De klantencijfers die ERA makelaars hebben verkregen uit hun interne kwaliteitsonderzoek gaan vandaag vanaf 17.00 uur live op hun website(s) getoond worden.

Wat een geweldige zet van ERA! Door het openbaar maken van hun serviceniveau heeft de consument voortaan een beter inzicht in ‘hoe goed’ een makelaar is. Het zou nog mooier zijn als alle andere makelaars dit voorbeeld gaan volgen.

ERA over de klantencijfers

Een huis verkopen valt niet mee, zeker niet in deze tijd. Zelf doen is daarom nu niet aan te raden, tenzij u tijd genoeg heeft en voldoende marktkennis. Dus zullen de meeste mensen een makelaar inhuren.

Maar welke makelaar moet u kiezen als u uw huis gaat verkopen? Wat doet een makelaar precies en wat mag u verwachten?

Consumenten vertrouwen bij deze keuze het meest op elkaars oordeel. Familie, vrienden, collega’s worden ondervraagd naar wie hun keuze zou zijn. Hun oordeel weegt veel zwaarder dan welke brochure of mooie website dan ook. Dat blijkt wel uit de vele vergelijkingssites en social media als Facebook en Twitter.

Echte beoordelingen

De klantbeoordelingen die ERA nu toont zijn echt, van daadwerkelijke opdrachtgevers.
Na het tekenen van de koopakte, maar ook na het transport wordt de klant om hun feedback gevraagd. Dat dit twee keer gebeurd is prima te verklaren, aldus Sandra Lopulalan van ERA: “Tussen beide momenten zit doorgaans enkele weken tot maanden. De beleving van de service is daarom verschillend. De eerste reactie is vaak gekleurd door het laatste contact, de laatste geeft vaak een evenwichtig beeld van de gehele duur van de samenwerking. Toch geven beide reacties belangrijke aanwijzingen hoe de samenwerking met de makelaar is ervaren, wat goed heeft gewerkt en wat kan worden verbeterd.”

ERA-klanttevredenheidscore

Sterk door service

Voor een aanstaand huizenverkoper is het cijfer een belangrijke indicator hoe de service is beleefd door voormalige opdrachtgevers. Als de ERA makelaars het werk niet goed doen of niet goed communiceren, dan vertaalt zich dat terug in het cijfer. Door het beoordelingscijfer openbaar te maken zullen ze toch echt wel scherp moeten blijven. Anders kost het ERA business, wat zeker niet de bedoeling is.

Update – 17.30: Het activeren van de nieuwe functionaliteit op de site van ERA ging niet vanzelf. Gedurende het eerste half uur was het zoeken op de site van ERA problematisch vanwege storingen. Maar ja, dit is dan ook niet zomaar een aanpassing.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+