In deze tijd waar de huizen nu eenmaal wat langer te koop staan dan een paar jaar geleden is er een trend dat vele NVM makelaars hun aanbod zo nu en dan afmelden bij Funda en na het toevoegen van andere fotografie, in sommige gevallen een nieuwe tekst en vaak een andere prijs opnieuw aan te bieden aan Funda.
In de huidige werking van Funda komt de woning als “nieuw” aangemerkt weer op de website. Nu zijn er andere verzamelsites, die de looptijd voor de verkoop van een huis zo dicht mogelijk benadert door het aan en afmelden binnen een bepaalde tijd bij te houden. Jaap.nl is daar een voorbeeld van en RE/MAX toont de echte looptijd al jaren. Een aantal NVM makelaars zijn daar niet altijd even gelukkig mee.
Wie is er de echte winnaar? De makelaar die een korte gemiddelde looptijd aan zijn potentiële klanten kan laten zien? Of de potentiële koper die ineens opmerkzaam is op een huis die eerder niet was opgevallen? Of de verkoper van de woning, die zich afvraagt of de makelaar wel genoeg doet voor de verkoop van het huis. Feit is dat alle makelaars weer op dezelfde manier worden gewogen.
Veronderstel nu eens dat Funda net als andere verzamelsites de “echte” looptijd van de verkoop van de woning gaat tonen. Dan zijn er gelukkig nog volop andere manieren om een te koop staand huis onder de aandacht te brengen.
Je kunt er zeker van zijn dat die advertentie mogelijkheden door Funda zullen worden benut en dat de huizenmarkt in Nederland weer een stukje meer transparantie zal hebben. De database van de NVM zou een stuk beter worden want het aantal aan en afmeldingen zijn een stuk minder en de het aantal intrekkingen om weer als “nieuw” op Funda te komen zijn zinloos en komen dus te vervallen.
Laatste berichten van Jan Willem de Graaf (toon alles)
- Kwaliteitsverbetering in de makelaardij - 26 februari 2014
- Bierviltje - 26 juli 2013
- Het belang van meer dan één homepage - 4 november 2011
ik zal ze een factuur sturen hahahaha
Ik denk dat Funda er anders over denkt en voor elke woning die jij extra onder de aandacht wil brengen een factuur gaat sturen… Het moge duidelijk zijn dat de makelaar van vandaag iets anders wil dan Funda biedt momenteel. Daar ligt een kans voor verbetering lijkt me.
Gezien de discussie die hier ontstaat is er een uitdaging voor Funda om een model te ontwikkelen, waarbij de Makelaar meer invloed heeft op de plaatsing.
Een redelijke quick fix zou zijn om bij een prijsaanpassing door de makelaar alle “zoekers” van Funda de woning opnieuw aan te bieden. Dan is daarmee de noodzaak van het opnieuw aanmelden al niet meer aanwezig. Er is ook ruimte om net als op marktplaats, of bij google, te bieden op de postite van de plaatsing lijkt me. Dit is wel een redelijk gecompliceerde ingreep in het sorteermechanisme, maar goed voor alle partijen.
Hoe lang een woning al te koop staat zegt niet per definitie iets over de prijsstelling. Dus het opnieuw aanmelden tegen dezelfde waarde en condities zegt niet per definitie iets over de makelaar.
Wel zijn er natuurlijk allerlei alternatieven om de woning meer, zo niet beter onder de aandacht te brengen. Je kunt je afvragen of het chique is om de woning opnieuw aan te melden, maar kennelijk werkt het wel en ik moet eerlijk bekennen, ik verkoop er ook wel 2 a 3 per jaar op deze wijze. Fout van mij? Nee hoor, als men mij vraagt hoe lang de woning al te koop staat, krijgen ze oprecht antwoord. Het is gewoon een marketing instrument dat soms werkt, net als een advertentie plaatsen of een open huis.
Je kunt het net zo zwart presenteren als je wenst, het zal wel het idee van de makelaar zijn, die probeert de niet oplettende koper te strikken. Tuurlijk.
Dank je voor je eerlijkheid Marijn!
