Een business model op basis van geluk

“Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted”, zei Albert Einstein ooit. Dat zet je wel aan het denken… Want hoe zit dat dan bij waardebepaling (achteraf); wat geeft werkelijk waarde?

Eerder postte ik een blog over ‘waardebepaling achteraf‘. Over een nieuw soort beloningsstructuur tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Maar hoe zit het eigenlijk tussen werkgever en werknemer, bestaat daar ook zo’n werkvorm voor? Ja, Chip Conley laat in deze TEDtalk zien hoe.

Hij presenteerde op TED zijn ´business model van het geluk´. Bijzonder, inspirerend en hoopgevend! Check zijn inspirerende TEDtalk hieronder. Voor de ongeduldigen; zie mijn samenvatting eronder!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UROCz70tlMY[/youtube]

Wat de schoonmaakster en de koning in gemeen hebben

Toen de dotcom-zeepbel barstte ging de Amerikaanse hoteleigenaar Chip Conley op zoek naar een nieuw business model. En niet zo maar een business model. Door de wijsheid van een schoonmaakster en een Boeddhistische koning, leerde hij wat werkelijk telt. Het gaat om geluk, of zoals hij het uitdrukt: om “Joie de Vivre”. Hij baseerde er zijn bedrijfsmodel op en haalde bijzondere resultaten.

In de industriële 19e en 20e eeuw stond produceren centraal. Harde cijfers over economie: vraag, aanbod en schaarste waren zwaarwegende geluksfactoren. Winst maken was succes en succes stond weer synoniem voor geluk. Geluk werd daarom hoofdzakelijk gemeten aan de hand van het Bruto Nationaal Product. Eigenlijk tot op de dag vandaag nog steeds het geval. Maar zijn de meetbare dingen nu alles? Volgens Einstein niet – en ik heb die man hoog zitten.

Want hoe waardeer je fenomenen als gezondheid, geluk, plezier en inspiratie? Momenteel wordt dat niet of nauwelijks meegenomen in ons waarderingssysteem. En hoe meet je zoiets dan? In dit TED-filmpje legt Chip zijn bedrijfsconcept uit. Kort door de bocht: een waarderingssysteem op basis van Bruto Nationaal Geluk, BNG in plaats van BNP.

Zijn filosofie is dat gelukkige en geïnspireerde werknemers veel meer waard zijn dan de ongelukkige versie. Denk maar aan Jiskefet versus the A-team. Ik weet wel op wie ik mijn geld zet in een tweekamp. In werkvreugde investeren geeft je human capital dus een boost. Het geeft extra output, zonder nieuwe mensen aan hoeven te nemen.

Leuk? Vanaf vandaag is het een must!

Door het aanbreken van het ‘social media tijdperk’ is het werken via een BNG misschien wel noodzakelijk geworden voor het voortbestaan van je bedrijf. Want in social media land´moet je het merk zijn´. Geloven in je corporate story maakt je merk naar buiten toe sterker en naar binnen toe biedt het inspiratie.

Creëer daarom de voorwaarden voor inspiratie en laat door inspiratie meerwaarde ontstaan. Als werkgever biedt je de faciliteiten en de werknemer betaalt terug op basis van inspiratie. Ook een mooie vorm van waardepaling achteraf. ‘Pay it forward’ en faciliteer meerwaarde! And the rest comes naturally…

The following two tabs change content below.
Bouwjaar: 1981. Wordt waargenomen in Amsterdam en omschreven als passievol, ruimdenkend en creatief. Een idealist met humor. Werkt als consultant online en crossmedia voor De Wijde Blik Communicatieadvies. Doet daar dingen in de RO: online brandmanagement, PR2.0, webcare, e-participatie en natuurlijk van alles met 'social media'. Af en toe leert hij via workshops of blogposts anderen zijn trucs. Vind ie leuk om te doen, mensen helpen. Klimt daarnaast graag in de pen. Soms spontaan, meestal betaald, maar altijd hobby. Krijg je geen genoeg van zijn teksten? Volg dan zijn spoor op Twitter... #hijbijtniet

Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)

2 Reacties

  1. Mooie aanvulling! Chip Conley doet daarover ook uitgebreid verhaal in het filmpje. Voor degenen die dat niet helemaal willen bekijken (duurt 20 min) is het volkskrant-artikel een mustread!

    reageren

Geef een reactie

Google+