Jas aan of uit bij een bezichtiging?Voor een opleiding verkoopstyling voor een afstandsopleider was ik druk bezig te beschrijven dat aan alle zintuigen gedacht dient te worden bij een verkoopgerichte woningpresentatie. Op twitter stelde ik vandaag daarom de vraag of de kijker bij bezichtigingen de jas aanhoudt om te checken of ik hier iets over zou toevoegen aan mijn tekst. Gezien het aantal reacties hierop wil ik mijn bevindingen wel delen via dit blog…

De zintuigen in het kort

Zicht, de woning moet er aantrekkelijk uitzien. Geur, het mag er niet stinken. Gevoel, alles wat de koper aanraakt moet schoon en prettig aanvoelen en men moet niet weggejaagd worden door te warme of te koude temperaturen. Gehoor, er mogen geen storende geluiden zijn. En tot slot Smaak, hiermee bedoelen we bij verkoopstyling niet een lekker hapje of drankje, maar een smaakvol interieur.

ZICHT

De eerste indruk van de woning krijgt men via de fotopresentatie. Als de foto er niet uitspringt klikt men verder en neemt men niet de moeite de tekst te lezen. Het is dus heel belangrijk wat de kijker te zien krijgt. De foto’s moeten al ‘een verhaal’ vertellen en een lifestyle weergeven. De kijker moet zichzelf er al in kunnen herkennen.

GEUR

Ieder huis heeft een eigen ‘luchtje’ En de bewoner ruikt dit doorgaans zelf niet aangezien hij eraan gewend is. Het gaat om of de koper deze geur als prettig of niet prettig ervaart. Ruikt u de geur van huisdier, vocht, rook, kookluchtjes, vieze luiers of ruikt u niets specifieks, of ruikt u bloemengeur of schoonmaakmiddelen?  Mocht de woning niet aangenaam ruiken dan moet daar iets aan gedaan worden. Pas op met geurstekkers en synthetische spuitbusgeuren. We willen niet dat de koper een toiletlucht voorgeschoteld krijgt in de entree bij de eerste indruk. Er zijn spuitbussen op de markt die zelf geen geur afgeven maar wel nare geurtjes insluiten. Ook geurbuiltjes van wasmiddelfabrikanten ruiken vaak schoon en fris (maar wel erg sterk) Een klein beetje waspoeder opstofzuigen zorgt er voor dat de stofzuiger niet die verbrande- volle- stofzak- geur uitblaast. Geur is een van de belangrijkste zintuigen die beslissen of iemand de woning als prettig ervaart of niet.

GEVOEL

Alle oppervlakken dienen schoon en vetvrij te zijn. Met name trapleuningen deurknoppen, lichtschakelaars worden vaak vergeten. Ook keukenkastjes en alle keukenapparatuur die bij de verkoop zijn ingesloten mogen bekeken worden door de kopers en dienen schoon te zijn. Niet alleen de grepen of knoppen zelf, maar vaak is ook het gedeelte achter de greep of knop vet aangezien hier ook veel contact is met de huid als men er met de achterzijde van de hand langs strijkt onderweg naar de handgreep. Lichtknopjes en met name trekkoordjes kunnen wat groezelig worden in de loop der tijd. Ook de temperatuur van een woning is hierbij belangrijk. De ideale temperatuur is rond de negentien a twintig graden. Vaak houdt men bij een bezichtiging de jas aan.

GEHOOR

Boren tijdens een bezichtigingHet is niet prettig als er veel herrie is tijdens een bezichtiging. Zet een rustig muziekje aan op een laag volume als achtergrond, maar vermijdt geluiden van klapperende ramen en deuren, wasmachines en andere huishoudelijke apparatuur. Breng de buren op de hoogte dat er een bezichtiging is en vraag om hun begrip, zodat zij weten dat het beter is nog even te wachten met het boren van gaten of het aanslingeren van de hoge drukreiniger. Als er achterstallig onderhoud is zoals een druppende kraan of niet ontluchte radiatoren dient dit verholpen te zijn voor de bezichtiging.

SMAAK

Een smaakvol interieur dat past bij de stijl van de woning en vooral bij de beoogde doelgroep.
En vooral GEEN APPELTAART!… (hmm voel ik hier een nieuw onderwerp voor een blog?…)

CONCLUSIE JAS AAN OF JAS UIT

Uit alle reacties die ik vandaag mocht ontvangen op Twitter kwam toch wel naar voren dat men bij een bezichtiging in de regel de jas aanhoudt. Eén makelaar gaf zelfs aan dat hij zich geen raad zou weten met alle jassen gezien het aantal mensen dat soms meekomt met de potentiële koper. Vaak wordt er wel even plaats genomen op de bank om de woning meer te kunnen ‘beleven’ maar dan wel met de jas AAN.
Hieruit kon ik dus mooi het advies halen dat de verkoper de verwarming dus niet te hoog moet zetten aangezien de kijkers het anders veel te warm zouden krijgen met hun jas AAN!

The following two tabs change content below.
Na mijn carrière als regiomanager besloot ik eindelijk te gaan doen wat ik leuk vind! Ik ben me gaan specialiseren in verkoopstyling (optimale woningpresentatie), interieurstyling, 2D en 3D impressies en trainingen. Dat heeft geresulteerd in een eigen bedrijf LCP Styling!

Laatste berichten van Linda Postma (toon alles)

Google+