Voor een opleiding verkoopstyling voor een afstandsopleider was ik druk bezig te beschrijven dat aan alle zintuigen gedacht dient te worden bij een verkoopgerichte woningpresentatie. Op twitter stelde ik vandaag daarom de vraag of de kijker bij bezichtigingen de jas aanhoudt om te checken of ik hier iets over zou toevoegen aan mijn tekst. Gezien het aantal reacties hierop wil ik mijn bevindingen wel delen via dit blog…
De zintuigen in het kort
Zicht, de woning moet er aantrekkelijk uitzien. Geur, het mag er niet stinken. Gevoel, alles wat de koper aanraakt moet schoon en prettig aanvoelen en men moet niet weggejaagd worden door te warme of te koude temperaturen. Gehoor, er mogen geen storende geluiden zijn. En tot slot Smaak, hiermee bedoelen we bij verkoopstyling niet een lekker hapje of drankje, maar een smaakvol interieur.
ZICHT
De eerste indruk van de woning krijgt men via de fotopresentatie. Als de foto er niet uitspringt klikt men verder en neemt men niet de moeite de tekst te lezen. Het is dus heel belangrijk wat de kijker te zien krijgt. De foto’s moeten al ‘een verhaal’ vertellen en een lifestyle weergeven. De kijker moet zichzelf er al in kunnen herkennen.
GEUR
Ieder huis heeft een eigen ‘luchtje’ En de bewoner ruikt dit doorgaans zelf niet aangezien hij eraan gewend is. Het gaat om of de koper deze geur als prettig of niet prettig ervaart. Ruikt u de geur van huisdier, vocht, rook, kookluchtjes, vieze luiers of ruikt u niets specifieks, of ruikt u bloemengeur of schoonmaakmiddelen? Mocht de woning niet aangenaam ruiken dan moet daar iets aan gedaan worden. Pas op met geurstekkers en synthetische spuitbusgeuren. We willen niet dat de koper een toiletlucht voorgeschoteld krijgt in de entree bij de eerste indruk. Er zijn spuitbussen op de markt die zelf geen geur afgeven maar wel nare geurtjes insluiten. Ook geurbuiltjes van wasmiddelfabrikanten ruiken vaak schoon en fris (maar wel erg sterk) Een klein beetje waspoeder opstofzuigen zorgt er voor dat de stofzuiger niet die verbrande- volle- stofzak- geur uitblaast. Geur is een van de belangrijkste zintuigen die beslissen of iemand de woning als prettig ervaart of niet.
GEVOEL
Alle oppervlakken dienen schoon en vetvrij te zijn. Met name trapleuningen deurknoppen, lichtschakelaars worden vaak vergeten. Ook keukenkastjes en alle keukenapparatuur die bij de verkoop zijn ingesloten mogen bekeken worden door de kopers en dienen schoon te zijn. Niet alleen de grepen of knoppen zelf, maar vaak is ook het gedeelte achter de greep of knop vet aangezien hier ook veel contact is met de huid als men er met de achterzijde van de hand langs strijkt onderweg naar de handgreep. Lichtknopjes en met name trekkoordjes kunnen wat groezelig worden in de loop der tijd. Ook de temperatuur van een woning is hierbij belangrijk. De ideale temperatuur is rond de negentien a twintig graden. Vaak houdt men bij een bezichtiging de jas aan.
GEHOOR
Het is niet prettig als er veel herrie is tijdens een bezichtiging. Zet een rustig muziekje aan op een laag volume als achtergrond, maar vermijdt geluiden van klapperende ramen en deuren, wasmachines en andere huishoudelijke apparatuur. Breng de buren op de hoogte dat er een bezichtiging is en vraag om hun begrip, zodat zij weten dat het beter is nog even te wachten met het boren van gaten of het aanslingeren van de hoge drukreiniger. Als er achterstallig onderhoud is zoals een druppende kraan of niet ontluchte radiatoren dient dit verholpen te zijn voor de bezichtiging.
SMAAK
Een smaakvol interieur dat past bij de stijl van de woning en vooral bij de beoogde doelgroep.
En vooral GEEN APPELTAART!… (hmm voel ik hier een nieuw onderwerp voor een blog?…)
CONCLUSIE JAS AAN OF JAS UIT
Uit alle reacties die ik vandaag mocht ontvangen op Twitter kwam toch wel naar voren dat men bij een bezichtiging in de regel de jas aanhoudt. Eén makelaar gaf zelfs aan dat hij zich geen raad zou weten met alle jassen gezien het aantal mensen dat soms meekomt met de potentiële koper. Vaak wordt er wel even plaats genomen op de bank om de woning meer te kunnen ‘beleven’ maar dan wel met de jas AAN.
