Hoe maak je een Open Huis succesvol?

open huisVolgende week is het zover, wederom een Open Huizendag. Klinkt makkelijk, maar hoe maak je een Open Huis succesvol?

  1. Aanwezigheid
    Het is onmogelijk om jezelf op te splitsen en bij elk Open Huis persoonlijk aanwezig te zijn. Zorg er voor dat je extreem mobiel bent. Bezoek elk huis dat participeert zo vaak mogelijk en minimaal 2x. Je klant waardeert dat, het is belangrijk. Verder ben je uiteraard op elk moment telefonisch bereikbaar en kan je in no-time ter plekke zijn om potentiële kopers te assisteren en vragen te beantwoorden. Laat dat niet (alleen) aan de bewoners over. Zij zijn immers emotioneel betrokken bij het huis waardoor ze niet neutraal of objectief zijn.
  2. Strooigoed
    Zorg er voor dat elke bezoeker bij vertrek iets meegegeven wordt. Iets leuks, onverwachts en tastbaars. De bezoeker zal de woning eerder onthouden. Uiteraard liggen er brochures en visitekaartjes, maar dat is niet waar de bezoeker warm van wordt. Dat wordt gewoon verwacht. Denk aan (cliché) een enkele roos, een doosje pepermuntjes of een mini-appeltaartje. Gewoon als dank voor het bezoek.
  3. Intekenlijst
    Jij wilt heel graag weten wie er is komen kijken, wat ze van de woning vonden en of er vragen zijn. Zorg voor een professionele intekenlijst, maar dan in de categorie gastenboek. Maak het bijzonder en laat de bewoners vertellen waarom het de moeite waard is om naam + email of telefoonnummer af te geven. Hoe maak je dat bijzonder? Verloot een dinerbon onder alle bezoekers van het Open Huis (of iets anders). Consumenten zijn graag bereid een stukje van hun privacy op te geven als ze er wat voor terug krijgen, of de kans daarop. Kondig dit groots aan en volg het ook groots op. Uitreiking bij de kijker thuis, of bij het betreffende Te Koop-staande huis. Maak er een feestje van!
  4. Inloopmat
    Niets is zo vervelend als bezoek met vieze voeten. Geen idee wat het weer volgende week gaat doen, maar het is herfst… Regel een inloop/droogloopmat voor je klanten. Het bezoek zal met minder smerige voeten de woning betreden en je klant zal het erg attent van je vinden!
    Heb je een rode inloopmat, nog beter! Wil je gek doen? Koop een stuk rood tapijt vloerbedekking en laat het functioneren als rode loper.
  5. Herkenbaarheid
    Ga er niet vanuit dat elke bezoeker het Open Huis weet te vinden, ondanks je Te Koop bord. Hang buiten versieringen op, zoals ballonnen of vlaggetjes. Maak duidelijk dat iedereen direct ziet waar ze moeten zijn.
  6. Parkeren
    Reserveer parkeerruimte voor de bezoekers. Betrek de bewoners hierbij. Plaats pilonnen aan begin en einde van het ‘afgezette stuk’. Benader de buren en vraag of ze 15 meter verderop willen parkeren. Maakt niet uit hoe, maar laat de bezoekers en bewoners zien dat jij het belangrijk vindt om goed voor ze te zorgen.

Natuurlijk zijn er ook nog de gewone dingen waar even aan gedacht moet worden, maar die hopelijk gesneden koek voor je zijn.
Alles netjes en opgeruimd, huis laten luchten, huisdieren weg, geen appeltaartlucht (daar trapt echt geen koper meer in), alle deuren open, paraplu’s bij de hand enzovoorts.

Succes op 9 oktober!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

10 Reacties

  1. Zeker een goede en informatieve blog! Is het toegestaan om deze te publiceren op onze website? (Uiteraard met vermelding en verwijzing naar descherpepen) Erg leerzaam zo voor de open huizen dag!

    Bram

    reageren
    • Hallo Bram, bedankt voor je compliment. Alle artikelen van De Scherpe Pen mogen integraal worden overgenomen (graag zelfs!), mits met bronvermelding en deeplink naar het originele artikel.

      Succes komende zaterdag met jullie Open Huizen!

      reageren
  2. Wat een goed initiatief en wat een geweldige tips! Komt zeker heel professioneel over en zal zeker de verkoper stimuleren om ook een stapje harder te lopen, helaas is onze makelaar niet zo en dat geeft een heel naar gevoel en frustrerend gevoel!
    Wij zijn bijna van mening dat we het beter zonder (in ieder geval zeker zonder deze makelaar) hadden kunnen verkopen. Daarom is het nog fijner om te lezen dat er ook makelaars zijn die hun vak WEL verstaan, dat geeft toch weer wat vertrouwen in het zoeken naar een eventuele andere makelaar.
    Ga zo door op/met deze site en je werk!

    reageren
    • Dank je Nikkie!
      Succes met de verkoop van jullie woning – en als je nog een andere makelaar zoekt, laat dat dan gerust hier weten. Er zijn echt ook wel goede en hele goede makelaars.

      reageren
  3. Prima tips, met name punt 3. Ook ik ben als potentiële koper regelmatig bezoeker geweest in te koop staande panden. Wij lieten nooit onze NAW gegevens achter. Gewoon geen zin in. Met een beloning, in welke vorm dan ook, trigger je bezoekers wat meer. Wie is er nu niet hebberig?

    Alleen jammer Han, dat je de presentatietips zo laag wegmoffelt in je blog: “Natuurlijk zijn er ook nog de gewone dingen waar even aan gedacht moet worden, maar die hopelijk gesneden koek voor je zijn.” Waren ze maar gesneden koek. Stuur vooral nog even een professionele verkoopstylist.
    Het LNV® helpt mee!!

    reageren
    • Ingrid, dank je voor je reactie. Het is niet zozeer weggemoffeld, de ‘styling en verzorging’, maar zo van basale aard dat het niet mag ontbreken.
      Daarom is het ook minder onderscheidend om een succes te maken van het Open Huis.

      Als styling en verzorging geen gesneden koek is voor de makelaar, dan moeten ze heel snel stoppen en iets anders gaan doen dan makelen.

      reageren
      • Tja, gesneden koek.
        Vandaag de secretaresse gesproken van de directeur van een groot makelaarskantoor in Den Bosch. Ik had hen benaderd in verband met onze op handen zijnde praktijkdag van de training LNV® Verkoopstylist. Het leek mij voor deze keer het uitgewezen kantoor voor levering van een praktijkwoning vanwege de grootte van hun portefeuille.
        Na een vijftal pogingen de goede man aan de lijn te krijgen (hij alleen was beslissingsbevoegd), liet hij zijn secretaresse uiteindelijk de volgende letterlijke tekst aan mij doorgeven: “Verkoopstyling? Wij zijn totaal niet geïnteresseerd. Ik zou geen enkele woning weten waarbij het van toegevoegde waarde zou kunnen zijn”.
        Je snapt dat ik even in zijn woningportefeuille ben gedoken…

        reageren
        • Van mij mag je namen noemen. Wat een sukkel is die ‘directeur’.

          reageren
          • Ok, omdat jij het vraagt:-) Boumij.

Geef een reactie

Google+