Selecteer een pagina

Yes-co open CRM software voor de makelaardijHoe gratis is gratis? Yes-co is bezig met een veld-test van hun ‘gratis’ CRM software pakket voor de makelaardij. Ik weet dat daar best wel wat ophef, maar zeker ook onduidelijkheid over bestaat.

In deze blogpost de visie van Joost Rijlaarsdam, inderdaad van Yes-co.
Met excuses voor het ‘reclame-gehalte’ in deze blogpost.

De lancering van gratis makelaars CRM software roept natuurlijk veel vragen op. Makelaars vragen: gratis hoe kan dat?

2 belangrijke ontwikkelingen die deze stap een logische maken

De eerste: De makelaardij maakt turbulente tijden door. Daar moeten Software leveranciers op inspelen. We moeten kritisch kijken naar onze toegevoegde waarde.

Maak jij als makelaar meer omzet omdat je huidige CRM software agenda-, email-, documenten- en workflowfuncties heeft? OK een geïntegreerd systeem heeft voordelen, maar…

Heeft het feit dat je wat objectdata en foto’s in een systeem kunt zetten je één opdracht meer opgeleverd? Misschien dat de uitwisseling van objectdata met verschillende portalen en websites je leven er wat makkelijker op gemaakt heeft ten opzichte van het plakken-en-knippen van 6 jaar geleden. Maar al met al is de toegevoegde waarde van de huidige CRM software beperkt.

Het is dus eigenlijk onvermijdelijk dat deze makelaar 1.0 functionaliteit gratis wordt.
Gewoon van profiteren dus… da’s het mooie van marktwerking.

Verouderde interfaces

Een ander feit: De huidige CRM-software interfaces zijn al meer dan 6 jaar oud, dat is antiek, van voor het drag-and-drop tijdperk zullen we maar zeggen. Kijk eens goed naar de interface van je huidige pakket, die is toch hopeloos achterhaald? LinkedIn en Google laten zien hoe het moet… met de lancering van het Web2.0 platform Yes-co Open volgen we die goede voorbeelden.

Bovendien kan er nu volledig gefocust worden op de ontwikkeling van nieuwe toegevoegde waarde diensten (makelaar 2.0). Als makelaar zul je daar waarschijnlijk, als dat inspeelt op je behoeften, graag wat voor willen betalen.

Open

De 2e reden is dat (software)wereld veranderd is. Zo is de samenwerking tussen software ontwikkelaars veel eenvoudiger geworden. Je hoeft, met andere woorden, niet alles zelf te maken. Nu is er een platform waarop software ontwikkelaars hun diensten kunnen integreren en aanbieden (precies zoals dat werkt met bijvoorbeeld Iphone Apps).

Maar ook de transparantie is toegenomen (dat merken jullie elke dag).
Wie wil er vandaag de dag nog vast zitten aan een contract? Waarom bepaalt je branchevereniging (i.g.v. VBO en VastgoedPro) welke software jij moet gebruiken/betalen? Waarom mag je niet vrij over je eigen data beschikken als jij dat wilt en waarom is overstappen
(zogenaamd) zo moeilijk? Met ‘Open’ breken we met deze oude wetten.
Immers: van verzekeraars accepteren we dat ook niet meer …

Samenvattend

De huidige generatie makelaars CRM systemen aan het einde van zijn lifecycle. Met de lancering van ‘Open’ zijn de spelregels veranderd. Waarom nog betalen voor de basis functies die je bestaande systeem je biedt als er is een gratis alternatief is?
Laat je overtuigen door de nieuwe toegevoegde waarde diensten (en die komen er wel, zoals je zult begrijpen :).

Ik vraag je tenslotte: hou je huidige CRM leverancier eens langs de lat van de bovenstaande argumenten: is gratis software voor de makelaardij dan nog zo opzienbarend? And if not: hoe lang blijf jij dan nog betalen voor een commodity?

Vanzelfsprekend ben ik erg benieuwd hoe jullie, makelaars en taxateurs, hier tegen aankijken. Wat is de meerwaarde van jullie huidige CRM systeem en welke is dat? Hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+