Selecteer een pagina

In 10 jaar tijd is het aantal makelaars nogal veranderd. In de ‘goede tijden’ is het ongeveer verviervoudigd en sinds 2009 neemt het aantal makelaars en taxateurs weer af. De exacte cijfers maken verder niet uit.

Ik kan er niets aan doen

De economie zit tegen, consumenten kunnen geen geld meer lenen, de kosten lopen op, er zijn teveel makelaars moet ik nog even doorgaan? Ik denk het niet, jij kent de situatie beter dan ik. Er is echter nog een punt wat meetelt en wat menig makelaar tracht te vergeten, er niet aan denkt, het niet interesseert of domweg niet inziet.

Makelaars doen het verkeerd

Dat zeg ik naar aanleiding van een grappig en gechargeerd stukje in het blog van Ed van de Bijl gisteren:

Zolang een jochie met puisten, twee dorpen van mijn woonplaats verwijderd, 19 jaar oud, zich onder de noemer van een franchise makelaar noemt en voor 0,4% woningen verkoopt en anno 13 december 2010 16 woningen in de verkoop heeft, doe ik iets fout. Maar doet ook u iets fout. U bent gediplomeerd, u bent gecertificeerd. Maar een puistenkop van 19 jaar krijgt de deal. Zijn VMBO opleiding is niet gelukt, schrijven en lezen lukt nog net, maar hij krijgt toch de deal. Het toont aan dat wij als brancheorganisaties iets verkeerd doen. Maar het toont ook aan dat de echte makelaars en taxateurs hun verhaal niet verkocht krijgen. Ik doe iets fout, maar hoe lossen we dit samen op? We worden geknipt, we worden geschoren. Maar zonder visie, zonder missie en zonder waarde, komen we nergens. Hoe gaan we dit oplossen? En zeg niet dat dit mijn probleem is en dat “wij” er voor worden betaald om dit te doen, was de wereld maar zo makkelijk! U bent al professional als eerste verantwoordelijk!

Mag het duidelijk zijn dat de consument vandaag iets anders van een makelaar verwacht dan een paar jaar geleden?

Wees kritisch

Heb jij je al afgevraagd waarom die ene makelaar bij jou in de buurt wel huizen verkoopt en jij wat minder? Het ligt echt niet aan de opleiding, de ervaring of het wel of niet hebben van puistjes. Ook de locatie van je kantoor, branchevereniging en diploma zijn niet van belang. Ga bij jezelf eens goed en eerlijk nadenken wat die andere makelaar anders, waarschijnlijk zelfs beter, doet dan jij.

Verschil

Een aantal punten wil ik wel even noemen waarvan ik sterk vermoed dat ze het verschil maken, zonder met clichés als ‘de klant centraal stellen’ aan te komen.

  • Communicatie
    Denk hierbij aan de toonzetting, frequentie, kanaal en inhoud van je informatie naar je klant toe.
  • Houding
    Je krijgt een opdracht niet, hij wordt je gegungd. Die gunfactor wordt bepaald door je houding. Je houding bepaalt de mate van succes. Mag ik je ook nog even (weer) op het blog wijzen over het uitsterven van de makelaar?
  • Persoonlijk
    Natuurlijk geef jij persoonlijke aandacht aan je klant. Maar krijgt jouw klant de ‘WOW’ factor bij jou? Of ben jij nummer dertien uit het dozijn?

Zo zijn er vast nog wel wat punten die het verschil maken tussen winst en verlies. Hoe heb je dit jaar gedraaid qua omzet? Winst, verlies of break-even? Wat ga je doen om het volgend jaar te verbeteren? Want als je doorgaat met wat je altijd deed, krijg je hetzelfde (of minder) wat je altijd kreeg.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+