Een titel die behoorlijk ‘triggert’, dat besef ik me goed. De afgelopen periode kom ik steeds vaker een bepaalde situatie tegen die deze vraag bij me oproept. Een situatie die ik jullie als lezers van De Scherpe Pen graag voorleg.

Ranking Funda

Voor iedere makelaar is het tegenwoordig van groot belang om te weten op welke pagina hun woningen staan in de resultaatlijsten op Funda. Het woningaanbod is groot en je wil dan ook niet dat je woningen ‘ondersneeuwen’ op bijvoorbeeld pagina 9. Hoeveel huizenzoekers zijn er namelijk nog die het geduld hebben om trouw alle pagina’s te bekijken? Voor de makelaars die nog niet weten hoe de volgorde op Funda bepaalt wordt, volgt hieronder een kort overzicht:

  1. Allereerst worden de betaalde producten van Funda getoond, waaronder TopHuis, 360º foto’s, etc.
  2. Vervolgens volgt op alfabetische volgorde het woningaanbod met brochures
  3. Daarna volgt op alfabetische volgorde het woningaanbod zonder brochures
  4. Tenslotte volgt het woningaanbod wat buiten Funda (‘spider methode’) gevonden wordt.

Erg jammer dus als je straatnaam met een letter begint aan het einde van het alfabet… Je hebt dan ‘een achterstand’ waar je helemaal niks aan kan doen. Althans……als je geen betaalde producten van Funda afneemt…..

Slim en actief of dom en slecht bedacht?

Bovenstaande ranking zorgt er de laatste tijd regelmatig voor dat pagina 1 t/m 5 van de resultaatlijsten aanbod bevat met ‘betaalde producten’ van Funda. Als de straatnaam dan ook nog met een ‘W’ begint, sta je vervolgens dus al snel op pagina 9 of verder. Dat komt de klikbaarheid van de woning niet ten goede. Wat me echter verbaasd is de manier waarop makelaars vervolgens hun aanbod verrijken met een betaald product van Funda: een 360º foto van bijvoorbeeld een park of het centrum van de straat. Een foto dus die helemaal niets te maken heeft met de woning zelf. De kosten blijven op deze manier voor de makelaar (en de klant) laag. Een 360º foto’s kost al snel €100,– per woning. Maar….. Is dit nou wel echt de bedoeling? Is dit een verrijking van de woningpresentatie? Is dit de kwaliteit die je nastreeft als makelaar voor je opdrachtgever? Zitten de huizenzoekers hier op te wachten? Kortom, is dit slim en actief of dom en slecht bedacht?

Lachende derde

Als Funda slim is, kunnen ze ’t filmpje in de toekomst zelfs maar 1x gaan hosten, om vervolgens wel keer op keer de publicatiekosten te innen bij de makelaars. Één ding is in mijn ogen in ieder geval zeker: Funda is, of dit nu slim en actief is of dom en slecht bedacht, de lachende derde: Makelaars nemen meer en meer de betaalde producten af ter promotie van de woningen.

The following two tabs change content below.
Timo is sinds september 2003 werkzaam bij De Ruiter Makelaarshuis BV te Amersfoort en is daar werkzaam als Officemanager. Verder is hij een trotse vader van 3 dochters. Uiteraard besteedt hij daar veel vrije tijd aan en natuurlijk aan zijn vrouw! Timo is op twitter te volgen via www.twitter.com/TimoEkhart
Google+