Nieuw design voor Jaap.nl onder de loep

Jaap.nl is bezig met een nieuw design voor hun site, lees meer daarover in de eerste blogpost. Om jullie niet te beïnvloeden met de feedback gaf ik in het eerste bericht hierover niet prijs wat ik zelf als feedback aan jaap.nl heb gegeven. In deze post doe ik dat dus wel.
De screenshots kunnen vergroot worden door er op te klikken.

De nieuwe homepage:

Het eerste wat me opviel was die grote foto rechtsboven. Maar dat draagt niet bij aan het vinden van een woning, wat toch de belangrijkste functie van jaap.nl is. Verder:

  • de 1-2-3 stappen in het zoekmenu zijn onduidelijk
  • de site komt erg druk over
  • het tabje ‘mijn jaap’ zou ik helemaal rechtsboven plaatsen, verder lostrekken van het menu. De rode kleur doet dat al een beetje, maar niet genoeg.
  • De locatie van de ‘zoeken’ knop zou ik ook verder naar rechts zetten. Dat is ‘gebruikelijk’. De belangrijke ‘call to action’ knoppen moet logisch gevonden worden. Ik wil er niet over hoeven nadenken waar ik moet klikken.
  • De balk eronder met woningen is alleen nuttig als het aansluit bij wat ik zoek. Anders leidt het mij alleen maar af van wat ik kom doen op de site, met de kans dat ik eerder wegklik.

De nieuwe resultatenpagina:

Een aantal zaken die bij de homepage genoemd zijn, zijn hier ook van toepassing. Die ga ik dus niet herhalen.

  • De navigatie naar vorige/volgende pagina is onduidelijk geplaatst. Nog erger als je onderaan de pagina bent.
  • De selectie-opties aan de linkerkant zijn goed afgekeken van funda
  • Wat betekent een ‘spotlight huis’ voor mij als koper? Verteld me wel dat de verkoper (of verkopende makelaar) extra betaald heeft voor die plaats bovenaan. Waarschijnlijk dus een woning die al langer te koop staat.
  • Het google-maps kaartje is zo volgestouwd met onduidelijk iconen, dat het niet uitnodigt te gaan gebruiken.
  • Onder het google-maps kaartje twee grote blokken met reclame. Een blok mag wel, maar twee?
  • Woningen zonder foto zou ik niet willen tonen op mijn site… Kopers kijken toch altijd eerst naar de foto, dus woningen zonder foto worden toch niet naar gekeken. Niet door mij in ieder geval.
  • Leuk om te weten dat de site is ‘powered door leaseweb’, maar als consument heb ik daar niets aan. Weg dus…

Nieuwe detailpagina:

Wanneer iedere makelaar en consument weet dat foto’s het belangrijkste selectiecriterium voor een woning zijn, dan begrijp ik niet waarom op de detailpagina maar 1 kleine foto wordt getoond.

  • Het duurde te lang voordat ik door had waar ik moet klikken om contact met de makelaar op te nemen.
  • De woningwaarde is nog altijd een stevig bediscussieerde waarde. Te vaak klopt die ronduit niet.
  • Ook hier is de google-map onoverzichtelijk

Verder heb ik nog het voorrecht (?) mogen hebben om een pagina te zien waarbij demografische informatie getoond werd. De opmerking die ik daarbij aan jaap.nl heb doorgegeven hierover betrof mijn onbegrip voor het wel tonen van demografische informatie op de detailpagina van een woning, maar niet de overige foto’s. Mogelijk dat jaap.nl hier dus al iets mee heeft gedaan, vanwege de afwezigheid van de demografische informatie in de screenshots op hun blog.

De kleurstelling, grijs/rood is op zich wel aardig. Maar persoonlijk vind ik het niet ‘a la jaap.nl‘.

Op het blog van jaap.nl zelf staan ook veel reacties, daar zal jaap.nl zeker blij mee zijn! De vraag is echter, wat gaan ze met al die feedback doen..? Het antwoord daarop gaan we over 2 maanden (om en nabij) zien, als de nieuwe site gelanceerd gaat worden. Of is dit alles een voorbereiding op de 1 april grap van dit jaar van jaap.nl…?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

2 Reacties

  1. Leuk dat je er zoveel aandacht aan besteedt. Alle feedback hebben wij van JAAP.NL verzamelt en we nemen zoveel mogelijk mee in versie 1.2. Veel voorkomde feedback ging inderdaad over de drukke Google map, de grote homepagefoto en de aanwezigheid van advertenties. Hier zijn wij dan ook druk mee bezig.

    Nb de zoekfilter aan de linkerkant op de resultatenpagina heeft JAAP.NL niet van funda afgekeken maar funda van JAAP.NL. funda had deze namelijk tot voor kort aan de rechterkant. 🙂

    reageren
    • Hoi Mart – bedankt voor je snelle reactie en goed te vernemen dat jullie de verkregen feedback gaan gebruiken!

      Tussen rechts en links op een site qua filters zit voor mij niet veel verschil hoor – blijft afgekeken ;-).

      reageren

Geef een reactie

Google+