Vrouwen kunnen niet autorijden, wel makelen

Als dat geen generaliserende binnenkomer is! Durf ik ook nog te stellen dat mannen wel kunnen autorijden, maar niet kunnen makelen? Je moet nooit een van beide seksen teveel credit geven, dus vooruit! Bovendien zul je moeten toegeven dat beide statements gedeeltelijk kerntjes van waarheid hebben. Je hoeft de hersenpannen maar te lichten en in de twee hersenhelften te duiken voor het bewijs. Is je ene hersenhelft wat meer ontwikkeld dan de andere en gooi je er ook nog een sausje van net iets meer testosteron of oestrogeen overheen, dan kom je toch al gauw tot een mix die leidt tot het bewijs van de statements.

Tenenkrommend

Ook zonder wetenschappelijk geneuzel kom je al een heel eind. In de praktijk (lees: het verkeer) kom je toch wel heel vaak tenenkrommende acties tegen van mijn eigen ‘soort’: teherreguhund langzaam rijden, in de spits alsmaar braafjes blijven wachten bij het kruispunt op het van rechts komend verkeer totdat het gehele dorp allang achter de aardappelen zit, op de snelweg in sukkeltempo op die spannende derde rijstrook blijven hangen, krampachtig en witknokkelig het stuur omklemmend, de borsten tegen het stuur gedrukt, turend naar drukke verten.
Vrouwen veroorzaken wel minder ongelukken. Dat dan weer wel. Door gierende mannelijke hormonen gaat het bij de heren daar nog weleens mis.

Empathische makelaar

Makelen is weer een heel ander verhaal. Opvallend feit is, dat in de VS vrouwen de best verkopende makelaars zijn. Hoe zit dat trouwens in Nederland? Is daar wel eens een onderzoek op losgelaten?
Is makelen alleen kennis en kunde? Alles weten van bouwkundige en juridische zaken? Perfect volgens  NEN 2580 kunnen meten? Niet alleen!

Het succes van de meer feminiene manier van makelen ligt ten grondslag aan een aantal eigenschappen:

  1. Empathie
  2. Geduld
  3. Oog voor detail
  4. Gevoel voor sfeer en harmonie

Ad.1: inlevingsvermogen is meer een ‘vrouwending’: een luisterend oor, op de juiste manier reageren op persoonlijke ontboezemingen, in staat zijn medegevoel en emoties te tonen. Het helpt allemaal om een meer persoonlijke band op te bouwen met de (potentiële) opdrachtgever. Tijdens het verkoopproces voelt de makelaar (v) ook haarfijn aan wat de koper zoekt.

Ad.2: time is money is meer een ‘mannending’. Hoeveel tijd trek je uit voor een eerste kennismaking met opdrachtgever en woning? Geduld en empathie gaan vaak samen.

Ad.3:
zien makelaars (m) de vieze vatendoekjes op het aanrecht, de vuile was op de grond, de verlepte planten of hun eigen autosleutels en mobiel op tafel voordat ze de foto’s maken?

Ad.4:
is een makelaar (m) in staat huiseigenaren tips te geven om meer sfeer in de woning aan te brengen, te wijzen op juist kleurgebruik en het gebruik van de juiste accessoires voor een perfecte presentatie?

Zo, dat was een lekker staaltje generaliseren. Er is in ieder geval 1 waarheid als een koe: verkopen is presenteren: van jezelf én van de woning.

En dames: rij nu eens DOOR!

Naschrift: weten welke hersenhelft dominanter is? Doe de test!http://www.balancedmind.nl/algemeen/achtergrond/welke-hersenhelft-is-dominanter-links-of-rechts.htm.

The following two tabs change content below.
Ingrid van der Aa is oprichter en eigenaar van de Styling Concepts Group, de overkoepelende organisatie voor het TrainingsCentrum Vastgoedstyling en Woningpresentatie en het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten® - het LNV®. Dit eerste trainingscentrum in het vakgebied van vastgoedstyling in de Benelux is een erkend opleidingsinstituut en heeft inmiddels vele professionals afgeleverd. Leden van het LNV®, het oudste en grootste netwerk van volledig opgeleide vastgoedstylisten in Nederland, verlenen diensten aan ondermeer makelaars, huiseigenaren, projectontwikkelaars en woningcorporaties. Deze partijen hebben één gezamenlijk doel: woningen sneller verkopen tegen een zo hoog mogelijke vraagprijs.

Laatste berichten van Ingrid van der Aa (toon alles)

Google+