Klasse!
Dank voor de positieve feedback, mannen.
Een woning die al (te) lang in de verkoop staat wordt door woningzoekers niet meer opgemerkt.
Als een prijswijziging niet werkt, dan maar intrekken en opnieuw aanmelden (ook opnieuw betalen voor aanmelding, vindt Funda dus niet erg).
Uiteindelijk gaat het er om dat er een koper gevonden wordt. In deze tijd zou ik zeggen dat ” alle” middelen geoorloofd zijn.
Eigenlijk vraag ik me af hoe de consument hierop zou reageren.
“Ja- logisch dat de makelaar het doet”
of
“Ik voel me enigszins belazerd”
(of welke andere vorm van de mogelijkheden dan ook)
De consument merkt het over het algemeen toch niet. En als er al een consument is die het merkt, zijn er 99 anderen die het niet opmerken. De consument vindt het volgens mij wel prima. (Consumenten voelen zich alleen belazerd als ze de makelaar moeten betalen die geen vinger voor ze heeft uitgestoken – maar dat is een ander verhaal.)
Ik vraag me af hoe lang deze methode nog blijft werken. Steeds meer woningen blijven lang in de verkoop; dus steeds meer woningen worden opnieuw aangemeld. Maar belangrijker: Doordat woningen langer in de verkoop blijven zijn er per moment ook meer woningen in de verkoop en dus moet je als makelaar nog meer schreeuwen om aandacht, waardoor makelaars woningen nog sneller opnieuw gaan aanbieden.
Volgens mij duurt deze trend niet lang meer. Het wachten is op de nieuwe makelaar. De makelaar 2.0, die andere makelaars opvoedt in de marketing. Díe zoeken we.
Pas geleden een prijs verlaagd. Probleem was dat funda de prijsverlaging niet doorstuurt richting woningzoekende. Wel als je de woning opnieuw aanbiedt…. dus
Dat is dan wel erg slecht van funda, imho. Toch vind ik het geen reden om daarom een woning af te melden en weer aan te melden.
Lijkt me sterk dat die daar eerder door verkocht wordt…
Sluit me volledig aan bij Roy. Als zoekers een profiel hebben ingevuld bij Funda en door een prijsdaling gaat een woning binnen dat profiel vallen wordt deze niet aangeboden aan deze zoeker! Raar maar waar! Waarom? Geen idee!
Ben het er mee eens dat je woningen niet zou moeten aan -en afmelden maar zolang als Funda dit niet wijzigt is het de enige manier om de doelgroep met een andere prijsklasse te bereiken.
Wie is de lachende derde: Funda! Want ik moet opnieuw betalen voor mijn video, plattegrond e.d.
Wellicht zaak om hier officieel iets mee te gaan doen richting Funda?
Lijkt me dus duidelijke dat, indien funda geloofwaardig wil zijn, ze dit probleem toch op moeten lossen.
Dan maar wat minder ‘aanmeldingen’, maar wel tevreden klanten!
(hoe lang ben je als makelaar bezig met een af- en aanmelding?)
Uiteindelijke gaat het om het resultaat. ook Finda/NVM is hier bij gebaat. Als mede aandeelhouder van Finda (dat ben je toch als NVM lid?) zou ik hier heel snel werk van maken. Of desnoods een tweede aanmelding gratis aanbieden.
Van een kennis van me (NVM makelaar) heb ik begrepen dat er een dag tussen de afmelding en opnieuw aanmelden zit.
Volgens mij zijn er nog veel meer zaken waar NVM/Funda/Mirabeau eens goed naar moet kijken. Technisch gezien is het heel slecht dat woningen worden verwijderd en opnieuw aangemaakt. Waarom bieden ze je niet gewoon de optie om tegen betaling weer bovenaan te staan? En waarom kun je daar niet op bieden (zoals google dat in adwords doet)?
Leuke gedachte! Bieden op top-posities in funda, a-la-google.
op opnieuw omhoog bellen zoals op marktplaats?
Ik denk dat Funda genoeg goede ideeen opdoet in deze reacties…