Succes Factoren

Succes Factoren van de NVMNovember 2008, makelaars weten dat er zware tijden aan komen. Crisis, recessie en stagnatie. Dan heb je briljante ideeën nodig. De NVM komt met een éénmalige uitgave van ‘SuccesFactoren’.

Ideeën

SuccesFactoren ziet er uit als een glossy en staat boordevol met goede tips en adviezen van makelaars voor makelaars. Sorry, voor NVM makelaars moet ik zeggen, want anders krijg je deze ideeën niet.

De laatste

Met veel geluk wist ik de hand te leggen op de laatste papieren SuccesFactoren die er nog was. Zelfs nu, herfst 2010, twee jaar later, staan er extreem bruikbare ideeën in. Zo goed zelfs, dat ik ze graag onder de aandacht wil brengen. Maar dat gaat zomaar niet want Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder toestemming van de uitgever, aldus de NVM in het magazine.

Digitaal

Nadat ik na wat speurwerk beslag had weten te leggen op de PDF van SuccesFactoren, legde ik een verzoek om toestemming bij de uitgever neer, gesteund door een van de auteurs José Schellekens, tegenwoordig werkzaam voor dagblad METRO. Van de heer Kimman (NVM – Communicatie, Media & Woordvoering) kwam het niet mis te verstane antwoord:

Tot mijn spijt moet ik u mededelen dat ik vooralsnog niet akkoord ga met het gebruik van SuccesFactoren in welke vorm dan ook.

Geen uitleg, geen voorwaarden, geen vragen. Gewoon een kort, droog “Nee”.

Informatie delen

Tegen de NVMKlaarblijkelijk interesseert het de NVM helemaal niet of makelaars goede informatie krijgen. Kennis delen zodat de makelaardij er branchebreed beter van wordt? Niet via de NVM.
Is de NVM huiverig voor het feit dat een niet-NVM makelaar dankzij een briljant idee van een andere makelaar zijn klanten beter tot dienst zou kunnen zijn? Wie zal het zeggen……

Ik baal ervan dat de NVM het niet goedkeurt dat gouden tips en ideeën gedeeld worden. Sorry, hiermee gaat SuccesFactoren dus roemloos ten onder!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

14 Reacties

  1. Han,

    Inderdtijd heb ik het blad met veel interesse gelezen. Het maakte volgens mij deel uit van de roadshow van de nvm, waarin men op een leuke en interessante manier presenteerde waar men de accenten zou moeten leggen om de opdrachtgevers maximaal van dienst te zijn. Helaas voor de branche, maar niet vervelend voor de individuele makelaar die zich wil onderscheiden, zijn de meeste kantoren/makelaars van ‘de oude stempel’ en tot weinig verandering in staat..
    Wel vreemd dat de nvm het inderdaad niet nog een keer onder de aandacht wil brengen.

    reageren
    • Klinkt inderdaad bekent, die #roadshow.

      Jouw opmerking mbt de acceptatie ervan door de makelaars van het ‘oude stempel’ deel ik met je.

      reageren
  2. Beste Han,

    Ik snap toch echt niet wat het probleem is. Of eigenlijk snap ik het nu wel!
    Je onderstreept vorige week op je blog nog dat je geen abonnement hebt op vakblad Vastgoed en enige tijd geleden wist je nog te melden dat een printmedium als Vastgoed altijd te laat is met het verstrekken van nieuws.
    Als je goed kijkt naar de inhoud van de NVM-uitgave Succes Factoren, zie je de bron vermeld staan van de meeste artikelen: vakblad Vastgoed!

    Han, deze informatie is dus wel degelijk beschikbaar voor iedereen die een abonnement heeft op vakblad Vastgoed, dus ik zou zeggen: neem een abonnement op vakblad Vastgoed en deel (onder vermelding van de bron) alle gouden tips die je maar wenst te publiceren!

    Ik hoor graag van je.

    Hartelijke groet,
    Richard

    reageren
    • Bedankt voor je input Richard! Ik heb de kleine lettertjes inderdaad niet voldoende gelezen.

      Tevens nam ik aan dat, ondanks het feit dat de bron Vastgoed was, er niets overgenomen mocht worden uit de uitgave van de NVM.
      Wil me niet in een mijnenveld gaan begeven natuurlijk.

