Sinds enkele jaren word ik af en toe geconfronteerd met QR-codes: tweedimensionale streepjescodes die je met de camera van je smartphone kan scannen, waarna een actie op die telefoon kan worden uitgevoerd (bijvoorbeeld verwijzen naar een webpagina). Ik heb het altijd wel grappig gevonden en beroepshalve nagedacht over praktische toepassingen, maar ik weet niet zo goed wat ik er mee zou moeten.
Soms kom je ze in het wild tegen: mannen met een computerverslaving die dit middels een t-shirt duidelijk maken. Even scannen met je smartphone en je weet gelijk z’n hacker-id, gamers-id en een overzicht van z’n Fourqsuare-checkins op ‘Star Wars’-bijeenkomsten. Ook een klassiek voorbeeld is de QR-code meegedrukt op een visitekaartje. Zelf kijk ik liever naar de leesbare gegevens.
Onlangs zag ik een voorbeeld van een praktische toepassing door een makelaar. Leuk geprobeerd, maar ik ben heel benieuwd wat dit heeft opgeleverd. Ik heb namelijk het idee dat meer dan 80% van de mensen die dit ziet, vol onbegrip verder loopt. En dan mis je het doel: digitaal contact leggen op een andere locatie dan thuis achter de PC.
Als je als makelaar wilt innoveren in communicatiemiddelen, kun je dit beter doen met technieken die door de ontvangende zijde ook worden begrepen. Jaap.nl heeft dit begrepen: Nederland stemt massaal via sms bij talentenjachten en door dit location-based aan te bieden, kun je nu overal direct in contact treden met die consument. Dit kan een individuele makelaar dan toch ook doen? Sterker nog: het levert gelijk een mobiel telefoonnummer op. Dus SMS “HUIS 26” naar 7171 en ontvang alle kenmerken van deze woning op je telefoon!
Laatste berichten van Mark Keuter (toon alles)
- Hoe zet je het huis op funda - 22 februari 2012
- Vastgoedmarketing door een autoverkoper - 12 januari 2012
- QR-codes: wat heb je eraan? - 31 juli 2010
Leuk dat om een presentatie van een woning die ik in verkoop had (woning is inmiddels verkocht) hier terug te zien. Ik zie zelf de toegevoegde waarde van QR-codes op steeds meer gebieden, maar de codes zijn in ieder geval zeer geschikt om een lange URL foutloos over te brengen.
Er zijn een aantal makelaars die QR codes al met succes inzetten. Een initiatief van Yvonne Segaar, met het koppelen van QR codes in gedrukte media. Direct van off-line naar on-line vanuit een makelaars krant. Of Boss wonen, die QR verkoopborden gebruikt, naast de traditionele verkoopborden. Deze vallen enorm op in het straatbeeld. Verder heeft Hendriks makelaardij in Utrecht een nieuwe vestiging geopend en drukt nu op alle etalageposters ook QR code bij om mensen die in de etalage kijken, direct op de (mobile) website van de woning nadere details te bekijken. Dit werkt heel goed.
De QR Code is nog een relatief nieuw begrip. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat het algemeen gebruikt gaat worden en zeker in de makelaardij zie ik een duidelijk nut voor deze codes. Hoe vaak loop of rijd je niet langs een huis waarvan je denkt “Leuk, dat moet ik even opzoeken op Funda.” Wat is er dan idealer dan de code op een te koop bord even te scannen en alle gegevens direct bij de hand te hebben?
Zeker voor mensen die op huizenjacht zijn en een rondje rijden in de buurt waar ze willen kopen is het een uitstekende toevoeging. Op zo’n moment heb je, als makelaar, volgens mij echt een streepje voor op de collega die geen code op zijn borden heeft.
Wanneer het steeds meer gebruikt wordt zullen mensen het als zodanig gaan herkennen.
Het feit dat veel mensen het nog niet kennen mag geen reden zijn om de codes niet te gebruiken want hoe lang is het geleden dat de makelaar het zonder internet deed met alleen de brochure, een advertentie in het plaatselijke suffertje en de etalage? Werd er van de eerste makelaar die met een website begon ook niet gezegd dat dat niet nodig zou zijn? De makelaardij is nu druk aan het bloggen en twitteren. Wat vonden de collega’s 3 jaar geleden van social media (als ze de term al kenden)
Kortom, meegaan met je tijd en zien waar de mogelijkheden liggen!
Ik ben helemaal met je eens dat er in de branche verder geïnnoveerd moet worden. Maar volgens mij liggen er genoeg innovaties klaar om praktisch te worden toegepast in de marketing van vastgoed. Waarom geen sms-dienst gebruiken? Waarom geen nieuwe visualisatietechnieken als MS Photosynth inzetten? Dergelijke zaken hoeven namelijk niet uitgelegd te worden aan de consument, die werken inmiddels gewoon. Al is er natuurlijk wel een verschil: sms-diensten kosten geld en foto’s maken kost moeite. QR-codes niet.
Mark – dat QR-codes nu nog niet ‘gewoon’ zijn hoeft niet te betekenen dat ze niet gebruikt hoeven te worden. Het is wel belangrijk om ze alleen dan en daar in te zetten waar het nut heeft. Waar het die klanten kan bereiken die je ook daadwerkelijk wil aanspreken.
Het breekt vanzelf echt door (net zoals in Japan) en dan ben je er als makelaar in ieder geval al aan gewend, wat sneller tot succes zal leiden en al helemaal als je concurrent er nog niet klaar voor is. Doen dus, maar wel verstandig!
Ben het inderdaad wel een beetje met Frank eens.
Echter, het is -als blogger- natuurlijk wel sterk om juist voorbeelden van anderen te gebruiken.
#keuzeskeuzes
Wel goed dat je het belang van de toepassing in perspectief zet.
Zo zou het voor een makelaar interessant kunnen zijn om een ‘guerrilla’ actie te houden door QR-codes op alle lantarenpalen in de buurt van een woning te plakken. Uiteraard alleen in een buurt waar er mensen wonen die QR -codes gebruiken (en weten wat het is) EN waarbij de woning aansluit aan het profiel van de mogelijke koper er van.
Waarom heb je nu niet even een eigen code gemaakt ? met bv je website oid ? 🙁
Voor de rest leuk opgemerkt !