Hoe vraag jij je klant om een gunst?

Wees jezelf - ook bij het vragen om een gunstHet zal niet dagelijks gebeuren, maar soms wil je jouw klant om een gunst vragen. Hoe doe je dat dan?

Het eerste advies is om altijd dat communicatiekanaal te gebruiken wat je klant prefereert. Wanneer jouw klant het liefst gebeld wil worden door jou, dan bel je hem/haar met je vraag. Ontvangt je klant liever alles per email? Inderdaad, dan stuur je een email met je verzoek. Enzovoorts.

Hoe vraag je om de gunst?

Dat hangt helemaal van jezelf af. Je laat iemand anders toch niet bepalen hoe jij iets moet vragen? Moeilijk?

Voorbeelden

Soms is het handig om wat voorbeelden te hebben, ter inspiratie. Precies de reden waarom ik dit blog schrijf. Vorige week spoorde ik je immers aan om de voorsprong op je concurrentie te gaan pakken. Daarop ontving ik meerder reacties of ik voorbeelden kon geven… Bij deze!

Email

Ik beperk me hier even tot de emails, uit gemak. Want een email kan hier zichtbaar en downloadbaar gemaakt worden.
Hieronder een voorbeeld email van een #DSP lezer – dank voor het delen Roy!

Geachte <aanhef klant>,

Onze opdracht is voltooid: uw woning is verkocht! Wij hopen dat u tevreden terugkijkt op onze dienstverlening en dat u ons kantoor in de toekomst zal aanbevelen bij vrienden en kennissen. U doet het team van Woonconsult een groot plezier als u op de website http://www.wieisdebestemakelaar.nl enkele vragen beantwoord over uw ervaringen met ons kantoor. Dit zal niet meer dan enkele minuten van uw tijd kosten. Wij willen u alvast bedanken voor de gedane moeite en het in ons gestelde vertrouwen.

Hartelijke groet,
etcetera

Aankoop

Er is meer dan alleen de verkoop van een huis, ook bij een aankoopklant kan je om een testimonial vragen

<onderwerp> Hoe heb ik het gedaan?

<aanhef klant>

Geweldig dat ik je/jullie heb mogen helpen met het aankopen van je/jullie nieuwe thuis!

Nu mijn taak er (grotendeels) op zit, wil ik je/jullie vragen om mijn dienstverlening te beoordelen. Je/Jullie kan/kunnen je mening geven op www.WieIsDeBesteMakelaar.nl, ongeacht of je tevreden of iets minder tevreden bent.

WieIsDeBesteMakelaar.nl is geen website van mij, maar een nieuwe site waar klanten kunnen vertellen wat ze van hun makelaar vinden. Open en eerlijk.
Als je/jullie andere testimonials wilt/willen lezen kan dat op www.WieIsDeBesteMakelaar.nl/blog. Jouw/Jullie mening zal daar ook bij komen te staan!

Vertel daar wat je/jullie van me vindt/vinden, waarom je/jullie voor mij gekozen hebt/hebben en beoordeel mijn functioneren. Je/Jullie doet/doen me daar een groot plezier mee! Trouwens, het kan ook anoniem.

Bedankt voor het geven van je/jullie mening,

<naam makelaar>
<tel makelaar>

Ps- Wanneer ik iemand in jouw/jullie kennissenkring kan assisteren, laat dat dan even weten.

Natuurlijk valt dit altijd aan te passen aan je eigen stijl, sterker nog, ik wil het je zelfs aanraden!
Om er voor te zorgen dat je niet hoeft te knippen/plakken vanaf een website kan je de teksten hier als zipbestand downloaden voor Word.

Verder nodig ik je uit om de door jouw gebruikte tekst als reactie te geven, zodat iedereen er voordeel bij heeft – alvast bedankt!

Ter informatie, er zijn in minder dan een week al meer dan 30 beoordelingen gegeven… Elke dag wordt er een nieuwe testimonial geplaatst op het blog van WieIsDeBesteMakelaar.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

3 Reacties

  1. Mooie opzet, Han. Prima instrument om je dienstverlening op de kaart te zetten. Leuk te vernemen dat je in zo’n korte periode zoveel recensies hebt verkregen, kennelijk zit de concurrent niet stil.

    reageren
  2. super voorbeelden, doe dit en je bent 1 van de weinigen. Je klant zal verrast zijn.

    Marco

    ps vraag daarna om een aanbeveling cq doorverwijzing

    reageren

Geef een reactie

Google+