Iedere makelaar ‘voedt’ zichzelf continu met informatie. En deze informatie hopen ze vervolgens zo te kunnen verwerken en toe te passen dat het bijdraagt in hun kennis. Kennis over de plaatselijke markt, kennis over gewijzigde wetgeving, noem maar op. Er zijn heel veel manieren te bedenken waarop je deze informatie kunt verzamelen. Tijdrovende, maar ook zeer efficiënte manieren. Een vraag die de laatste weken steeds bij me opkwam is hoeveel makelaars er eigenlijk bekend zijn met Google Alerts…
Met Google Alerts kan je Google op een hele simpele manier de opdracht geven om je op de hoogte te brengen ‘zodra er iets gebeurt’. Het ‘iets’ bepaal je zelf aan de hand van vooraf ingestelde zoekwoorden. Vervolgens bepaal je nog welk type nieuws je zoekt (nieuws, blog, web, nieuwsgroepen, uitgebreid) en de frequentie waarop je de emails ontvangt (zodra iets gebeurt of eenmaal per dag).
De mogelijkheden zijn enorm:
- Je kan je bedrijfsnaam invoeren als zoekwoord (of juist je concurrent…)
- Uiteraard kan je ook vaktermen invoeren (denk aan ‘woningmarkt’ in combinatie met een plaatsnaam o.i.d.)
- Je kunt ook specifieke sites (voer ‘site:voorbeeld.nl’) of pagina’s van een site opgeven (voer ‘site:voorbeeld.nl/pagina.html’) zodat je weet wanneer de site of pagina opgenomen worden.
Een paar voorbeelden:
- Vanmorgen vroeg las ik dankzij een alert op fd.nl dat het nieuwe ziekenhuis in Amersfoort gebouwd gaat worden door Heijmans.
- Een eerdere blogpost op De Scherpe Pen kwam via een alert binnen, maar deze stond op een andere site vermeldt zonder bronvermelding
- Belangrijke nieuwsberichten over verandering voorwaarden NHG, de gestarte taskforce in Amersfoort, noem maar op…. Alles komt netjes binnen
Doen!
Denk goed na over de zoekwoorden. Steek daar even goed tijd in. Daarna is het ‘achterover hangen’ en wachten op de automatisch verstuurde berichten met daarin zeer waardevolle informatie. Informatie waar jij vervolgens weer je voordeel mee kan doen. Wie wil dat nou niet?
Laatste berichten van Timo Ekhart (toon alles)
- De Albatrosstraat verkoopt 25 keer beter dan de Zangvogelweg - 19 november 2012
- Slim en actief of dom en slecht bedacht? - 11 november 2010
- Maak het jezelf makkelijk met het nieuwe taxatiemodel - 2 november 2010
Hoi Timo,
Helemaal gelijk, ik gebruik het zelf al jaren om “ongemerkt” op de hoogte van allerlei interessante makelaarsweetjes!
Er zijn grote bedrijven die mensen hebben zitten om te monitoren hoe het publiek digitaal over hen “praat”. Hier springen ze dan direct op een sympathieke manier op in om de ergste kou uit de lucht te halen. Als makelaarskantoor wil je toch ook weten hoe er over jou wordt gepraat. Dus een Google alert met je eigen kantoornaam moet je altijd doen.
Groet, Gert
Hoi Gert,
Bedankt voor je reactie! Ik had natuurlijk ook niet anders van je verwacht, dan dat jij Google Alerts zou gebruiken;)