Nieuwe generatie professionals in onroerend goed

Wat is er in de nabije toekomst nu nodig om als makelaarskantoor overeind te blijven en weer te gaan groeien?

Synergie is een proces waarin het effect van een samenwerking groter is dan elk van de samenwerkende partijen afzonderlijk zou kunnen bereiken.  We zien in Nederland, als één van de weinige landen ter wereld, nog een grote verdeling van  kantoren waardoor er ook een grote versnippering van kennis plaatsvindt. Wordt het niet tijd voor de kleinere kantoren om hun krachten en kennis te gaan bundelen?

Omdat de overlapping van het binnenstedelijke met het buitenstedelijke vastgoed steeds groter wordt, ben ik er ook van overtuigd dat een zeer brede kennis van vastgoed, noodzakelijk zal zijn in de complexe markt van morgen.  Makelaars zullen steeds meer te maken gaan krijgen met andere aspecten binnen het vastgoed. Veel van deze kennis hebben de meeste makelaarskantoren helaas nog niet aan boord. Buiten dat er in deze markt nieuwe behoeften aan de kant van de consument ontstaan, hebben ook makelaarskantoren behoefte aan een nieuwe kijk op interne organisatie en kostenstructuur.

Er zijn voldoende mogelijkheden aanwezig om eens kritisch naar onszelf te kijken en eens goed na te denken over welke weg nu in te slaan. Blijven we in ons eentje vechten tegen elkaar of gaan we nu eindelijk eens de handen in elkaar slaan, waardoor iedereen weer een gezonde bedrijfsvoering kan voeren……

The following two tabs change content below.

Jacques Dicks

In het dagelijks leven ben ik broker manager bij RE/MAX Vastgoedgroep. Hierdoor loop ik dagelijks tegen vastgoedvraagstukken aan. Vanuit makelaars en consumenten, bedrijfsleven en overheid geeft dit voldoende inspiratie geeft voor het schrijven van deze Blog.

Laatste berichten van Jacques Dicks (toon alles)

3 Reacties

  1. Hoi, samenwerking is de sleutel tot succes. Niet alleen binnen een kantoor maar ook erbuiten. Het hele principe van netwerken draait er immers om. Veel makelaars zijn echter als de dood dat zij een concurrente binnen halen of een idee weggeven. Indien echter goed naar de geschiedenis wordt gekeken was het hele idee van funda ooit, alleen voor nvm makelaars, liet de nvm alleen huizen die aangemeld waren voor verkopen zien aan nvm leden, die dus een voorsprong hadden op de markt. Of te wel het was een groot netwerk en daardoor zeer succesvol. Inmiddels is die markt echter opengebroken, hetgeen ook een andere benadering vraagt !
    Specialisatie ontkom je niet aan, denk maar aan : fotografie, restyling, internet, netwerken, marketing, maar ook commercieel vastgoed, incourante panden, woningen opgedeeld per segment, juridische aspecten, bouwkundige aspecten, taxaties per categorie, etc.
    Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Vr groet
    Bert Vermey

    reageren
  2. Hallo Jacques,

    Wat een verbluffend inzicht deel je met ons! Hoezo synergie? Hoe zie je dat in de praktijk voor je? Hoe ga je die eigenwijze zelfstandig ondernemers, dat zijn de makelaars namelijk, de handen ineen laten slaan? Is brede kennis echt beter dan specialisatie en segmentatie? Tenslotte hoe kan de makelaar inspelen op de veranderende behoeften van de consument en wat zijn die dan precies? Kortom je post roept m.i. vragen op …. als dat je bedoeling was is dit een goede post.

    Groet,

    Joost

    reageren
    • Joost, Ik ben idd blij dat het vragen oproept… Ik heb het juist wel over specialisatie alleen over het op een juiste wijze combineren van verschillende vastgoedspecialismen binnen één kantoor. Waardoor al deze kennis wel binnen handbereik is. Die eigenwijze zelfstandig ondernemers kunnen wel degelijk samen werken als men inziet wat het gemeenschappelijk belang is: meer marketingexposure en kosten technisch minder lasten.

      Bron: Nieuwe generatie professionals in onroerend goed | Jacques Dicks | De Scherpe Pen http://www.descherpepen.nl/2010/nieuwe-generatie-professionals-in-onroerend-goed/#comments#ixzz0liiJ2bqd

      reageren

Geef een reactie

Google+