Hoe duidelijk kan een signaal zijn

In 10 jaar tijd is het aantal makelaars nogal veranderd. In de ‘goede tijden’ is het ongeveer verviervoudigd en sinds 2009 neemt het aantal makelaars en taxateurs weer af. De exacte cijfers maken verder niet uit.

Ik kan er niets aan doen

De economie zit tegen, consumenten kunnen geen geld meer lenen, de kosten lopen op, er zijn teveel makelaars moet ik nog even doorgaan? Ik denk het niet, jij kent de situatie beter dan ik. Er is echter nog een punt wat meetelt en wat menig makelaar tracht te vergeten, er niet aan denkt, het niet interesseert of domweg niet inziet.

Makelaars doen het verkeerd

Dat zeg ik naar aanleiding van een grappig en gechargeerd stukje in het blog van Ed van de Bijl gisteren:

Zolang een jochie met puisten, twee dorpen van mijn woonplaats verwijderd, 19 jaar oud, zich onder de noemer van een franchise makelaar noemt en voor 0,4% woningen verkoopt en anno 13 december 2010 16 woningen in de verkoop heeft, doe ik iets fout. Maar doet ook u iets fout. U bent gediplomeerd, u bent gecertificeerd. Maar een puistenkop van 19 jaar krijgt de deal. Zijn VMBO opleiding is niet gelukt, schrijven en lezen lukt nog net, maar hij krijgt toch de deal. Het toont aan dat wij als brancheorganisaties iets verkeerd doen. Maar het toont ook aan dat de echte makelaars en taxateurs hun verhaal niet verkocht krijgen. Ik doe iets fout, maar hoe lossen we dit samen op? We worden geknipt, we worden geschoren. Maar zonder visie, zonder missie en zonder waarde, komen we nergens. Hoe gaan we dit oplossen? En zeg niet dat dit mijn probleem is en dat “wij” er voor worden betaald om dit te doen, was de wereld maar zo makkelijk! U bent al professional als eerste verantwoordelijk!

Mag het duidelijk zijn dat de consument vandaag iets anders van een makelaar verwacht dan een paar jaar geleden?

Wees kritisch

Heb jij je al afgevraagd waarom die ene makelaar bij jou in de buurt wel huizen verkoopt en jij wat minder? Het ligt echt niet aan de opleiding, de ervaring of het wel of niet hebben van puistjes. Ook de locatie van je kantoor, branchevereniging en diploma zijn niet van belang. Ga bij jezelf eens goed en eerlijk nadenken wat die andere makelaar anders, waarschijnlijk zelfs beter, doet dan jij.

Verschil

Een aantal punten wil ik wel even noemen waarvan ik sterk vermoed dat ze het verschil maken, zonder met clichés als ‘de klant centraal stellen’ aan te komen.

  • Communicatie
    Denk hierbij aan de toonzetting, frequentie, kanaal en inhoud van je informatie naar je klant toe.
  • Houding
    Je krijgt een opdracht niet, hij wordt je gegungd. Die gunfactor wordt bepaald door je houding. Je houding bepaalt de mate van succes. Mag ik je ook nog even (weer) op het blog wijzen over het uitsterven van de makelaar?
  • Persoonlijk
    Natuurlijk geef jij persoonlijke aandacht aan je klant. Maar krijgt jouw klant de ‘WOW’ factor bij jou? Of ben jij nummer dertien uit het dozijn?

Zo zijn er vast nog wel wat punten die het verschil maken tussen winst en verlies. Hoe heb je dit jaar gedraaid qua omzet? Winst, verlies of break-even? Wat ga je doen om het volgend jaar te verbeteren? Want als je doorgaat met wat je altijd deed, krijg je hetzelfde (of minder) wat je altijd kreeg.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

8 Reacties

  1. Het stuk van 13 december was prima.

    Dan komt het vervolg met oplossingen. Je denkt; nu gaan we het hebben over marketing of communicatie.

    Maar het beste dat eruit komt is dat we het ‘nitwits’ moeten verbieden om in de makelaardij te werken.

    Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het goed is als je de benodigde papiertjes hebt in de makelaardij. Maar als die nitwits echt zo incompetent zijn, dan is het toch ook niet zo moeilijk om als makelaar je toegevoegde waarde aan te tonen?

    En als dat probleem er dus niet is, waarom zou je dan beroepsbescherming invoeren?

    reageren
  2. De wildgroei aan makelaars zal zo langzamerhand wel over zijn. Niet alleen is de markt veel minder interessant geworden voor het starten van een kantoor, ook de EU is de wildgroei zat.

    Bij gebrek aan een trackback knop maar even op deze manier:
    Europese regels voor de makelaardij

    reageren
  3. Ik spreek nog steeds makelaars die zwarte cijfers schrijven. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het meestal actieve kantoren zijn met een goede communicatiestrategie. Dus het kan wel. Als de jongeman met de pukkeltjes óók nog goede reviews krijgt via bijv. “WieIsDeBesteMakelaar” ;-), dan pas zit je als reguliere makelaar echt in de problemen, maar dat waag ik te betwijfelen, want kwaliteit wordt nog steeds herkend èn voor betaald!

    reageren
    • Zwarte cijfers kunnen zeker en het is fijn om daar ook bevestigingen over te horen!
      Het is echt niet alleen kommer-en-kwel, maar zoals je zegt, het betreft dan vaak wel de actieve makelaars die zich ook nog eens aan de nieuwe omstandigheden hebben aangepast.

      reageren
  4. Hè wat een fijn stukje. En zo treffend ook. Klopt allemaal!

    Food for thought…

    reageren
    • Vond het eerlijk gezegd wel aansluiten bij het gechargeerde stukje tekst van Ed van de Bijl… Reclameplaatje van clearasil is ook zo wat.

      reageren

Geef een reactie

Google+