Hoe kies je om wel of geen social media in te gaan zetten?

Social Media gastspreker ERADe term social media is geen geheim meer. Elke dag hoor je het voorbij komen, of het nou om radio, tv of theekransje gaat, iedereen heeft het er over. Maar hoe maak je als makelaar nou de beslissing om er wel of geen gebruik van te maken?

Eigenlijk wil ik die vraag nog scherper stellen: Hoe kies je objectief of je wel of geen gebruik van social media gaat maken?

Objectief

Het sleutelwoord is onbetwist ‘objectief’. Recentelijk nog sprak ik een makelaar die het allemaal maar niets voor hem vond. Ik vroeg hem, “Waarop baseer je dat? Heb je het al gebruikt?“. Of ik gek was, “Nee natuurlijk niet, het is toch niets voor mij!“. Hoe objectief ben je dan? Hoe juist is je keuze?

ERA

Eind maart had ik de eer en het genoegen te mogen spreken tijdens een ERA training waar ik als gastspreker, samen met Marijn Kroes, ervaringen heb verteld over bloggen. Slechts een van de mogelijkheden die social media biedt, maar wel een belangrijke. Uiteraard werd er die dag ook flink gesproken over twitter, Facebook en LinkedIn.

De groep aanwezige ERA makelaars was gevarieerd, iedereen stond open voor wat er verteld werd. Een aantal van de makelaars had al wat accounts, waarbij LinkedIn de meeste aanhangers had. Maar ook een aantal wisten er nog niet veel van, juist dat was hun reden om aanwezig te zijn. Ze zien de verandering, horen er veel over en wilden graag meer informatie.

Kiezen

Desondanks zie je gedurende de dag de ene persoon na de andere ‘mentaal’ afhaken. Een select gezelschap blijft over, die blijven alles volgen en zien de mogelijkheden.
Klinkt negatief, maar is het absoluut niet! Ik heb geweldig veel respect voor de aanwezigen, ook zij die gedurende de dag afhaakten. Juist zij zijn diegenen die oprecht kunnen zeggen dat social media niets voor hen is. Juist zij hebben tijd geïnvesteerd in het actief zoeken naar informatie omtrent de mogelijkheden voor hun kantoor met gebruik van social media. Daar heb ik niets anders dan waardering voor!

Arjan en Sandra, bedankt voor het mogen bijdragen aan een geweldige enerverende dag. Een dag die bol stond van kennisoverdracht, delen van ervaringen en het op een hoger niveau tillen van de makelaardij.

Presentatie

Hieronder staan de slides van de presentatie die ik heb verzorgd voor ERA Makelaardij Nederland.
Wil je zelf ook meer weten over de mogelijkheden voor het inzetten van social media als makelaar? Kijk dan op deze site, of neem contact met mij op.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

1 reactie

Geef een reactie

Google+