Dat er leven na de dood is, daar geloof ik persoonlijk wel in, maar dat er na de verkoop nog leven is, dat waag ik te betwijfelen. De meeste makelaars laten het afweten voor wat betreft contact met hun klanten na de gedane transactie.

Met als gevolg dat deze vaak “tevreden klanten” het na verloop van tijd ook af laten weten om een ambassadeur te zijn. En (nog erger) zelfs de eigen woning in de verre toekomst in de verkoop doen bij een concullega, die toevallig het huis in de verkoop had, dat ze kochten.

Ligt de schuld bij die “domme” klant, die u voorbij liep of moet u hand in eigen boezem steken en constateren dat de klant na al de jaren niet meer aan u heeft gedacht omdat uzelf zo dom bent geweest om de klant te vergeten?

Afgelopen week had ik weer een kenniskring met makelaars, waar we deels het onderwerp van After Sales hebben behandeld. En stuk voor stuk worstelden de collega’s met de vraag hoe houd ik blijvend contact met mijn voormalige klant.

Allemaal waren we het er over eens dat het heel “verrassend” is, als we een aantal maanden, nadat de klanten zijn verhuisd, een bezoek brengen om de verbouwing etc. te bekijken en om een aardigheidje af te geven. Dit present hoeft niet duur te zijn, maar wel origineel.

Zo origineel dat er over gesproken wordt. “Moet je nu eens horen, mijn makelaar kwam langs en toen …………………..”.

Door de waan van de dag, blijft het er echter meestal bij. Dus………… plan het in en zet het al in de agenda tegelijkertijd met het maken van de afspraak bij de notaris voor het aktetransport.

Uit onderzoek van o.a. Ph. Kotler blijkt dat het 5 x meer moeite kost om nieuwe klanten te verkrijgen, dan de bestaande klanten te behouden. De makelaars moeten nu op de kleintjes letten, dus “OMARM en PAMPER” uw oude, huidige en nieuwe klanten”, dit is goedkoper dan achter nieuwe klanten aanjagen!

Denk eens met je team na over mogelijke middelen om blijvend klantcontact te houden.

Volgende keer zal ik een blog schrijven over EDM (Event Driven Marketing).

The following two tabs change content below.
Sinds 1981 makelaar, tot 2001 2 eigen kantoren, daarna aan de slag met Makelaardij Consultants "voor een beter rendement". Sinds een 4 jaar ook initiator van makelaars kenniskringen (incl. NVM studie punten). MakelMail is een nieuwe tak van sport, een "kant en klare" interactieve nieuwsbrief voor makelaars 2.0. Tevens als makelaar nog betrokken bij beetjehulp.nl

Laatste berichten van Gert van Dorsten (toon alles)

Google+