Een titel die behoorlijk ’triggert’, dat besef ik me goed. De afgelopen periode kom ik steeds vaker een bepaalde situatie tegen die deze vraag bij me oproept. Een situatie die ik jullie als lezers van De Scherpe Pen graag voorleg.
Ranking Funda
Voor iedere makelaar is het tegenwoordig van groot belang om te weten op welke pagina hun woningen staan in de resultaatlijsten op Funda. Het woningaanbod is groot en je wil dan ook niet dat je woningen ‘ondersneeuwen’ op bijvoorbeeld pagina 9. Hoeveel huizenzoekers zijn er namelijk nog die het geduld hebben om trouw alle pagina’s te bekijken? Voor de makelaars die nog niet weten hoe de volgorde op Funda bepaalt wordt, volgt hieronder een kort overzicht:
- Allereerst worden de betaalde producten van Funda getoond, waaronder TopHuis, 360º foto’s, etc.
- Vervolgens volgt op alfabetische volgorde het woningaanbod met brochures
- Daarna volgt op alfabetische volgorde het woningaanbod zonder brochures
- Tenslotte volgt het woningaanbod wat buiten Funda (‘spider methode’) gevonden wordt.
Erg jammer dus als je straatnaam met een letter begint aan het einde van het alfabet… Je hebt dan ‘een achterstand’ waar je helemaal niks aan kan doen. Althans……als je geen betaalde producten van Funda afneemt…..
Slim en actief of dom en slecht bedacht?
Bovenstaande ranking zorgt er de laatste tijd regelmatig voor dat pagina 1 t/m 5 van de resultaatlijsten aanbod bevat met ‘betaalde producten’ van Funda. Als de straatnaam dan ook nog met een ‘W’ begint, sta je vervolgens dus al snel op pagina 9 of verder. Dat komt de klikbaarheid van de woning niet ten goede. Wat me echter verbaasd is de manier waarop makelaars vervolgens hun aanbod verrijken met een betaald product van Funda: een 360º foto van bijvoorbeeld een park of het centrum van de straat. Een foto dus die helemaal niets te maken heeft met de woning zelf. De kosten blijven op deze manier voor de makelaar (en de klant) laag. Een 360º foto’s kost al snel €100,– per woning. Maar….. Is dit nou wel echt de bedoeling? Is dit een verrijking van de woningpresentatie? Is dit de kwaliteit die je nastreeft als makelaar voor je opdrachtgever? Zitten de huizenzoekers hier op te wachten? Kortom, is dit slim en actief of dom en slecht bedacht?
Lachende derde
Als Funda slim is, kunnen ze ’t filmpje in de toekomst zelfs maar 1x gaan hosten, om vervolgens wel keer op keer de publicatiekosten te innen bij de makelaars. Één ding is in mijn ogen in ieder geval zeker: Funda is, of dit nu slim en actief is of dom en slecht bedacht, de lachende derde: Makelaars nemen meer en meer de betaalde producten af ter promotie van de woningen.
Laatste berichten van Timo Ekhart (toon alles)
- De Albatrosstraat verkoopt 25 keer beter dan de Zangvogelweg - 19 november 2012
- Slim en actief of dom en slecht bedacht? - 11 november 2010
- Maak het jezelf makkelijk met het nieuwe taxatiemodel - 2 november 2010
Funda is een modern instrument, uit noodzaak opgekocht door NVM, met onze lobbyisten van “het kabinet”.
Makelaars zijn verouderd en willen dit terugdraaien, Hol-land in een notedop.
Ervaring met makelaars is dat dit hinderlijke 8:00-17:00 sleutelbeheerders zijn met een enorme emotionele stoorwaarde.
As ik zoiets als een nieuw huis zoek dan kijk ik op funda naar elk huis in mijn prijsklasse en niet alleen bij de eerst paar pagina’s.
Funda maakt nog steeds misbruik van het gegeven dat ze de toonaangevende woningsite in Nederland zijn. Als VBOer kom je altijd onder het NVM aanbod te staan. Even een simpele rekensom. Stel dat een VBOer met het kantoor ongeveer 75 panden per jaar aanmeld, dan betaald het kantoor voor alleen de woningpresentatie €6000,00 per jaar ex BTW. Met de kosten voor de VBO komt het bedrag boven de €10.000 per jaar. Alleen al voor de kosten van het plaatsen van woningen in de gestelde situatie betaald een VBOer meer dan een NVMer voor zijn totale lidmaatschap per jaar (inclusief het plaatsen van 75 woningen). Concurrentievervalsing of……….?
Heel scherp Edwin. Ik zelf ben nu namelijk niet bereid om te betalen voor een advertentie op pagina 19. Echter wel voor een vergelijkbare advertentie op pagina 1. Strategisch gezien snap ik het daarom ook niet van de NVM. Het bovenstaande rekensommetje zou namelijk voor een VBO makelaar een hele goede reden kunnen zijn om over te stappen.