      Ik ga een oplossing bedenken/fabriceren!

      reageren
  3. Raak stuk. Als relatieve buitenstaander (geen makelaar, bureau invastgoedcommunicatie) denk ik dat het NVM vast geen kwade bedoelingen heeft. Maar op een bepaalde (zelf-destructieve) manier gevangen zit in een oud paradigma: je arm ervoor houden als ze proberen af te kijken.

    Dat zit er bij velen van die (onze?) generatie zo stevig in dat het angstig lijkt dat los te laten. Goed dat je het aan de kaak stelt.

    Een NVM communicatieprofessional zou dit idealiter moeten oppikken, intern moeten regelen, en online moeten omdraaien. ‘We horen je, het snijdt hout. We doen er iets mee. Gebruik de tekst en vertel graag verder dat het van ons komt.’

    Ik ben benieuwd!

    reageren
    • Zal zeker geen kwade bedoeling hebben. Vermoed wel een beetje angst, wat erg jammer is want het was een zeer positief stuk geworden.

      Nu niet meer… Gemiste kans inderdaad.

      reageren
  4. Ik vind het eerlijk gezegd vooral een gemiste kans voor de NVM. 2 jaar na ’t uitbrengen van Succesfactoren hadden ze de kans om het nogmaals onder de aandacht te brengen i.s.m. De Scherpe Pen. Voor elke lezer zou duidelijk zijn dat de NVM deze ‘tips’ heeft verzorgd en kwaliteit levert. Als er dan een niet-NVM kantoor er zijn voordeel mee kan doen, is dat in mijn ogen alleen maar mooi. Zeker gezien het feit dat de uitgave 2 jaar oud is, hebben de NVM kantoren al ruim de tijd gehad om hun voordeel er mee te doen….

    reageren
  5. samen sterk gaat in onze branche vaak niet op, helaas… Vooral in deze tijd zouden makelaars zich moeten verenigen, alle makelaars. Dit is typisch iets voor de NVM waardoor de markt nooit zal veranderen. Als er in dit magazine zulke goede ideeen staan, is er nog niet echt veel gebruik van gemaakt naar mijn idee…

    reageren
  6. Prachtige reactie, maar mocht je deze wel kopieren? 😉

    reageren
  7. Ik zit dagelijks op Twitter en zie hier en daar opmerkingen, commentaren en reacties over een specifieke makelaar of de makelaar in het algemeen en daar moet je als makelaar niet blij mee zijn. We hebben nog altijd een stempel en daar komen we moeizaam vanaf. De verschillende brancheorganisaties doen hun best om het nut en de kwaliteit van de makelaar uit te dragen en te waarborgen. Dit doen ze echter uitsluitend voor de aangesloten leden en niet vakbreed. Jammer! Ik begrijp ergens wel dat de NVM concurrentietechnisch bepaalde informatie voor de leden wil bewaren, maar de consument maakt niet in alle gevallen het onderscheid. Gelukkig is er daarom tegenwoordig voldoende gelegenheid om de ervaring met de makelaar te delen. Zo plaatst ERA sinds enige tijd de rapportcijfers van de klant bij het kantoor en is er een onafhankelijke website “wieisdebestemakelaar” met consumentenbeoordelingen.

    reageren
  8. echt weer iets voor de nvm teveel arrogantie. het is net zoiets dat een makelaar die een verkoopverhaal schrijft over een woning. Dit zou niet mogen gespiderd worden. je zou de auteursrechten ermee beschadigen!!! ECHT WEER WAT VOOR DE NVM nee dat mag je niet doen hoor!!!

    reageren
  9. Kan me je reactie wel voorstellen, maar de NVM heeft waarschijnlijk veel geld geinvesteerd in dit project en wil naar de leden toe die (met name volgens niet leden) veel geld moeten betalen voor hun lidmaatschap een stukje exclusiviteit bieden. Anders wordt het voor niet leden lekker gemakkelijk om lekker achterover te leunen en de informatie gratis binnen te hengelen. Aan de andere kant is het in deze markt wel raadzaam om allemaal hetzelfde doel na te streven, dus wat mij betreft mogen ze het wel vrijgeven.

    reageren
    • Sierd – natuurlijk is het standpunt mbt concurrentie belangrijk.

      We hebben het hier over een uitgave van november 2008… Het concurrentievoordeel (als dat er al was) is inmiddels wel voorbij.

      Daarnaast is het een tijdschrift. Dat kan ook heel makkelijk zijn gaan zwerven en bij ‘de concurrent’ terecht gekomen zijn.

      Gemiste kans wat mij betreft.

      reageren

Geef een reactie

Google+