[dit is een reactie van een nieuwe blogger op een eerdere blogpost]
We kennen het allemaal wel, en zeker in ons vakgebied Makelaardij…”eigenlijk moet ik bellen. Maar ja.. ik heb niets te vertellen… nou, ik bel toch maar niet.. of misschien wel volgende week”. Zo, klaar, probleem vooruitgeschoven!
Recent zat ik vast in Spanje door één of andere aswolk. De communicatie van de luchtvaartmaatschappij was dramatisch, eigenlijk nihil. En daar baalde ik vreselijk van (lichtelijk uitgedrukt).
Gespiegeld naar mijn eigen verkopers/opdrachtgevers, bekroop me een naar gevoel. Liever iets aan informatie, al is het niet wat ik wil horen, maar geen contact beviel me absoluut niet.
Eenmaal terug op kantoor (niet te danken aan de luchtvaartmaatschappij, maar wel aan mijn geweldige collega Marieke die een ticket voor elkaar kreeg) de tijd ervoor genomen en al onze verkopers gebeld, waarbij ik gekeken heb vanuit hun perspectief, en niet vanuit het onze.
En gewoon eerlijk begonnen met de melding, dat er helaas géén positief nieuws te melden was, de huidige (markt) situatie besproken en verteld waar ons kantoor momenteel actief mee is. Ook dat we helaas de oplossing voor het marktprobleem niet hebben. Het waren lange gesprekken, maar waaruit zeker bleek, dat het op prijs gesteld werd.
Als je een integere verkoper bent en de moed hebt, om met de waarheid om te gaan en de impact die dit zal hebben op je klant, dan kan het tóch brengen van geen of slecht nieuws een fundering zijn voor een betere relatie!
Laatste berichten van Esther Offringa (toon alles)
- Hoe ‘gevaarlijk’ kan twitteren zijn tijdens onderhandelingen? - 23 november 2010
- Help…. ik word gevolgd! - 18 juni 2010
- Waarom toch zoveel negativiteit over het EPA (Energie) Label? - 20 mei 2010
Ik verbaas mij er nog altijd over dat veel makelaars nog altijd denken “ik heb geen nieuws dus hoef ik geen contact te zoeken”. Geen nieuws is ook nieuws. Zeker in het huidige informatie tijdperk. Net als in een eerdere reactie al staat, komt het enorm sterk over als je toch even belt. Plan het gewoon in in je agenda. Zelfde geldt voor klanten waarvan de woning al getransporteerd is (zijn nog steeds klanten he!). Bel ze gewoon eens 1 x per jaar of ga “toevallig” even langs en na wat gepraat over koetjes, kalfjes en “de markt” vraag je bij het weggaan/ophangen of ze nog mensen kennen met verhuisplannen. Diegene waar je echt een klik mee hebt, vinden het hartstikke leuk en als je het volhoudt komt vanzelf de dag dat ze aangeven zelf te willen verhuizen.
Sluit e helemaal aan bij je verhaal
Het vak makelen bestaat uit meer dan alles weten van ” dakpannen en bakstenen” . Het wordt steeds meer een marketing- en communicatievak.
Uit het oog, uit het hart.
Maak het onderdeel van je dienstverlening, dat je toezegt elke week/2 weken/maand telefonisch contact hebt, aangaande de voortgang. Dan kom je er ook niet meer onderuit.
Heb je zeker gelijk in… maar zelfs dan.. als je maanden verder bent… vind ik het steeds moeilijker worden om die telefoon te pakken….
Maak jij zulke afspraken echt met een tijdsbestek?
Juist na mate de tijd verstrijkt wordt contact houden steeds belangrijker. Zeker in deze toch al onzekere tijd. Dat je de kopers niet kan toveren, snapt je opdrachtgever ook wel.
Door juist wel te bellen, toon je betrokkenheid.
suc6
Wij hebben 1x per 4-6 weken contact. Soms telefonisch en soms per mail afhankelijk van de boodschap en de voorkeur van de klant.
Heel herkenbaar Esther! En idd soms bekruipt je het gevoel dat je liever niet belt, je wilt zo graag leuk nieuws te melden hebben. Toch goed om dan ook met slecht nieuws te bellen. Als makelaar kreeg ik altijd te horen dat een collega makelaar nooit wat van zich liet horen als reden van het feit dat men wilde overstappen naar mij.
Zo zijn we druk bezig om ervoor te zorgen dat wij die kwaliteit wél bieden, op meerdere vlakken! En dan weten ze jou dus toch weer te vinden.