Als NVM makelaar moet je elk jaar een aantal bijscholingscursussen volgen. Je mag zelf uitzoeken welke cursus je wil volgen en gisteren zat ik in de schoolbank bij de cursus “Makelaar 2.0”
Makelaar buiten spel
En laat het nu toevallig ook gisteren zijn dat het FD op de voorpagina een artikel plaatst met als titel: “Makelaar vaker buitenspel door Twitter en Hyves”. Dat kan geen toeval zijn zou je zo zeggen! En het kan dan ook geen toeval zijn dat juist gisteren een TV ploeg van EenVandaag ook mij heeft geïnterviewd over makelaar zijn in deze tijd en de invloed van nieuwe sociale media.Dit is dus het moment om wat te schrijven over makelaar 2.0; wat is dat nu en wat doet het met mij als makelaar en als mens.
Maar wat is nu 2.0?
2.0 gaat over nieuwe (social) media en interactie, over tweerichtingsverkeer (dus over ECHTE communicatie) en de anderen kunnen potentiële klanten zijn. En met de nadruk op “kunnen”! En het gebruik van nieuwe (social) media is daarbij essentieel.Zelf noem ik me voorzichtig een makelaar 2.0 Ik weet dat er echt nog dingen te verbeteren zijn en dat ik nog veel meer 2.0 zou kunnen zijn, maar je bent nu eenmaal niet van de ene op de andere dag helemaal 2.0.
Omschakelen
Omschakelen van 1.0 naar 2.0 is een proces! Een proces dat bij mij al zo’n jaar of 4 geleden begonnen is. Begonnen met het idee dat ik eigenlijk wel een weblog zou willen hebben. Waarom? Omdat ik anderen wil laten zien dat het vak van makelaar heel wat anders is dan ze vaak denken. Ik wil een kijkje in de keuken geven! Vandaar dat dit weblog, waar ik in februari 2008 ook daadwerkelijk mee ben begonnen, de naam heeft gekregen “Dag van de makelaar” En waarom is een weblog 2.0? Op een weblog kan iedereen reageren. Dat is dus interactief (Oja, op dit moment redelijk veel last van spam, dus reageren op dit artikel is geen probleem maar reageren op oude stukken op dit blog heb ik even stop moeten zetten! Blog wordt aangepast!)
Mijn weblog was er bijna 3 jaar geleden dus al. Maar daar hield het toen niet mee op. Zo’n 2 jaar geleden kwam Linkedin kwam op mijn pad. Kreeg uitnodigingen en ben eens voorzichtig gaan kijken wat ik er mee kon. Avonden bezig geweest met het invullen van mijn profiel en kijken wie ik allemaal ken en toe kan voegen aan mijn netwerk. Leuk om te doen! Van het begin af aan heb ik daarbij één regel gehanteerd en dat is dat ik iedereen in mijn Linkedin netwerk minimaal 1 keer uitvoerig gesproken moet hebben. Nu is een profiel op Linkedin aanmaken niet een kenmerk van een makelaar 2.0, maar deelnemen aan discussies, en discussies opzetten, is wel helemaal 2.0 Want door een discussie communiceer ik met anderen. Los van het feit dat ik het leuk vind, vind ik dat anderen mijn mening mogen weten. En, net zoals bij mijn blog, laat ik iets van mezelf zien. Wat mijn visie is, hoe ik over mijn vak denk, maar ook neem ik deel aan discussies over mijn eigen woonomgeving, die me zeer aan het hart gaat.
Na mijn weblog en Linkedin had ik behoefte aan een volgende uitdaging. Na veel aansporingen (dank @JAndor!) en veel getwijfel heb ik een Twitteraccount aangemaakt. Wat ik er mee moest, daar had ik in het begin echt geen idee van. Maar ik heb het geweten. Want zijn een weblog en een actieve deelname aan Linkedin al 2.0, met Twitter heb je helemaal een 2.0 tool in handen. In handen! Ja, want niet iedereen die Twittert doet dit op een 2.0 wijze.Je kunt namelijk ook besluiten om alleen maar te zenden. Prima hoor. Niets mis mee! Een makelaar die alleen dus aanbod op Twitter zet is dus wel een twitterende makelaar, maar wordt pas 2.0 als hij de dialoog opzoekt. Opzoekt? Ja opzoekt; met Twitter kun je mensen zoeken, mensen met een vraag, mensen met een mening en noem het maar op. Met deze mensen (Tweeps genoemd) kun je vervolgens in gesprek raken, je kunt ze helpen. En zo kan ik via Twitter mensen helpen die een vraag hebben op mijn vakgebied, ik kan ze attenderen op een huis dat wij in de verkoop hebben en nog veel meer. Kost dat wat? Nee, dat doe ik gratis! Waarom? Ja, dat is nu echt Twitter. Twitter is delen, Twitter is helpen en geven. En daar krijg ik echt wel wat voor terug. Daar hoeft niemand zich zorgen om te maken. Deze maand ben ik 1 jaar echt actief op Twitter en Twitter heeft mij dan ook veel gebracht: naast nieuwe vrienden ook nieuwe klanten, een onderzoek voor mijn door studenten van de HvA, blije collega’s die ik heb kunnen koppelen aan iemand die zijn huis wil verkopen of die geholpen willen worden met het kopen van een huis, heel veel goede ideeën, verwijzingen naar interessante artikelen en oplossingen voor problemen die ik als vraag op Twitter zet. Maar Twitter heeft mij vooral ook erg veel lol gebracht. Want lol moet je hebben. Lol om te delen, lol om te schrijven en lol om je zelf te kunnen laten zien en authentiek te zijn en te blijven.
