Op zich is het een goede zaak, er komen steeds meer makelaars met een twitter account. Communicatie is onbetwist één van de belangrijkste elementen in het makelaarsvak.
Diegenen die al wat langer actief zijn met twitter weten dat het complex kan zijn. Je kan twitter namelijk op heel veel verschillende manieren inzetten, via even zovele verschillende applicaties of koppelingen. Er is dus geen goed of fout gebruik ervan. Het is wel een feit dat de meeste ‘volgers’ twitter gebruiken voor de dialoog, discussie, delen van informatie en een goed gesprek.
Delen van informatie
Dat kan eigenlijk maar op twee manieren.
- Vertellen wat ik belangrijk vind
- Vertellen wat jij belangrijk zou kunnen vinden
Nou mag je 3x raden wat de voorkeur heeft van je volgers… Helaas zie ik dat de meeste ‘nieuwe’ makelaars op twitter dat nog niet helemaal in de smiezen hebben. Veel accounts vertellen enthousiast over weer een nieuwe woning in de verkoop.
Mensen
Het is niet de eerste keer dat ik er iets over roep, maar beste makelaar, wanneer ga je in mensen denken in plaats van in objecten om maar direct wat jargon te gebruiken. Laat via je twitteraccount zien dat je verstand hebt van het vak, dat je consumenten graag helpt en adviseert. Woningen zoeken ze wel op de bekende top tien websites.
Uitzondering
Heb jij iets bijzonders te vertellen over een huis? Natuurlijk kan je dat dan onder de aandacht brengen op twitter! Doe het dan op een ludieke of originele manier en zeker niet geautomatiseerd vanuit je software of twitterfeed.
Wanneer je van mening bent dat het voor jou gunstig is om je aanbod wel te tweeten, maak dan een separaat account met niets anders dan je nieuwe aanbod. Die consumenten die dat waarderen kunnen jouw specifieke woningtweetaccount gaan volgen. Iedereen blij!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik zou ook zeggen “mensen”. Ik denk dat geautomatiseerde tweets vaak sowieso niet lekker werken, in alle branches. En dat ze eigenlijk juist indruisen tegen het persoonlijke en wederkerige karakter van Social Media in het algemeen en Twitter in het bijzonder. De kans dat zoiets: http://twitter.com/dutchanddonts/status/25034416086 gaat gebeuren in je timeline wordt steeds groter.
Los van alle gevoelens omtrent persoonlijk of geautomatiseerd bedenk ook goed dat zoeken via twitter een steeds belangrijker iets wordt! Dus idd geautomatiseerd is niet altijd goed…tenzij je hiermee een ander doel hebt, namelijk naar bovenkomen in zoekresultaten en dan heb je wel ineens relevantie;-)
Dus als ik het goed begrijp zal vanaf heden De Scherpe Pen ook geen tweets meer plaatsen over zijn eigen producten; zijnde nieuwe blogs op DeScherpePen.nl. Jammer…
grinnik!
Bedankt voor de knipoog en fijn dat je de artikelen zodanig waardeert dat je ze zelfs via twitter wilt ontvangen.
Helemaal eens met het artikel. Het zendgedrag van veel twitteraars is veelal erg irritant. Mensen zoeken woningen op funda en niet via twitter. Het is sowieso jammer om te constateren dat twitter vooral zakelijk veel gebruikt wordt en dat consumenten dit kanaal helaas niet echt gebruiken (misschien alleen om bn’ers te volgen…)
Je meerdwaarde als makelaar/ ontwikkelaar laten zien kan mijnsinzien veel beter via Facebook. In Facebook kan je veel sneller en directer de interactie opzoeken met je “vrienden” en komt veel minder over als zendcommunicatie middel.
Het is belangrijk als makelaar om o twitter te zitten. Aan de ene kant om snel op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op vastgoedgebied. Aan de andere kant verbetert het je vindbaarheid op internet. Ik heb meerdere accounts waarbij @jeroenbouwman betrekking heeft op zaken die ik zelf leuk en/of interessant vind. Een van mijn andere accounts @thuismakelaar is gekoppeld aan funda vai een tweetstream zodat ik op deze wijze informatie kan verstrekken over mijn kantoor en de marktontwikkelingen.
Als je alleen tweet over woningen die je in verkoop hebt of krijgt, denk ik dat de belangstelling snel zal terug lopen.
Goed verhaal! Maar niet de 1e keer dat je makelaars duidelijk maakt dat het spammen van aanbod geen zin heeft. Nadeel is echter dat deze spammers niet actief zijn op/ met Twitter en dus ook reacties en berichten niet volgen. Althans daar lijkt het op. Want ik zie nog geen veranderingen.
Enige voordeel is dat makelaars die Twitter (sociale media) op een “juiste” manier toepassen, hier voordeel uit halen.
Je hebt gelijk Arnout – echter omdat er nu steeds meer makelaars op twitter komen viel het zo erg op dat ik er toch wat over wilde schrijven. In dit geval gaat het expliciet om de twitterende makelaars in tegenstelling tot eerdere opmerkingen over het spammen van aanbod.
Wie twittert? Huis of mens? I. Dit geval het huis…
Ons huis In Amersfoort staat nu een jaar te koop. We willen samenwonen en zijn het zat.
Daarom kijken we of we via een ludieke twitteractie iets kunnen bereiken.
Kijk op twitter @huis033
Ben benieuwd wat je ervan vindt.
En ben het er trouwens mee eens dat makelaars die saai een adres aanprijzen met alleen prijs of melden dat pand x verkocht iets geen meerwaarde voor hun followers creeëren.
Groet, Ingrid
Succes met de verkoop Ingrid!
