Selecteer een pagina

open huisVolgende week is het zover, wederom een Open Huizendag. Klinkt makkelijk, maar hoe maak je een Open Huis succesvol?

  1. Aanwezigheid
    Het is onmogelijk om jezelf op te splitsen en bij elk Open Huis persoonlijk aanwezig te zijn. Zorg er voor dat je extreem mobiel bent. Bezoek elk huis dat participeert zo vaak mogelijk en minimaal 2x. Je klant waardeert dat, het is belangrijk. Verder ben je uiteraard op elk moment telefonisch bereikbaar en kan je in no-time ter plekke zijn om potentiële kopers te assisteren en vragen te beantwoorden. Laat dat niet (alleen) aan de bewoners over. Zij zijn immers emotioneel betrokken bij het huis waardoor ze niet neutraal of objectief zijn.
  2. Strooigoed
    Zorg er voor dat elke bezoeker bij vertrek iets meegegeven wordt. Iets leuks, onverwachts en tastbaars. De bezoeker zal de woning eerder onthouden. Uiteraard liggen er brochures en visitekaartjes, maar dat is niet waar de bezoeker warm van wordt. Dat wordt gewoon verwacht. Denk aan (cliché) een enkele roos, een doosje pepermuntjes of een mini-appeltaartje. Gewoon als dank voor het bezoek.
  3. Intekenlijst
    Jij wilt heel graag weten wie er is komen kijken, wat ze van de woning vonden en of er vragen zijn. Zorg voor een professionele intekenlijst, maar dan in de categorie gastenboek. Maak het bijzonder en laat de bewoners vertellen waarom het de moeite waard is om naam + email of telefoonnummer af te geven. Hoe maak je dat bijzonder? Verloot een dinerbon onder alle bezoekers van het Open Huis (of iets anders). Consumenten zijn graag bereid een stukje van hun privacy op te geven als ze er wat voor terug krijgen, of de kans daarop. Kondig dit groots aan en volg het ook groots op. Uitreiking bij de kijker thuis, of bij het betreffende Te Koop-staande huis. Maak er een feestje van!
  4. Inloopmat
    Niets is zo vervelend als bezoek met vieze voeten. Geen idee wat het weer volgende week gaat doen, maar het is herfst… Regel een inloop/droogloopmat voor je klanten. Het bezoek zal met minder smerige voeten de woning betreden en je klant zal het erg attent van je vinden!
    Heb je een rode inloopmat, nog beter! Wil je gek doen? Koop een stuk rood tapijt vloerbedekking en laat het functioneren als rode loper.
  5. Herkenbaarheid
    Ga er niet vanuit dat elke bezoeker het Open Huis weet te vinden, ondanks je Te Koop bord. Hang buiten versieringen op, zoals ballonnen of vlaggetjes. Maak duidelijk dat iedereen direct ziet waar ze moeten zijn.
  6. Parkeren
    Reserveer parkeerruimte voor de bezoekers. Betrek de bewoners hierbij. Plaats pilonnen aan begin en einde van het ‘afgezette stuk’. Benader de buren en vraag of ze 15 meter verderop willen parkeren. Maakt niet uit hoe, maar laat de bezoekers en bewoners zien dat jij het belangrijk vindt om goed voor ze te zorgen.

Natuurlijk zijn er ook nog de gewone dingen waar even aan gedacht moet worden, maar die hopelijk gesneden koek voor je zijn.
Alles netjes en opgeruimd, huis laten luchten, huisdieren weg, geen appeltaartlucht (daar trapt echt geen koper meer in), alle deuren open, paraplu’s bij de hand enzovoorts.

Succes op 9 oktober!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+