Selecteer een pagina

Huizenjacht - van een huurhuis naar een koophuisIk ben nieuw in huizenjachtland. Na altijd in een huurhuis gezeten te hebben, wordt het tijd om te investeren in de toekomst. We willen een huis kopen. In deze tijden zou je denken dat dat voor mensen zoals wij, die geen huis achterlaten en een redelijk inkomen hebben, een makkie moet zijn.

Wensenlijstje

Niets is minder waar. Zo’n huis moet wel aan onze eisen voldoen. Al onze eisen bij elkaar opgeteld moet het huis voldoen aan: ruim, veel licht, naast onze slaapkamer ook een slaapkamer voor een eventuele kleine, dan willen we allebei nog een eigen studeerkamer cq praktijkruimte en uiteraard een goede badkamer en keuken. Grote garage bij het huis is een vereiste voor de oldtimer en hobby van man. Oh ja, en een zonnige tuin. In een rustige wijk. Verder centraal gelegen in het midden van het land, maar wel in een bosrijke omgeving. Vlakbij steden, snelwegen, ziekenhuis, familie en vrienden. Dit alles binnen ons budget.

Digitaal woningaanbod

Welkom in de wereld van internet, waar alle huizen digitaal te koop aangeboden worden. Ik heb de tijd, ik speur alle sites af. Maar waar ik eerst dacht dat we een ton minder te besteden hadden dan we blijkbaar hebben, en toen van mening was dat “als we maar een ton extra hadden, het droomhuis zo gevonden zou zijn”, blijkt het nu we die ton tot onze beschikking hebben hetzelfde liedje te zijn. Als we nu maar een ton extra hadden, dan zou dat huis allang gevonden zijn.

Slechte presentaties

Soms lijkt het echter wel of de makelaar online het huis niet wil verkopen. Dan denk je dat je ‘m hebt: huis 7 kamers, 5 slaapkamers. Staat direct eronder hetzelfde huis met 8 kamers! Ja welke moet je dan kiezen? Of de beschrijving is geweldig maar als je de foto’s bekijkt zijn er alleen kiekjes van de tuin en de gevel.

Ik weet wel dat je door de inrichting heen moet kijken, ook op de foto’s. Maar af en toe… Laatst was er een prachtig huis, in barokstijl. Dat is niet mijn stijl, maar hé, daar kijk ik dus doorheen. Staat er midden in de keuken een beeld van een olifant, ter grootte van een eettafel! Alsof het wilde zeggen: “Mij krijg je er gratis bij!” Ik kon er niet omheen kijken, laat staan er doorheen.

Tiepvautjes

Dan heb ik het nog niet gehad over de teksten die de makelaars erbij verzinnen. Ik knap al snel af als de spellingcontrole niet over de tekst is geweest. Los daarvan druipt de motivatie om te verkopen er soms vanaf. Dan lijkt elk woord teveel omdat het een bouwval is en men eromheen wil draaien, terwijl het voor kopers duidelijk is als je zegt dat het pand opgeknapt dient te worden. Daar is namelijk een markt voor!

Jargon

Aan de andere kant staat het me ook tegen als de makelaar mij vertelt hoe geweldig, populair, gewild, bijzonder, buitenkansje een pand is. Dat maak ik dus zelf wel uit. Zeker als het dertien in een dozijn blijkt te zijn. En “een huis in een levendige wijk tussen de A27, A12 en A2” , tja..

Conclusie

Makelaars beperk u tot een duidelijke beschrijving van het soort pand, de inhoud, aantal en afmetingen van de kamers, de (zon)ligging en maak foto’s van alle ruimtes en tuin. Dan weten de kijkers wat ze kunnen verwachten, maken een afspraak en zappen minder snel door. Want wij zijn tekstueel en visueel kritisch, wij internet huizenzoekers.

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+