Vorige week was ik even op de Provada. Dat was 2x schrikken!
1) Ik was de enige zonder driedelig grijs.
2) Wat een geld wordt daar besteed aan ons-kent-ons borrels.
Beurzen zijn niet meer van deze tijd. En commerciële mensen in de vastgoed wereld zijn ook niet bij de tijd. Dat is een mening, maar ik wil dat wel even toelichten.
Vastgoed
Ik ken de vastgoed wereld niet erg goed, maar sinds ik 3 jaar geleden bij JAAP.NL ben gaan werken, kom ik regelmatig in aanraking met vastgoedontwikkelaars voor woningen. Ik merk dat de marketing en verkoop van nieuwbouw erg traditioneel is. Dat is ook logisch, want het is jaren erg makkelijk gegaan in die wereld, en met deze crisis moet er weer hard gewerkt worden. Maar ik krijg de indruk dat onze vastgoedboys niet meer weten hoe dat moet. Het werkt natuurlijk niet om nog harder te gaan borrelen en babbelen. In de nieuwe wereld moet je je ook eens verdiepen in internet marketing bijvoorbeeld.
En laat dat nou net mijn vak zijn.
Borrelen
Veel nieuwbouw projecten voor woningen lopen niet goed. Dan kan je twee kanten op:
- Nog meer gaan borrelen en je targets naar beneden bijstellen en heel hard de crisis de schuld geven.
- Je verdiepen in de methodes van de toekomst en daarmee aan de slag gaan.
Het is namelijk zo dat men niet meer met de fax communiceert maar met email. En dat mond tot mond reclame steeds meer via Facebook en zo gaat.
Blaricum
Neem Blaricum als voorbeeld (daar woon ik). We hebben een prachtig mooi gebied, de Blaricummermeent en daar komen woningen. Sociale en asociaal grote… Nu woon ik hier al 10 jaar, en 10 jaar geleden had ik al interesse om op de hoogte te zijn van wat daar gebeurt. Ik heb zelf een keer het bord langs de weg opgezocht, de website onthouden en daarop gekeken. Daar stond niet zo veel, en ik kon mijn emailadres niet achterlaten. Maar ik had graag een keer geborreld met de planontwikkelaar. Jaja, een borrel, maar niet de vastgoedboys onder elkaar, maar een vrijblijvende borrel tussen geïnteresseerde consumenten en de planmakers en project ontwikkelaars. Nu weet ik dat de ambtenaren dan gelijk zeggen, ja, daar hebben we de officiële inspraak rondes voor en daar hebben we de officiële communicatiekanalen voor.
1 probleempje. Die ken ik niet.
Maar ik ben wel buitengewoon geïnteresseerd en wil er graag over opscheppen naar al mijn woningzoekende vrienden. Ook had ik het leuk gevonden om af en toe met een fotootje en tekstje op de hoogte te blijven van hoever we zijn in het proces. Laatst zag ik tot mijn schrik dat het zand al is opgespoten en er al asfalt ligt, zonder dat ze het aan mij hebben vertelt! Ik was bijzonder beledigd…
En wat me vooral irriteert, is dat ik 1 keer een mooi gedrukt verhaal in mijn post heb gekregen (heel goed trouwens) en daar stond in dat er een haventje is gepland. Komt die er ook? Wat is de status daarvan?
Nu hebben ze (wie is ze eigenlijk?) overigens een best wel aardige site gemaakt: www.deblaricummermeent.nl met daarop een grote button ‘Community’. Nu blijkt echter na onderzoek dat ik me daar niet voor mag aanmelden. Na enige zoeken heb ik het woord Jachthaven ergens in de beschrijving gevonden, maar ik ben bang dat dat oude tekst is, want er staan bar weinig over. Na nog meer zoeken heb ik gevonden waar ik mijn emailadres mag achterlaten maar dat mag alleen als ik me vrijwillig laat overspoelen door makelaars, brrrr. En er wordt heel veel van me gevraagd, maar me niks gegeven, althans niet dat ik kan lezen. Geen nieuwsbrief, geen blog. Ik moet kennelijk iedere dag even naar hun site toegaan om te kijken of ze al nieuws hebben over mijn geliefde haven van Blaricum. Want als die er komt, wil ik wel een woning kopen!!!
Wat dan wel?
Wat ik denk dat je moet doen tegenwoordig bij ieder nieuwbouwproject, is de bewoners van de omgeving en geïnteresseerden betrekken. Een DM strategie dus, of liever eDM. Je maakt in het vroegst mogelijke stadium een site waar je op een heel simpele manier je emailadres kan achterlaten. 10 jaar voordat de woningen op Funda of JAAP.NL komen. Vervolgens hou je die mensen op de hoogte met simpele nieuwbrieven en een blog en nodig je ze uit voor elektronische enquetes, en meedenk borrels.
