Typisch pak voor ouderwetse makelaarVorige week was ik even op de Provada. Dat was 2x schrikken!

1) Ik was de enige zonder driedelig grijs.
2) Wat een geld wordt daar besteed aan ons-kent-ons borrels.

Beurzen zijn niet meer van deze tijd. En commerciële mensen in de vastgoed wereld zijn ook niet bij de tijd. Dat is een mening, maar ik wil dat wel even toelichten.

Vastgoed

Ik ken de vastgoed wereld niet erg goed, maar sinds ik 3 jaar geleden bij JAAP.NL ben gaan werken, kom ik regelmatig in aanraking met vastgoedontwikkelaars voor woningen. Ik merk dat de marketing en verkoop van nieuwbouw erg traditioneel is. Dat is ook logisch, want het is jaren erg makkelijk gegaan in die wereld, en met deze crisis moet er weer hard gewerkt worden. Maar ik krijg de indruk dat onze vastgoedboys niet meer weten hoe dat moet. Het werkt natuurlijk niet om nog harder te gaan borrelen en babbelen. In de nieuwe wereld moet je je ook eens verdiepen in internet marketing bijvoorbeeld.

En laat dat nou net mijn vak zijn.

Borrelen

Veel nieuwbouw projecten voor woningen lopen niet goed. Dan kan je twee kanten op:

  1. Nog meer gaan borrelen en je targets naar beneden bijstellen en heel hard de crisis de schuld geven.
  2. Je verdiepen in de methodes van de toekomst en daarmee aan de slag gaan.

Het is namelijk zo dat men niet meer met de fax communiceert maar met email. En dat mond tot mond reclame steeds meer via Facebook en zo gaat.

Blaricum

Blaricummermeent-NieuwbouwNeem Blaricum als voorbeeld (daar woon ik). We hebben een prachtig mooi gebied, de Blaricummermeent en daar komen woningen. Sociale en asociaal grote… Nu woon ik hier al 10 jaar, en 10 jaar geleden had ik al interesse om op de hoogte te zijn van wat daar gebeurt. Ik heb zelf een keer het bord langs de weg opgezocht, de website onthouden en daarop gekeken. Daar stond niet zo veel, en ik kon mijn emailadres niet achterlaten. Maar ik had graag een keer geborreld met de planontwikkelaar. Jaja, een borrel, maar niet de vastgoedboys onder elkaar, maar een vrijblijvende borrel tussen geïnteresseerde consumenten en de planmakers en project ontwikkelaars. Nu weet ik dat de ambtenaren dan gelijk zeggen, ja, daar hebben we de officiële inspraak rondes voor en daar hebben we de officiële communicatiekanalen voor.

1 probleempje. Die ken ik niet.

Maar ik ben wel buitengewoon geïnteresseerd en wil er graag over opscheppen naar al mijn woningzoekende vrienden. Ook had ik het leuk gevonden om af en toe met een fotootje en tekstje op de hoogte te blijven van hoever we zijn in het proces. Laatst zag ik tot mijn schrik dat het zand al is opgespoten en er al asfalt ligt, zonder dat ze het aan mij hebben vertelt! Ik was bijzonder beledigd…

En wat me vooral irriteert, is dat ik 1 keer een mooi gedrukt verhaal in mijn post heb gekregen (heel goed trouwens) en daar stond in dat er een haventje is gepland. Komt die er ook? Wat is de status daarvan?

Nu hebben ze (wie is ze eigenlijk?) overigens een best wel aardige site gemaakt: www.deblaricummermeent.nl met daarop een grote button ‘Community’. Nu blijkt echter na onderzoek dat ik me daar niet voor mag aanmelden. Na enige zoeken heb ik het woord Jachthaven ergens in de beschrijving gevonden, maar ik ben bang dat dat oude tekst is, want er staan bar weinig over. Na nog meer zoeken heb ik gevonden waar ik mijn emailadres mag achterlaten maar dat mag alleen als ik me vrijwillig laat overspoelen door makelaars, brrrr. En er wordt heel veel van me gevraagd, maar me niks gegeven, althans niet dat ik kan lezen. Geen nieuwsbrief, geen blog. Ik moet kennelijk iedere dag even naar hun site toegaan om te kijken of ze al nieuws hebben over mijn geliefde haven van Blaricum. Want als die er komt, wil ik wel een woning kopen!!!

Wat dan wel?

Wat ik denk dat je moet doen tegenwoordig bij ieder nieuwbouwproject, is de bewoners van de omgeving en geïnteresseerden betrekken. Een DM strategie dus, of liever eDM. Je maakt in het vroegst mogelijke stadium een site waar je op een heel simpele manier je emailadres kan achterlaten. 10 jaar voordat de woningen op Funda of JAAP.NL komen. Vervolgens hou je die mensen op de hoogte met simpele nieuwbrieven en een blog en nodig je ze uit voor elektronische enquetes, en meedenk borrels.

Als je dat goed doet, heb je de helft van de woningen al verkocht voordat ze naar de makelaar gaan (denk ik zo).

The following two tabs change content below.
Directeur van JAAP.NL.Al 15 jaar in de eCommerce.HP, Apple, Wehkamp, Sunweb, OMD... Wedstrijdzeiler, hobbyfotograaf.

Laatste berichten van Hans Voorn (toon alles)

Google+