Ik heb persoonlijk nog nooit een klacht gehoord, maar ik heb er ook voor gekozen om een ‘persoonlijk’ account (@Marco_vd_Knaap) en een ‘zakelijk’ account (@M2_Makelaars) aan te maken.
In principe tweet ik nooit aanbod op mijn persoonlijke account, een heel enkele keer nagelaten als er echt iets bijzonders is.
Bij de profielomschrijving van het zakelijke account staat ook netjes vermeld dat daar aanbod te vinden is, dus dan neem ik aan dat de volgers het ook echt willen zien. Dan ben ik ze toch netjes van dienst i.p.v. ze te irriteren?
Ik denk dat het wel toegevoegde waarde heeft in je netwerk, maar inderdaad niet voor de consument. Bedenk dus goed waarom je twittert. Voor niki zijn we hier ook mee bezig, maar onze volgers zijn medewerkers van projectontwikkelaars. Daar kan het dus wel een toegevoegde waarde hebben. Een makelaar probeert echter (veelal) z’n reputatie op te bouwen bij de woonsonsument. Daar zijn geautomatiseerde tweets over aanbod m.i. niet verstandig.
Goed artikel! Op deze manier twitteren draagt niet bij in het opbouwen van het persoonlijke aspect dat voor lezers op twitter belangrijker is. Potentiële kopers moeten zich aangesproken voelen door de makelaars; voor het kijken van plaatjes is Funda uitgevonden dacht ik…
Volgens mij is het aan de volgers van de makelaar om te bepalen wat ze wel of niet willen. Irriteert het de volgers, dan haken ze af, dat is nu juist het leuke van twitter. Ik heb al diverse bezichtigingen gekregen door het aanbod te twitteren. Ik probeer het overigens wel origineel te doen, bijvoorbeeld:
De spectaculaire zonsopkomsten
krijgt u er gratis bij! http://www.sierdmoll.nl/woningaanbod/woning/10de-wijk-4-hoornsterzwaag/
Overigens zie ik ook zoveel tweets die nergens over gaan (koffie drinken/goedemorgen/twexit e.d.) dan is een link naar een leuke woning interessanter denk ik….
helemaal mee eens! ik zie er de meerwaarde totaal niet van in. de meerwaarde van twitter is volgens mij juist de mogelijkheid van twee-weg-communicatie; laagdrempelig de dialoog aan kunnen gaan i.p.v. eenzijdige “spam”. als er een makelaar is die kan aantonen dat hij daadwerkelijk via deze aanbod-spam op twitter zijn huizen verkoopt, dan hoor ik dat graag zodat ik mijn mening kan bijstellen. ondertussen blok ik de bewuste accounts…
Goede oproep!
Welke makelaar heeft woningen verkocht dankzij (geautomatiseerde) tweets?
wel kijkers, (nog) geen kopers
Ik ook, wel kijkers, geen kopers. Maar ja het een kan niet zonder het ander 😉
Grappig dat je tweets over nieuwe huizen in verkoop “not done” vindt, maar blijkbaag geen moeite hebt met een adverteerder (huizentekst) op je site die daar nu juist z’n geld aan wil verdienen…
Bovendien heb je toch altijd een “unfollow” knop…
Willem, wat een leuke en scherpe reactie!
Het is niet zo dat ik tweets over huizen in de verkoop niet gewenst vindt, maar wel de automatische tweets over een nieuw huis in de verkoop wat imho geen meerwaarde biedt aan de volgers.
Een originele tweet om een woning onder de aandacht te brengen vind ik wel degelijk kunnen. Het zegt namelijk iets over de makelaar… #creatief
Wat de reclame betreft, De Scherpe Pen is nog steeds een dure hobby 🙂
Overigens is huizentekst een tekstschrijver voor goede beschrijvingen/verkoopteksten bij woningen (voor zover ik weet) en niet een autotweeter.
Ik denk dat het belangrijk is om te twitteren op een manier die bij je past. Zelf persoonlijk mix ik het een beetje, dat wil zeggen ik laat mensen weten wat ik aan het doen ben, waar ik over nadenk, maar ook dat ik een woning te koop heb of verkocht, want dat hoort bij mij en mijn bedrijf. Natuurlijk twitter je als privé persoon en wil je ook persoonlijk contact op deze manier met je klanten, dat is het ideale aan twitter, maar ik ben makelaar en dus denk ik dat mensen het ook interessant vinden wat ik zoal doe op een dag. Nogmaals, iedereen moet twitteren zoals hem/haar zelf goed lijkt, maar ik ga niet op twitter zetten wat ik vandaag eet of iets dergelijks, want dat past gewoon niet bij mij.
Huizen op Twitter worden inmiddels als Spam gezien. Niet zo lang geleden sprak ik één van de developers van Twitter op een congres. Die vertelde dat Twitter overweegt dit soort Spam te gaan blokken. Met name in de VS neemt het epidemische vormen aan. Of het echt zo ver gaat komen weet ik niet. Maar het is niet goed voor je imago als makelaar. Het gaat om het persoonlijke, het sociale op Twitter. Verkopers die over hun eigen huis tweeten kan daarom wel.
Beter is het om als makelaar te tweeten over lokaal woningmarkt nieuws of ander woonomgeving gerelateerd nieuws. Geef daarbij je mening. Dat is nieuws en goed voor je reputatie als de deskundige in jouw markt.
Persoonlijk vind ik die reclameuitingen over de objecten bijna irritant. Bij een groot Twitter Netwerk zou het kunnen werken, maar dan is het echt een “Numbers Game” in de hoop dat iemand interesse toont. Het lijkt mij beter persoonlijker en gerichter te twitteren.
Diederik Briedé
advocaat (www.cassese.info)