Hieruit kon ik dus mooi het advies halen dat de verkoper de verwarming dus niet te hoog moet zetten aangezien de kijkers het anders veel te warm zouden krijgen met hun jas AAN!
Laatste berichten van Linda Postma (toon alles)
- Jas aan of jas uit - 29 december 2010
haha, leuke uitvindingen.
Wat ook vaak opvalt is dat makelaars geen rekening houden met allergieen. Onlangs een bezichtiging met iemand gehad die halverwege de bezichtiging met een dichte keel naar buiten rende. De makelaar wist blijkbaar niet dat de anti-kraakbewoners wel katten haddden.
Laatst ook een fijne bezichtiging gehad waarbij de bewoners koekjes hadden gebakt waardoor het leek alsof je in het snoephuisje van Hans en Grietje liep. Heerlijk!
Hoi Linda,
Dank je wel voor je goede artikel. Ik denk dat het nog steeds erg onderschat wordt hoeveel invloed de zintuigen hebben op het bewuste, maar vooral ook op ons onderbewuste. De optelsom voor een succesvolle bezichtiging zit hem inderdaad in veel kleine dingen!
Beste Han
Ik ben het helemaal eens met je stelling en ik ben toch van mening, dat indien de situatie het toelaat de mensen de jas uit te laten doen, want dan voelen ze zich meer thuis
Marcello, belangrijkste in je reactie is volgens mij: indien de situatie het toelaat.
Niet iedere kijker is hetzelfde, dus inspelen op de behoefte en situatie is prima!
ps- het artikel is van Linda Postma’s hand, niet de mijne… (ere wie ere…)
Nog een 2 toevoegingen op dit grappige artikel
1. Zorg dat je voordeurbel het doet. Dit in het kader van “een eerste indruk telt voor twee”. De voordeurbel is vaak het eerste contact met het huis. Als de deurbel het niet doet: wat zal er dan nog meer niet doen?
2. Geef de makelaar een goede sleutel. Ik krijg vaak de “reservesleutel” van een huis, maar dat is vaak de sleutel die al drie keer gekopieerd is en het dus niet lekker doet. Als ik bij een voordeur sta te prutsen, geeft dat ook geen goede indruk. De kijkers kunnen gaan denken: “klemt die voordeur? En in het verlengde daarvan: wat is er nog meer mis met dit huis?
Hai Philipine, Bedankt voor je leuke aanvullingen. Ook ik controleer altijd of de bel überhaupt functioneert. Een defecte bel is een gemiste kans als er spontaan mensen voor de deur staan die de moed hebben opgebracht aan te bellen. Een beschaafde ‘dingdong’ of ‘tring’ werkt nog steeds het beste. Grappige ringtones als huisbel met geluiden van blaffende honden, bekende pianomelodieën, stemmen van bekende Nederlanders die roepen dat er iemand op de mat staat zijn minder geslaagd. Het kan getuigen van slechte smaak.
Leuk artikel, helemaal mee eens. Op één ding na.
Vorige week heb ik voor het eerst in 6 jaar meegemaakt dat een verkoper een appeltaart had gebakken vóór de bezichtiging, welke in de keuken op het aanrecht stond en een heerlijke geur verspreidde.
Het ging om een huis waar ik al heel wat bezichtigingen had gehad, maar tot nu toe zonder het gewenste resultaat.
En wat denk je? Verkocht! Dus die appeltaart mag van mij wel.
haha, wat een geluk, zo zie je dus maar dat uitzonderingen de regel kunnen bevestigen. Gefeliciteerd met de verkoop!
Bijzonder, alles draait om sfeer, beleving en gevoel. We willen dat de ‘nieuwe bewoner’ zich thuis voelt in z’n nieuwe huis. Maar we laten hem / haar op de bank zitten met de jas aan.
Met als argument dat de makelaar anders niet weet waar hij al die jassen moet laten???
Hai Ab, Eigenlijk heb je wel gelijk. We willen de kijker zo lang mogelijk in de woning houden zodat hij ‘verliefd’ kan worden. De ervaring is toch huislijker als de jas aan de kapstok hangt. Leuk ter overweging dus voor alle makelaars die dit lezen, thx!
Leuk en interessant artikel met een klein voetnootje in de reactie.” wij willen de kijker zo lang mogelijk in de woning houen zodat hij verliefd kan worden..
Daar kan ik me niet geheel in vinden.
Persoonlijk vind ik dat een gemiddelde (1e) bezichtiging hooguit 20 minuten behoort te duren, ervaring leert dat een kopje koffie de tijd schept dat wellicht (negatieve) details van de woning beter te bestuderen.
Ik geef dan ook de voorkeur aan een relatief korte 1e bezichtiging waardoor de koper thuis ‘verliefd’ kan worden en bij een 2e bezichtiging de negatieve details op de koop toe neemt..