Hoe krijg je gegarandeerd duizenden kijkers?

Het is echt niet zo moeilijk om duizenden kijkers voor je woning te krijgen. Niet te verwarren met bezichtigingen, maar kijkers naar de foto’s van de woning. En iedere makelaar weet het: meer kijkers = eerder verkocht! Of toch niet?

Lees het in dit geweldige artikel van fotograaf Vaans Ruijten, van wie ik toestemming heb gekregen om zijn blogpost over te nemen (dank!).

Je hebt besloten dat je je woning gaat verkopen. En je probeert natuurlijk uit te zoeken hoe dat het beste kan. Hoe kun je snel verkopen tegen de hoogste prijs? Dé manier is natuurlijk om deze ergens op een verkoopsite op internet te zetten. Want daar zoeken veel kopers, en dat is waar het om draait: je woning aan zoveel mogelijk kopers van woningen te laten zien. Hoe meer hoe beter!
En de truc om je woning aan zoveel mogelijk kijkers te laten zien is: …zoveel mogelijk zelf doen!

Het klinkt misschien vreemd en tegenstrijdig, want daar zijn toch specialisten voor? Maar het werkt. Het werkt echt. Gegarandeerd!

Als je besluit om je huis zelf te fotograferen want: een interieur fotograferen kan iedereen. Of als kiest voor die snelle, goedkope makelaar die de foto’s maakt want: het is een makelaar dus moet het goed zijn. Als je besluit dat verkoopstyling niet nodig is want: opruimen kun je immers zelf ook goed. En ben je ook nog eens niet wereldvreemd en denk je dat jouw smaak van een interieur toch wel zal passen bij de smaak van de gemiddelde koper van een woning?
Dan heb je mogelijk dé manier gevonden om gevonden te worden. De beste methode om veel kijkers te trekken.

In de praktijk blijkt namelijk dat bovenstaande argumenten er voor kunnen zorgen dat je foto’s mogelijk erg goed gaan scoren op Internet. Meer dan 10.000 keer bekeken in een maand tijd is geen uitzondering!!! En da’s mooi voor de verkoop.

De clou is dat op sites als funda.nl deze foto’s niet het meest bekeken worden. Nee, je moet zorgen dat je op andere sites vermeld wordt. Het Mekka van de foto’s van huizen is op sites als: Foute Huizen, een collectie opmerkelijke woningpresentaties. Neem hier eens een kijkje om te zien wat er zoal verzameld wordt aan bijzonderheden op de sites van makelaars en zelfverkopers. Kijk eens in categorieën als ‘toilet’, om te zien wat er veel creatief en prachtig sanitair in Nederland is.

Een andere plek waar de foto’s van je huis gegarandeerd veel bekijks trekken en een echte verzamelaarswoede heerst van opmerkelijke, fantasierijke en aparte interieurs is het forum van fok.nl. Daar zijn al zoveel bijdragen dat ze toe zijn aan het 44e forumonderdeel. Dit omdat de 43 voorgaande te veel mooie voorbeelden van opmerkelijke foto’s hadden.

Het leuke van deze sites is dat ze ook nog heel netjes aan bronvermelding doen. Dus onder de foto is keurig – zoals het hoort – vermeld waar de foto’s vandaan komen. Dus niet alleen je foto wordt heel heel vaak bekeken, je krijgt als verkoper/makelaar/fotograaf ook de welverdiende credits en extra bezoekers naar de website waar je advertentie staat. Daar staat ook de woonplaats en het adres bij, dus dé manier om bekend te worden in een korte tijd.

Dus heb jij die badkamer met postmoderne abstracte donkergrijze plafondvlekken? Ben jij diegene die strijken niet ziet als huishoudelijke arbeid maar een manier om de strijkplank als een object van moderne vormgeving in de woonkamer te plaatsen? Heb jij bijzondere en smaakvolle kleurencombinaties ontdekt en wil je daarmee doorbreken? Of wil je naast het verkopen van je huis ook een album maken met foto’s voor Opa en Oma, zodat ze kunnen zien dat dochterlief zo goed overweg kan met de PC? Dan is dit DE manier om je werk onder de aandacht te brengen van veel kijkers. En dat alles voor een prikkie, ideaal voor Nederlanders.

En waarom doen deze sites het zo goed? Dat is omdat deze foto’s zo lekker lang actueel op de verkoopsite blijven. Dat alleen al is een argument om het op deze manier te doen: hoe langer je foto’s op de verkoopsite staat, hoe goedkoper het wordt. Dus niet alleen meer kijkers, maar ook nog goedkoper. Waar vind je dit nog?

De site Foute Huizen is dan wel weer een vreemde eend in de bijt, omdat je daar ook een paar links hebt onder de kop “zij snappen het wel”. Daaronder zijn mensen te vinden die er juist voor strijden dat je huis minder vaak bekeken wordt en sneller van de verkoopsites verdwijnt. Vind ik stom. Want op termijn deze parels van verzamelaarswoede misschien. Jammer. Snappen ze het wel echt?

Eerder geplaatst op het blog van Fotograaf Ruijten.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

10 Reacties

  1. helemaal geweldig ! maar eh…mis nog een kleine opmerking erbij
    als iedereen een goede stylist heeft, als iedereen een goede fotograaf heeft, als iedereen perfect zijn woning presenteert met goede teksten en het verhaal van het huis..hoe kan ik dan nog opvallen ?
    tijd voor creativiteit en anders blijven dan de massa ! weg met eenheidsworst 🙂

    reageren
  2. Tsjaa, de eerste indruk…. Of de foto’s moeten echt slecht zijn om indruk te maken of zeer boven gemiddeld.

    Leuk artikel!

    reageren
    • Bedankt! De complimenten voor het artikel gaan naar Vaans Ruijten.

      reageren
  3. Leuk artikel Vaans! En voor de makelaars die het echt niet snappen: Zie het als guerrilla marketing!

    reageren
  4. Dat de huizen beter bekeken worden is een puntje, maar of je huis er nou beter door verkocht gaat worden?
    Ik weet zeker van niet!
    Ik koop toch liever een afgewerkt huis, dan een uitgeleefde woning waar ik extra geld moet spenderen om er een prettige woonomgeving van te maken.
    Het is dan wel reclame, maar vooral negatieve reclame!

    reageren
    • Exact! Bovenstaand blog is dan ook heerlijk cynisch 🙂

      Is natuurlijk wel weer, indirect, goede reclame voor jullie en je collegae!

      reageren
      • Dank voor het heerlijk cynische redactionele stuk. Ik heb het met plezier (en verbazing) gelezen!
        Keep up the good work.

        reageren

Geef een reactie

Google+