Mijn Twitter account loopt en twitteren maakt deel uit van mijn dagelijkse bezigheden. En nee, dat Twitteren kost mij geen uren maar slechts enkele minuten per dag en het geeft mij ook nog veel. En nu ben ik klaar voor een nieuwe 2.0 uitdaging! Wat die precies gaat worden weet ik nog niet, maar dat ik het leuk moet vinden staat als een paal boven water!
2.0 voor iedereen?
Moet iedere makelaar nu een 2.0 makelaar worden? En moet iedere makelaar gaan Twitteren of op Linkedin gaan? Nee hoor! Je moet doen wat je zelf leuk vindt, waar je als makelaar energie uit krijgt, waar je blij van wordt en waar je in gelooft. En sta je, als makelaar liever iedere avond in de kroeg te netwerken of sta je elke dag uren op het schoolplein; prima! Ieder zijn feestje en mijn feestje is het om steeds meer een makelaar 2.0 te worden! ( En af en toe in de kroeg staan of even gezellig praten op het schoolplein doe ik ook nog steeds!)
En denk ik , zoals het artikel in het FD suggereert, dat de makelaar buitenspel gezet wordt door Twitter en Hyves? Nee hoor, absoluut niet! Een huis verkopen is echt veel en veel meer dan adverteren op Twitter of Hyves. Meer weten? Ik hoor het graag!
PS Vanavond dus op EenVandaag!
Laatste berichten van Ellen Mouthaan (toon alles)
- Wonen 4.0 – een vastloper of een vlottrekker? - 4 juni 2012
- Heeft marketing zin of verkoopt een huis toch wel? - 14 januari 2011
- Het feestje van de makelaar 2.0 - 10 november 2010
Uitstekend en helder stuk, Ellen !
Helemaal mee eens.
Ben benieuwd naar “Een vandaag”!
Ellen, duidelijk en helder verhaal. Wij blijven lekker dansen met onze klanten en onze media als middel…
Leuk stuk Ellen, en mooi verwoord! Tja, natuurlijk ben je geen makelaar 2.0 als je panden op Twitter gaat spammen. En natuurlijk zijn die velen die niets van twitter snappen ertegen. Of gebruiken het als eenzijdig ‘zendmedium’. En natuurlijk zijn er opeens lieden die iets met twitter willen gaan doen (‘zenden’, geen interactie) en die nu gaan ageren tegen de ‘makelaar 2.0’.
Gelukkig zien jij en ik de voordelen die nieuwe media bieden wel en zetten die succesvol in als middel (en niet als doel) in onze zoektocht naar kopers voor een woning en als ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden en nieuwe relaties.
Doe lekker je ding, dat doe je goed!
Goed stuk. Helder maar inderdaad voor elk wat wils. Zoek je eigen weg en maak het beste van al je kansen. Dit is zeker een hele grote, maar of je hem grijpt is aan u. Overigens, wie bepaalt of we onderhand niet al in 3.0 zitten?
Hoi Ellen,
dat heb je heel goed verwoord! En goed ook dat je erbij zet wat het je ‘oplevert’. Want als ik vertel dat ik sinds een half jaar de social media, en dan met name LinkedIn en Twitter, aan het ontdekken ben, krijg ik steevast de vraag van mijn collega-makelaar: en wat levert dat op.
Ik ben het zo met je eens dat het tijd is voor de meeste makelaars om echt anders te gaan denken. De markt heeft ons aan het denken gezet, en spoort ons aan om buiten de gebaande paden te gaan denken.
Dat is niet eng, dat is heerlijk. Anders is niet altijd beter, maar zeker ook niet slechter. En ik ben het met Philipine eens, voor ieder geldt een eigen mix. Vanwege het sociale karakter kan ook iedereen op zijn eigen manier zijn of haar plekje zoeken in de Social Media.
Goed gedaan Ellen,
FD is met nog veel meer nieuwsartikelen bezig. Ook al een LinkedIn fan die hetzelfde gaat doen als huizentweets, als een kip zonder kop zenden.
Ik denk dat je de essentie van makelaar 2.0 goed hebt beschreven. 1.0 alleen maar pandgericht zenden en 2.0 KLANT gericht communiceren.
En als je een 2.0 makelaar bent kun je social media inzetten om te communiceren. Als je alleen maar links plaatst op twitter en linkedIn, ben je nog steeds een 1.0 makelaar.
Beste Jan Willem, Dank voor je reactie. Las vanochtend inderdaad in het FD dat er nu iemand is opgestaan die via Linkedin mensen wil bestoken met te koop staande huizen. De vraag is natuurlijk wat de consument hier van vindt! En wat is de meerwaarde boven Funda? Ik zie het niet, maar misschien is er iemand die mij dat kan uitleggen?
voor mij een reden om zo’n spammer direct te blokken.
Super Ellen! Onderschrijf het van harte!
Alleen je woning op twitter zetten, zal weinig tot geen effect hebben, tenzij je volgers mensen zijn die op het punt staan een huis te kopen.
Social media is prachtig, vergeet echter niet dat er nog steeds mensen (potentiele klanten/kopers) zijn die niet op internet zoeken.
Beste Marco, helemaal mee eens! Bij de marketing van een huis moet je goed kijken naar de doelgroep en er zijn maar weinig doelgroepen die je het beste c.q. alleen via sociale media kunt bereiken. Het blijft een afweging waarbij ieder huis zijn eigen aanpak vereist!
Beste Ellen, leuk informatief artikel. Ook ik geloof in nieuwe en sociale media. Aan collega”s zou ik willen zeggen: zoek je eigen mix. Er is geen handleiding voor makelaar 2.0 We vinden het wiel uit terwijl we aan het rijden zijn. Spannend en ook gezellig.
Helemaal mee eens!