Als je dat goed doet, heb je de helft van de woningen al verkocht voordat ze naar de makelaar gaan (denk ik zo).
Laatste berichten van Hans Voorn (toon alles)
- De huizenmarkt stort volgend jaar weer in - 29 november 2010
- NVM liegt - 7 oktober 2010
- Verkopen 13% omlaag - 7 oktober 2010
Wij hebben ook nergens nieuws gevonden over een haven in Blaricum, zie http://www.nieuwsblieb.nl/index.php?thema=alle&rubriek=alle&gemeente=Blaricum
Gemeenten schieten ook te kort met de nieuwsvoorziening op het gebied van nieuwbouw en ontwikkeling. Bij het grotendeel kun je niet eens aanmelden voor een nieuwsbrief.
Op deze manier geef je de verkopende partijen niet alle kansen.
Han, mooi stuk. Ik verbaas me wel dat ik in jouw hele blogposting én in de geleverde reacties niet het bouwproject in Opeinde (Friesland) tegenkom. http://www.wijbouweneenwijk.nl. Ik begrijp wel dat dit binnen de context een ander uiterste is maar tegenwoordig moeten we toch verder komen dan ‘laat hier uw emailadres achter’. Potentieel geïnteresseerden willen participeren en meedenken, leid dat in goede banen. We praten vaak over een investering voor toch zeker een aantal jaren, niet over een kuipje boter.
Bedankt voor je aanvulling Corné!
Overigens, het stuk is geschreven door Hans Voorn, directeur van jaap.nl, dus de credits voor het stuk gaan naar hem.
Ik ben van mening dat wijbouweneenwijk juist heel goed past in deze context! Het gaat daar zeker om de integratie met de buurt, bewoners en potentiële kopers.
Gelukkig zijn er dus goede voorbeelden.
Mooi voorbeeld zeg!
Beste Hans,
Wanneer je gaat uitleggen wat wij al 3 jaar doen, mag je ook wel onze naam noemen.:-) Op onze site staan namelijk een zeer groot aantal projecten die pas over 1 of 2 of 5 of 10 jaar gebouwd gaan worden. Wij hebben al wel de geïnteresseerden. Maar uiteraard gaan we verder dan jouw theoretische schets hierboven beschrijft. Het toekomstige aanbod verdelen wij in 2 fase, ontwikkelfase en planfase. Kijk maar op http://www.nieuwbouw-nederland.nl.
Wij vragen ook naar de woonwensen van de consumenten, waardoor wij dus in een zeer vroeg stadium van het ontwikkelproces inzage hebben in de vraagzijde. Daarnaast is de woningmarkt een lokale mart en komt minimaal 60% van de kopers uit de eigen gemeente. Wij hebben dus voor inmiddels 100 gemeenten een eigen nieuwbouwsite, kijk maar eens op http://www.nieuwbouw-amsterdam.nl of http://www.nieuwbouw-haarlemmermeer.nl. En voor de identiteit van een project kunnen wij ook een projectwebsite maken die dit allemaal doet en kan, kijk maar op http://www.mambohof.nl en http://www.florade.nl.
Arjan, ik ben trots op je! Gefeliciteerd!
Beste Hans,
Helaas kan ik dat van jou nog niet zeggen!;-) Maar ga vooral zo door, dan lukt het misschein met jaap.nl oop nog wel een keer. Succes!
Ps: mocht je vragen hebben of advies willen, dan kun je me uiteraard te allen tijde bellen.
Dat er betere en vooral creatievere manieren zijn om te marketen is evident en dat er ‘nieuwe technologieën’ zijn die je kan toepassen daarin weten we ook allemaal. Wat ik overigens mis in het verhaal is dat je alleen over marketing praat maar juist de kracht van het concept een belangrijk onderdeel is.
Daarnaast moet je letten op ketenoptimalisatie en KOOP, Push of pull marketing, enfin; de wetenschap is er wel..
En nog iets; waarom zouden beurzen niet meer van deze tijd zijn? Is het hele concept ‘beurs’ achterhaald? En wat is er dan mis om met je relaties daar af te spreken of in een informele sfeer zaken te bespreken? Dat ze niet direct met kopers praten betekent niet dat het een ‘real estate meeting point’ onzinnig is (integendeel)
De kosten van een stand op een beurs zijn enorm. Ik zag zeker 10 stands die ongeveer 500.000 euro hebben gekost. Dat kan echt niet meer in deze tijd vind ik. Voor 10.000 euro geeft je een pracht borrel/feest voor je relaties met kerst of in de zomer, en hoeveel echte nieuwe relaties doe je dan echt op op zo’n beurs? Of is het ons kent ons?
