Vast niet de eerste vergelijking die je zou maken, tussen een makelaar en een boer. Toch is die vergelijking helemaal niet verkeerd! Maar origineel is het niet, ik heb het blog van Ed van de Bijl (VastgoedPRO) gelezen.
Even in het kort – de vergelijking gaat vooral om de invoering van de automatisering, de vooruitgang. Want kent u nog een boer met 15 koeien? Vast niet, net zo min als ik succesvolle makelaars ken met maar 15 verkoopopdrachten.
Vooruitgang
Desondanks is het vreemd dat er in de makelaardij nog steeds gevochten wordt tegen de vooruitgang, tegen de inzet van automatisering en tegen het internet an sich. Dat kan ik dus echt niet bevatten. En dan zeg ik het erg netjes!
Kan het internet de makelaar vervangen? Natuurlijk niet!
Kan de automatisering de makelaar vervangen? Ook al niet!
Maar die kunnen het wel makkelijker maken, bepaalde taken van de makelaar verlichten. Daar kan je toch niet op tegen zijn? Daar moet je juist gebruik van maken.
Telefacsimile
Af en toe heb ik wel eens het vermoeden dat er makelaars zijn die bang zijn voor verandering. Stel je toch eens voor dat ‘we’ anders zouden gaan werken dan 10 jaar geleden… Toen de fax de grote vriend was van de makelaardij. Ons kent ons, en op die manier werden alleen ‘bevriende’ makelaars geïnformeerd over nieuwe objecten. Een paar weken later werd het pas ‘openbaar’. Jaaa, dat waren nog eens tijden!
Ik vraag me af of er nog makelaars actief zijn die de opkomst van de telefacsimile hebben meegemaakt. Er is mij verteld dat er in de beginperiode nogal argwanend tegenaan gekeken werd. Verandering.
Kansen en mogelijkheden
Zo gaat het de laatste jaren ook met het internet.
De online mogelijkheden zijn niets meer dan dat. Geen bedreiging, maar kansen om anders te gaan werken, met meer mogelijkheden voor de klant. Het zal de makelaar niet vervangen.
Welke mogelijkheden van ‘het net’ ga jij benutten?
Hoe ga je dat doen en wil je dat met ons delen? Laat dan nu een reactie achter – alvast bedankt!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Om even bij de boeren te blijven: je kunt 150 koeien hebben die elk gemiddeld 5000 liter melk p/jr geven en toch minder overhouden dan die boer die 30 koeien heeft (minder kosten, minder werk)die elk 10000 liter per jaar geven.
Ik weet wel welke boer ik wil zijn!
Schaal vergroting is niet alles: ik ken genoeg grote kantoren die 100+ woningen hebben en het heel moeilijk hebben. Ik ken ook makelaars die ca 20 woningen hebben en prima draaien.
Hallo Jeroen – uiteraard is conversie inmens belangrijk. Echter, als we gaan generaliseren dan zul je zien dat er niet veel makekaars zijn die een zodanige conversie hebben dat ze het met gemiddeld 15 woningen goed voor elkaar hebben.
Overigens reken ik hier per makelaar, niet per kantoor.
Hoe is jouw conversie?
Dank je wel… Makelaars die de uitdaging aangaan zichzelf te blijven vernieuwen, doen zichzelf en hun klanten een groot plezier.