Is je makelaars CRM nog wel zijn geld waard?

Yes-co open CRM software voor de makelaardijHoe gratis is gratis? Yes-co is bezig met een veld-test van hun ‘gratis’ CRM software pakket voor de makelaardij. Ik weet dat daar best wel wat ophef, maar zeker ook onduidelijkheid over bestaat.

In deze blogpost de visie van Joost Rijlaarsdam, inderdaad van Yes-co.
Met excuses voor het ‘reclame-gehalte’ in deze blogpost.

De lancering van gratis makelaars CRM software roept natuurlijk veel vragen op. Makelaars vragen: gratis hoe kan dat?

2 belangrijke ontwikkelingen die deze stap een logische maken

De eerste: De makelaardij maakt turbulente tijden door. Daar moeten Software leveranciers op inspelen. We moeten kritisch kijken naar onze toegevoegde waarde.

Maak jij als makelaar meer omzet omdat je huidige CRM software agenda-, email-, documenten- en workflowfuncties heeft? OK een geïntegreerd systeem heeft voordelen, maar…

Heeft het feit dat je wat objectdata en foto’s in een systeem kunt zetten je één opdracht meer opgeleverd? Misschien dat de uitwisseling van objectdata met verschillende portalen en websites je leven er wat makkelijker op gemaakt heeft ten opzichte van het plakken-en-knippen van 6 jaar geleden. Maar al met al is de toegevoegde waarde van de huidige CRM software beperkt.

Het is dus eigenlijk onvermijdelijk dat deze makelaar 1.0 functionaliteit gratis wordt.
Gewoon van profiteren dus… da’s het mooie van marktwerking.

Verouderde interfaces

Een ander feit: De huidige CRM-software interfaces zijn al meer dan 6 jaar oud, dat is antiek, van voor het drag-and-drop tijdperk zullen we maar zeggen. Kijk eens goed naar de interface van je huidige pakket, die is toch hopeloos achterhaald? LinkedIn en Google laten zien hoe het moet… met de lancering van het Web2.0 platform Yes-co Open volgen we die goede voorbeelden.

Bovendien kan er nu volledig gefocust worden op de ontwikkeling van nieuwe toegevoegde waarde diensten (makelaar 2.0). Als makelaar zul je daar waarschijnlijk, als dat inspeelt op je behoeften, graag wat voor willen betalen.

Open

De 2e reden is dat (software)wereld veranderd is. Zo is de samenwerking tussen software ontwikkelaars veel eenvoudiger geworden. Je hoeft, met andere woorden, niet alles zelf te maken. Nu is er een platform waarop software ontwikkelaars hun diensten kunnen integreren en aanbieden (precies zoals dat werkt met bijvoorbeeld Iphone Apps).

Maar ook de transparantie is toegenomen (dat merken jullie elke dag).
Wie wil er vandaag de dag nog vast zitten aan een contract? Waarom bepaalt je branchevereniging (i.g.v. VBO en VastgoedPro) welke software jij moet gebruiken/betalen? Waarom mag je niet vrij over je eigen data beschikken als jij dat wilt en waarom is overstappen
(zogenaamd) zo moeilijk? Met ‘Open’ breken we met deze oude wetten.
Immers: van verzekeraars accepteren we dat ook niet meer …

Samenvattend

De huidige generatie makelaars CRM systemen aan het einde van zijn lifecycle. Met de lancering van ‘Open’ zijn de spelregels veranderd. Waarom nog betalen voor de basis functies die je bestaande systeem je biedt als er is een gratis alternatief is?
Laat je overtuigen door de nieuwe toegevoegde waarde diensten (en die komen er wel, zoals je zult begrijpen :).

Ik vraag je tenslotte: hou je huidige CRM leverancier eens langs de lat van de bovenstaande argumenten: is gratis software voor de makelaardij dan nog zo opzienbarend? And if not: hoe lang blijf jij dan nog betalen voor een commodity?

Vanzelfsprekend ben ik erg benieuwd hoe jullie, makelaars en taxateurs, hier tegen aankijken. Wat is de meerwaarde van jullie huidige CRM systeem en welke is dat? Hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

7 Reacties

  1. Enerzijds een modern en aansprekend verhaal. En op bestaande makelaardijpakketten en al helemaal het CRM-gehalte daarvan, is een hoop kritiek te leveren.

    Anderzijds: ‘gratis’ bestaat niet. Ook Google biedt tal van ‘gratis’ diensten en producten online, maar behoort tegelijkertijd tot de best renderende organisaties van de wereld. Ik blijf altijd benieuwd naar het achterliggend verdienmodel, want linksom of rechtsom, op de langere termijn moet de schoorsteen ergens van (en blijven) roken.

    reageren
    • Hallo Wim,

      Het businessmodel blijft, zoals in het artikel beschreven, onveranderd, wij zijn een ICT-club die toegevoegde waarde diensten levert aan makelaars.

      Wat er veranderd is dat CRM systeem gratis en je vrij kunt kiezen welke plugins (sommige gratis, andere betaalt, de ene van Yes-co de andere door een 3e partij) wilt afnemen.

      Anders gezegd: je krijgt de kerstboom gratis, wij hopen (en zullen dat aantrekkenlijk maken) dat je de ballen en verlichting ook bij ons koopt.

      Laat je het me weten als je eens door zou willen laten rekenen wat de besparing zou zijn?

      jr@yes-co.nl

      reageren
  2. Ben gisteren bij Joost Rijlaarsdam geweest om te spreken over mogelijke integratie van MakelMail. Vooral de content vind hij belangrijk en het gebruik hiervan op legio manieren om traffic naar de site van de makelaar te genereren. Dat is uiteindelijk ook wat de makelaar wil, aandacht voor zijn eigen toko. Joost heeft grootse plannen met Yesco Open en ik snap het helemaal! Lees voor de aardigheid eens “Free” van Chris Andersen “Hoe het nieuwe Gratis de markt radicaal verandert”.

    reageren
  3. Leuk artikel. Alleen het verdienmodel kan niet voor een relatief kleine markt als de makelaardij.
    De vergelijking wordt gemaakt met Google en LinkedIn en daar zitten juist die miljoenen gebruikers die je nodig hebt om een dergelijk concept succesvol te laten zijn.
    Juist in deze tijd is het goed om te weten wat nu precies je kosten zijn voor je CRM + website en dit optimaal in te zetten. Elk contact goed vastleggen en opvolgen!

    reageren
    • Ik begrijp dat Robin vanuit zijn rol bij Realworks vraagtekens zet bij dit model. Het is een nieuwe realiteit!

      Makelaars zijn nieuwsgierig en gedreven genoeg om hun voordelen te ontdekken.

      Overigens gaat de vergelijking met Google en LinkedIn niet over een businessmodel maar over web2.0 interfaces.

      reageren
  4. Ik (we) zijn toevallig op dit moment ons huidige CRM pakket aan het evalueren/bekijken tov de concurrentie. Dit is een goede aanvulling daarop! Bedankt!

    reageren
    • Hou je ons op de hoogte van wat het gaat worden en waarom?
      Succes!

      reageren

Geef een reactie

Google+