie bij het blogbericht zelf hebben geplaatst.
Maar ja, ze kunnen natuurlijk moeilijk zeg “ja, over x jaar zijn we er niet meer…” 😀
Haha… ach, dit werkt nog beter! Door deze warme omhelzing ben ik nu een stuk positiever over Hyves. Onbekend maakt onbemind nietwaar. Ze gingen de dialoog aan, gaven een rondleiding en ik kreeg als klapstuk een meet-and-greet met de oprichter. Aardige gozer trouwens, had ook een vergelijkbare toekomstvisie. En een gratis lunch, natuurlijk.
Daarom deze wijsheid van de dag: persoonlijke aandacht werkt goed bij webcare! In bijzonder bij bloggers. De kans is natuurlijk groot dat ik blog over de positieve ervaring. En dat klopt, blog is al in de maak 😉
Goede maar ook vooral goed onderbouwde stelling. Ik kan me hier helemaal in vinden. Het tempo waarin Google de afgelopen weken nieuwe ‘luchtballonnetjes’ oplaat is volgens mij ook het bewijs dat ze inzien dat het zijn van de beste zoekmachine niet genoeg is om te overleven. Evolutie is niet enkel voorbehouden aan de biologie. Adapt or die!
Dank je Michiel! Samen met jou roep ik ook dat Hyves ‘dood’ is. Jij hebt in je blog prima verwoord waarom dat zo zal zijn.
Heren, Hyves is niet dood. Hyves is 1 van de grootste websites van Nederland en Facebook nog niet. Jullie hebben het over de toekomst en proberen die te voorspellen.
Feit is dat Hyves 8 mln unieke bezoekers heeft en Facebook 5 mln. Facebook stijgt snel en Hyves daalt licht, ok, maar nog steeds is het geen done deal.