Sluit me helemaal aan bij de visie van Marco van der Knaap. Ik denk dat de meeste bezoekers van Funda er ook zo over denken. Daarom zou er ook geen onderscheid mogen zijn tussen woningen van NVM of VBO makelaars. Ik zou als VBO makelaar voor een gelijksoortige advertentie graag extra willen betalen. Dat zou well zo fair zijn tov de betalende NVM makelaars. Helaas is de realiteit anders en kijkt de NVM naar haar eigen belang en niet naar het belang van de bezoekers van Funda.
Steeds vaker melden we dit ook al aan potentiële verkopers. Staar je niet blind op Funda. Funda is vooral goed in het verkopen van reclame en het vasthouden van bezoekers. Uiteindelijk gaat het dus om de foto`s die je plaatst. Als de foto aanspreekt is de helft van de strijd gewonnen.
Toen ik als woningzoekende funda doorspitte op zoek naar mijn droomwoning vond ik het juist goed dat de woningen met producten bovenaan staan. Te veel makelaars plaatsen 3 foto’s en zeggen vervolgens “kijk op www. voor meer info”. Daar zat ik helemaal niet op te wachten.
Natuurlijk zijn er makelaars die, vooral met die draaifoto’s de boel belazeren en bijvoorbeeld hun kantoor weergeven, maar over het algemeen krijg je een veel duidelijker beeld van een woning als er een plattegrond of video bij zit. Ik vind het logisch dat funda deze woningen hoger zet, omdat zij toch een zo’n mooi mogelijk aanbod willen presenteren.
Waardeloos vind ik het tophuis. Dit is echt betalen voor ranking en voegt niks extra toe dus als ik op funda zoek sla ik deze woningen over tot ik wel bij die woningen kom die brochure video draaifoto en plattegrond hebben.
Als ik een woning zou verkopen zou ik mijn makelaar niet serieus nemen als hij me niet zou voorstellen deze extra’s te plaatsen
We weten allemaal dat ranking belangrijk is om gevonden te worden op internet. Dit geldt ook voor Funda.
Er zijn makelaars die zich willen onderscheiden op Funda en die willen opvallen. Dit zijn de makelaars die weten dat dit en een hoge ranking een positief effect heeft op de verkoop. Ik kan me nu als makelaar in iedergeval wel onderscheiden van mijn collega’s die het belang van ranking niet inzien en ik wil daar best voor betalen.
Er zijn trouwens heel veel makelaars die het geen moer kan schelen op welke pagina hun aanbod staat.
En de collega’s die andersoortige video’s ed presenteren vallen vanzelf door de mand!
Als betaalde producten aantoonbare betere/sneller verkoopresultaten opleveren, dan is het een kwestie van kosten/baten berekening. Is het aantoonbaar sneller, dan zou ik als makelaar voor betaalde producten kiezen.
Timo, helaas is je stuk inmiddels achterhaald: de brochure telt niet meer mee voor de ranking op Funda. De daadwerkelijke ranking is:
-Tophuis
-Betaalde producten (inclusief nieuwbouw)
-Overig aanbod
Mark, bedankt voor je reactie. Ik zie echter op Funda nog steeds het onderscheid of er wel of niet een brochure aan de woning is gekoppeld. Zoek maar eens een woning tussen de 200.000,– en 225.000,– in amersfoort. Na TopHuis en de overige betaalde producten wordt toch echt eerst het woningaanbod met brochure getoond, daarna zonder. Keurig netjes van A naar Z, op afwijkende straatnamen met streepjes na.
Off topic: waarom publiceert Funda zelf niet de ranking-volgorde? Wordt vaak genoeg gewijzigd zonder mededeling.
Vreemd, dan zie jij namelijk iets anders dan ik. Overigens zijn er wel een heleboel woningen met brochure.
zoek in stad Groningen tussen 75000 en 200000, de eerste 2 pagina’s zijn alleen tophuizen!
De eerste niet-tophuis is met video, brochure en plattegrond.
Ik sorteer overigens vervolgens zelf altijd op vraagprijs, dan zijn de tophuizen verdwenen in de massa.
Zou wel eens willen weten, hoeveel mensen er dan sorteren.
Goed stuk Timo! En helemaal terecht ook. Eigenlijk zou Funda alleen de ’tophuizen’ bovenaan moeten zetten en daarna een normale sortering moeten toepassen. En zelfs van die ’tophuizen’ kun je je afvragen of ze dat moeten doen. Ik erger me ook aan al die ‘video’ die op Funda staat. Bewegende foto’s zijn het namelijk.
De hoofdvraag is: wordt de consument hier nu beter van? Die probeert een woning te zoeken en krijgt een op het eerste gezicht rommelige brei van woningen voorgeschoteld.
Funda zou er beter aan doen gewoon te sorteren op prijs. Dat is toch een volgorde die de meesten willen, ze zoeken doorgaans namelijk al op de locatie en het gewenste prijssegment. De additionele toevoegingen bij het object zoals video, 360 graden foto’s, etc. dienen dan om de presentatie van de woning te verbeteren en niet de plek waar de woning te vinden is. Daar heeft de consument veel meer aan.
Mooi Blog en als VBO-er sta je helemaal onderaan. Lastig om je dan te onderscheiden op Funda. In een dorp gaat dat gelukkig voor mij beter dan in de stad. Hier wordt naar de makelaar als persoon en gekeken.