‘vinden kunnen’ is een fascinerende benadering; voor wie? De private partijen? Het is hun eigen geld, daar heb je niet veel van te vinden. Van de coorperaties of gemeentes kan je iets vinden (belastingsgeld).
Grappige is dat die partijen zich steeds nadrukkelijker proberen te profileren op de Provada.
Wat betreft die kosten; het kost geld. valt me op dat vaak dezelfde stands staan en veel bedrijven afspraken voor een standplaats voor meerdere jaren maken. Daarnaast worden er veel afspraken gemaakt. Het is nuttig en wordt als een media tool gebruikt; sommige clubs zorgde er voor dat er altijd wel iets te presenteren was op de provada. Daarnaast heb je het element kennis uitwisseling die bij de Provada meeweegt.
Verder heb je nog de MIPIM, Expo real en nog een paar kleinere beurzen. Allemaal goed bezocht en zeker de moeite waard om relatiebeheer te doen.
Sorry hoor, maar ik vind ZEKER dat ik daar een mening over mag hebben.
En inderdaad gebruikt men die beurs dan vaak voor seminars en afspraken en dat zijn nou net dingen die je buiten een beurs net zo goed kan, voor 1-10e van de prijs.
Goed punt Hans. De eerste van de twee keuze opties komt hilarisch over maar is helaas vaak de praktijk. De ontkenningsfase zullen we maar zeggen. Een cultuuromslag is noodzakelijk.
En dan te bedenken dat een projectblog in combinatie met Facebook en Twitter geen rocketscience is. Misschien zijn de gevolgen van de crisis nog niet pijnlijk genoeg om een verandering in de vastgoedwereld te triggeren.
Dank
Beste Hans,
Je slaat de spijker op zijn kop!
Uit ervaring weren wij dat vaak de hoge marketingkosten, de tijdsinvesteringen en de onzekerheden van een project een grote rol spelen bij ontwikkelaars om pas in een (te) laat stadium te starten met de promotie.
Wij zijn al enige tijd een uniek social media platform aan het ontwikkelen en die gaan we nu uitrollen (over ca 2 maanden online).
Nieuwbouwexpert.nl is een online platform voor professionele aanbieders en particuliere kopers van nieuwbouwhuizen.
Het platform maakt gebruik van de modernste online technieken, waardoor beide partijen optimaal profiteren van verbluffende interactieve mogelijkheden.
Hoe? Kopers door zich op basis van hun eigen woonwensen te verenigen met andere (potentiële) kopers.
Professionele aanbieders genereren via Nieuwbouwexpert.nl hotleads en krijgen zonder enige inspanning diepgaand inzicht in de wensen van hun doelgroep. En nog veel meer…
Hartelijke groet,
Rob Ackermans
Nieuwbouwexpert.nl
Goed stuk! Gelukkig komen er steeds meer initiatieven in deze richting en hopelijk gaat de bouw écht om. Veel partijen hebben op dit moment hun product en proces nog onvoldoende op orde om echt te kunnen luisteren naar de klant. Dit is vaak de reden dat zulke initiatieven uitblijven. Hopelijk worden de nieuwe initiatieven, die nu achter de schermen plaatsvinden, daadwerkelijk gerealiseerd en wordt het een interessante PROVADA 2011!
Goed verhaal Hans!
Bij De Wijde Blik pleiten we bij onze opdrachtgevers daarom altijd voor gebiedspromotie bij nieuwbouwprojecten. Dus informeer en verleid al in de periode voorafgaand aan verkoopmarketing. Zie ook
http://www.dewijdeblik.com/ons_werk/gebiedspromotie
In onze ervaring heel effectief, want inderdaad… de helft is vaak al verkocht voor de makelaar aan het werk gaat.
Daarnaast zijn we groot voorstander van vraaggestuurd bouwen (zie http://www.dewijdeblik.com/blog/archief/wanneer_marktonderzoek_en_innovatie_hand_in_hand_gaan). Hierbij creëer je een win-win situatie. Want, de producten sluiten beter aan op de marktvraag dankzij gratis input van de klant en de inputleverancier (klant) is sneller geneigd de woning af te nemen.
