Mijn collega-blogger en vakgenoot Madeleine schreef een post over haar ideale klant. Interessant om te lezen wat de ideale klant voor een collega specialist in woningpresentatie is en ik kan me volledige vinden in haar omschrijving.
Maar helaas zijn er niet zoveel mensen die voldoen aan de omschrijving van Madeleine’s ideale klant. Veel klanten zijn huiverig voor het feit dat een verkoopstylist hun leefomgeving komt beoordelen en zien het aanbieden van verkoopstyling door een makelaar als kritiek op hun inrichting. Daarmee raak je de verkopers in hun ziel en haken ze al af voor je überhaupt een voet binnen de deur hebt gekregen.
Sinds ik mijn klanten, voornamelijk makelaars, heb gevraagd de term verkoopstyling niet meer te gebruiken, maar mij te omschrijven als specialist in woningpresentatie gaan er vele deuren open. Want dat de woning goed gepresenteerd moet worden, daar is iedereen het over eens.
Maar wat is een specialist in woningpresentatie?
Als Vereniging Styling Nederland, een kleine maar actieve vereniging voor specialisten in woningpresentatie waar ik lid van ben, zijn we onlangs benaderd door SVM Nivo. Onder de naam Creatief Nivo is men bezig met de ontwikkeling van examens voor creatieve beroepen. SVM Nivo heeft ons gevraag mee te werken aan de ontwikkeling van een onafhankelijk examen voor verkoopstylisten.
Er bestaan 6 verschillende opleidingen op ons vakgebied. Op een uitzondering na heeft ieder instituut zijn eigen certificaat dat wordt uitgereikt na afronding van het opleidingstraject. Al dan niet voorafgegaan aan een examen.
Dit leidt tot een onduidelijk situatie. Er wordt binnen verkoopstylingland driftig gezwaaid met term “gecertificeerd” maar wat houdt dat dan vervolgens in. Kun je als opleider je eigen vlees keuren? Vereniging Styling Nederland zegt nee en is daarom erg blij met het initiatief van SVM Nivo. Met een onafhankelijk examen worden we een serieuze beroepsgroep.
Draagvlak
Om een breed draagvlak te creëren voor het examen wordt binnenkort een bijeenkomst georganiseerd waar alle opleidingsinstituten en makelaarsverenigingen door SVM Nivo worden uitgenodigd. De vraag zal zijn: Wat zijn de competenties.
Kortom, wanneer is een verkoopstylist een specialist in woningpresentatie? Wij zijn natuurlijk erg benieuwd hoe collega’s en makelaars hier tegen aan kijken. Wat vinden jullie van ons vak en vooral: Wanneer is een verkoopstylist voor jullie een specialist in woningpresentatie?
Laatste berichten van Nicolet Groen (toon alles)
- Onderscheid je met goede presentaties - 6 september 2011
- We hebben geen haast… De verkopers - 22 september 2010
- Waarom kies je voor Blue Band? - 5 juli 2010
En als de woningmarkt, laten we het hopen, aantrekt. Hoeveel behoefte is er dan nog aan Verkoop Stylistes?
Die vraag wordt vaker gesteld. De markt zal weer aantrekken vroeger of later. Maar is dat een reden om een goede woningpresentatie/fotografie weer te laten verslonzen?
Er zullen altijd makelaars zijn die een aantrekkende markt reden vinden om woningen weer met een klikklak camera te fotograferen. Waarschijnlijk zijn dat de makelaars die zelfs in deze periode geen professional inschakelen (zie http://www.foutehuizen.nl ) Maar makelaars die een kwaliteitsniveau nastreven zullen dat ook willen behouden in een markt waar woningen wel verkopen.
Wellicht dat er dan een overschot aan stylisten ontstaat, in die situatie zullen de echte specialisten in woningpresentatie overblijven. Ook dat heet marktwerking.
Hoi Nicole,
Wellicht kunnen de mensen van SVM-nivo eens een bezoekje brengen bij de instituten die de opleiding geven? Verder kunnen ze ook wellicht eens onderzoeken hoeveel cursisten daadwerkelijk in hun vak zijn verder gegaan, en tot slot hoeveel tijd er tussen te koop,styling en verkocht zit. (dit kan ook met andere factoren te maken hebben natuurlijk, want als er een hoofdprijs wordt gevraagd voor een woning (bijvoorbeeld door echtscheiding of restschuld hypotheek, zullen er andere maatstaven mee spelen)
Ik ben zeer benieuwd, en hoop binnenkort ook lid van vereniging verkoopstyling nederland te kunnen zijn.
