Met die enigszins negatieve klank staat er een artikel in de METRO van vandaag.
Gaat het hier om het ‘makelaar worden‘ op zich? Welnee, het gaat meer om de klaagzang van de opleiders in de makelaardij dat er steeds minder aanmeldingen zijn.
Vreemd he?
Eigenlijk zouden ze er juist blij mee moeten zijn! Met minder aanmeldingen voor een opleiding kan er beter les gegeven worden. Oh wacht eens… nu snap ik het! Aan het einde van het artikel lees ik dit:
Op de onlangs gehouden informatiebijeenkomst van NVM SOM, het landelijke opleidingsinstituut voor vastgoed en makelaardij, was de stemming niettemin positief. Veel jongeren zien ondanks de slechte economische tijden nog mogelijkheden binnen de makelaardij. Volgens NVM SOM-directeur Gijze Stroboer zijn dat “vooral diegenen die zich durven te onderscheiden. Die zich specialiseren in bijvoorbeeld aankoop, appartementenbemiddeling, nieuwbouw of de seniorenmarkt. Of die uitblinken op het gebied van service en klantgerichtheid.”
Wordt het niet eens tijd dat de opleiders zich af gaan vragen waarom er minder aanmeldingen zijn? Want, wanneer de opleiding hetzelfde te bieden heeft als de afgelopen jaren, dan is het logisch dat er minder mensen komen. Mocht het nog niet duidelijk zijn: de markt is veranderd. Drastisch veranderd!
Modernisatie
In hoeverre zijn de opleidingen veranderd? Ik weet het niet, maar ik durf te betwijfelen of de opleidingen al onderwijzen in het inzetten van Social Media als marketing- en servicestrategie voor een makelaar. Wordt er geleerd hoe je als makelaar vindbaar wordt op google? Daar wordt je namelijk wel gezocht!
Komt die afname nu echt alleen maar omdat de markt wat moeilijker is geworden? Omdat de concurrentie zwaarder wordt? Juist in tijden van crisis ontstaan meestal de beste en vernieuwende bedrijfjes. Daar zullen zeker ook makelaars bij zitten -maar zonder een opleiding van die grijze, logge instituten. Die moeten nu nog gaan bedenken hoe ze hun studie kunnen gaan aanpassen zodat er weer meer studenten interesse krijgen.
Gaat ze dat op tijd lukken?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Misschien tijd voor de opleiding commerciële makelaardij. Maar ook de NVM zelf kan met haar verplichte studiepunten/cursussen door deze blog wakker geschud worden. En Marijn, het valt wel degelijk te leren, het is alleen verdomd handig als het in je zit.
Laten we eerlijk zijn, al die instituten die zogenaamd opleiden zijn gewoon gericht op zoveel mogelijk geld verdienen. Kijk eens naar het bedroevende slagingspercentage van bouwkunde. Zijn die leraren nou zo slecht of de studenten? Tuurlijk niet, men past gewoon de norm aan, laten de rest van de certificaten verlopen en dat is lekker geld verdienen.
Actualiteit is inderdaad ook ver te zoeken. Paar jaar geleden heb ik nog eens wat NVM/nivo economiestof bekeken (ik kom oorspronkelijk uit de finaciele wereld) van een niet nader te noemen opleidings instituut en daar sprak men nog over de EOE index, terwijl dit al sinds ik meen 1998 de AEX index is. Ik verwacht dat socialmedia in 2015 op de agenda komt.
Ik denk dat veel kantoren het oa moeilijk hebben omdat door de bekende branch organisaties altijd veel aandacht is besteed aan bv het onderscheiden van 10 verschillende dakpannen of metselverbanden (kun je nl. lekker makkelijk vragen voor bedenken). Klantgericht denken en commercieel bezig zijn, wordt niet of nauwelijks aandacht aan besteed.
EINDELIJK! Alle cursussen, hercertificeringen, NVM puntendagen en andere goed bedoelde (lees verplichte en prijzige) bijeenkomsten raken op enkele na totaal mijn praktijk niet. Ook de opleiding is leuk, maar echt makelen leer je pas na jaren. Trouwens, sommige takken vallen niet te leren, die moeten in je zitten. Zo te lezen zijn dat nu de mensen die zich aanmelden. Gelukkig en van harte welkom!