De recente kredietcrisis verlangt dit ook. Het noodzaakt tot het maken van scherpe keuzes en nieuwe samenwerkingsverbanden bij RO-projecten. Dit creëert bedreigingen voor de huidige manier van werken. Maar ook grote kansen, mits goed ingespeeld wordt op de mogelijkheden. Dat leren de gebiedsmanagers ‘nieuwe stijl’ bij de Master Urban & Area Development (www.muad.nl), een van mijn opdrachtgevers. IMHO: ook de ontwikkelaar zelf moet zich blijven ontwikkelen! En breder nog: dat geldt natuurlijk voor hele vakgebied.
Mijn advies voor al het ‘ruimtevolk’: bekijk de wereld door de ogen van nu en verruim je blik: laat je oude beeld varen en speel in op het nieuwe speelveld.
Welcome to the world of relevance! I like it 🙂
Ben het met je eens. Wat mij betreft is het zo vroeg mogelijk betrekken van potentiële klanten en andere partijen in de planvorming essentieel voor het (verkoop)succes van projecten. Vanuit Spatium Support zijn we ook bezig om meer input vanuit de vraagkant in planontwikkeling te krijgen (‘echte’ participatie!). We zijn volop bezig met het ontwikkelen van een concept hiervoor. Is het mogelijk om jouw input te krijgen als we concreter zijn? Immers, hoe meer input vanuit de vraagkant beschikbaar komt, hoe beter.
Helemaal mee eens. Ik verbaas me al jaren over het autoritaire karakter van de bouwwereld. Het daar alom gehanteerd credo: “wij bouwen wat goed voor u is” is niet meer van deze wereld.
Ga bouwen wat de consument wil kopen en bouw naar behoefte. Dit hoeft toch allemaal niet zo moeilijk te zijn??
Hoi Hans,
Ik was ook niet in driedelig grijs dus je was niet de enige. Ikwas er op de dinsdag en de woensdag… Verder goed stuk hoor!
Jan Willem
Ben het met je eens hoor Hans, maar ik heb inmiddels 6 papieren nieuwsbrieven ontvangen van Blaricummermeent 🙂
Ok, die heb ik gemist. Is papieren post nog wel het goede medium? Weet jij dan of die haven er komt?
Ik denk zeker dat het en/en moet zijn. De papierenversie leest in het weekend wel wat prettiger weg, en is makkelijker om er samen naar te kijken. Of de haven er komt kan ik wel voor je navragen als je wil.
Elk middel heeft zijn voordeel, geen enkel medium is zaligmakend!
Welke het beste werkt is afhankelijk van het doel, de boodschap, de timing en de doelgroep.
Ik pleit daarom altijd voor een crossmediale benadering.
Graag
Ik heb het nagevraagd. Als ik antwoord heb hoor je dat 🙂
Helemaal met je eens; de communicatie rond nieuwbouwprojecten verdient vernieuwing! Gelukkig zijn een aantal projectontwikkelaars hier al wel goed mee bezig. Wij maken als nieuwbouwmakelaar ook al dankbaar gebruik van de nieuwe media. Overigens op diezelfde Provada nog een leuke masterclass gevolgd over vastgoedcommunicatie nieuwe stijl, verzorgd door Graphic House! (niet alleen maar geborreld dus….)
Goed stuk Hans. Ben zelf via Twitter in contact met Hans gekomen. En binnen no-time telefonisch contact gehad. Super, ga zo door Hans (en jaap.nl)
Goed verhaal, Hans. Wij zijn druk in gesprek om precies dit te ontwikkelen. Ik zou graag je input willen als we wat concreter zijn. Groet.
Goed plan!
Duidelijke taal! Goede blog Hans, hopelijk worden er hier of daar mensen wakker…
Helemaal mee eens deze keer. Vandaar dat ik en de woonconsument bezig zijn met een concept voor consumentgericht bouwen. Hier hoort ook het betrekken van de kopers bij het proces en de voortgang in.
We hebben bij JAAP.NL allerlei gegevens over de vraagkant, laat maar weten als we kunnen helpen…
Mooie blog!
Ben zo vrij geweest om ernaar te verwijzen: http://www.linkedin.com/newsArticle?viewDiscussion=&articleID=136638001&gid=30202
Mag dat?
Ja hoor! Of course
Bedankt voor je aanmelding bij VN!
Hoe kan het zo zijn dat die ‘vastgoedboys’ nog steeds zo’n dikke plaat voor hun hoofd hebben?
Dit en vele andere mooie projecten, ieder dorp of stad heeft er wel één worden altijd schimmig uit de publiciteit gehouden, alsof er dingen gebeuren die het daglicht niet verdraagt, zo lijkt het wel.
Wakker schudden die handel!
Sven van Buuren
Interieurarchitect
Volledig mee eens!