Leuk dat je reageert Marcel. Ik dat marktonderzoeken geinitieerd moeten worden vanuit de branche zelf. Maar dan wel onafhankelijk. Er is een onderzoek geweest door een van de opleidingsinstituten maar zelf onderzoek verrichten onder de, door jou opgeleide stylisten riekt weer naar keuren van eigen vlees en dat is jammer voor alle moeite die respondenten er in hebben gestoken.
Maar misschien wordt een onafhankelijk onderzoek wel mogelijk wanneer meerdere partijen open staan voor bijvoorbeeld ook een onafhankelijk examen.
Alle opleidingsinstituten: House of KIKI, Staging Concepts (voorheen AA Home ReDesign), Element, Mmaxx, D.O.C. Stap en Linnartz hebben als het goed is inmiddels een uitnodiging ontvangen voor een brainstorm sessie over hoe het examen moet worden samengesteld. Ik ben erg benieuwd wat daar uitkomt. Uiteraard zal Vereniging Styling Nederland aanwezig zijn tijdens deze sessie! Leuk dat je aangeeft lid te willen worden.
Leuke reactie op het artikel van Madeleine!
Ik verwacht niet dat er voor alle vijf de opleidingscentra een examen gemaakt kan worden, terwijl er verschilldende opleidingsmethoden worden gehanteerd.
Net als binnen de makelaardij zijn er verschillende brancheorganisaties waar men zich bij kan aansluiten en waar de consument uit kan kiezen. Ieder met zijn/haar normen en waarden.
Dat kan ook met verkoopstyling. Zo heeft de consument voldoende keuze. Het is alleen wel noodzakelijk deze keuzes inzichtelijk te maken.
@ Jacqueline
Het gaat niet om branche organisaties. Het gaat hier om de examinering van een vak.
Binnen de makelaardij zijn er verschillende opleidingen maar uiteindelijk zijn er, voor zo ver bij mij bekend maar 2 examens waarmee je het diploma voor makelaar kunt halen.
Wordt het niet tijd dat er een uniform examen komt waar opleidingsinstituten naar toewerken? Dat is niet alleen goed voor ons vakgebied maar ook voor de opleiders: Zij leiden immers op voor een officieel examen!
Nog een voordeel: Afhankelijk van de hoeveelheid het percentage geslaagde cursisten kun je ook zien welk instituut goed opleidt en welke niet. Dat betekend transparantie voor nieuwe cursisten!
Ben je een serieuze organisatie die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan dan zou je een extern examen alleen maar toe moeten juichen!
Juist een onafhankelijk examen maakt de keuze voor een verkoopstylist/ specialist in woningpresentatie inzichtelijk voor consument en makelaar!
Nicolet, dank voor je reactie. Helder verhaal.
Maar wat doet men dan met de “gecertificeerd” verkoopstylistes die reeds een afgeronde opleiding hebben gevolgd (en hier veel geld voor hebben betaald)? Krijgen die (net als binnen het makelaarsvak) een vrijstelling?
Ik sta er overigens voor open om mee te denken tijdens die bijeenkomst.
Ik ben ook een van die “gecertificeerde” stylistes waar jij het over hebt. Maar juich een onafhankelijk examen toe. Wanneer je serieus met je vak bezig bent kun je denk ik ook niet anders dan positief openstaan voor het initiatief van SVM-Nivo.
Bovendien: Vergeet niet dat wat je in de praktijk hebt geleerd al een enorm goede basis zal zijn om het examen te halen.
Wanneer de eindtermen van het examen zijn ontwikkeld en bekend gemaakt zal iedereen die werkzaam is als verkoopstylist vandaar uit kunnen bekijken of ze voldoen aan die eindtermen en het examen kunnen halen.
Let wel: Het gaat niet om een volledig nieuwe opleiding. Het gaat om de ontwikkeling van een examen.
Leuk overigens dat je mee wilt denken over de inhoud. Ik begrijp al je praktische bezwaren maar hoe sta jij persoonlijk tegen over de ontwikkeling van een onafhankelijk examen?
Ik vind het mooi om te zien, dat dit relatief nieuwe vak een ontwikkeling meemaakt, die veel partijen doet samenkomen en die bereid zijn met elkaar mee te denken.
Uiteindelijk (afhankelijk van de uitkomst van het overleg), zal een eenduidig examen er voor zorgen dat de verkoopstylistes zich nog meer kunnen onderscheiden van de massa.
Ik zal ten alle tijde kritisch blijven, maar juich het initiatief zeker toe. Nogmaals, ik denk graag met jullie mee 🙂
Open deur; als de woning dankzij de inspanningen van de specialist in woningpresentatie verkocht is 😉