Selecteer een pagina

Open Huizen DagMooi weer, minstens 47.000 woningen met open deuren. Dat is toch de ideale combinatie voor een Open Huizen Dag?

Veel makelaars laten dan ook massaal weten dat het een succes was. Maar was het dat ook…?

Cijfertjes

Als er iets is wat cijfers laten zien is dat je er flink mee kan spelen. Volgens de NVM deden er 47.000 woningen mee aan de Open Huizen Dag. Ik neem aan dat dat alleen bij NVM makelaars betreft.

Volgens het persbericht van de NVM waren er maar liefst 125.000 bezoekers afgelopen zaterdag. Dat zijn, gemiddeld, 2.66 bezoekers per woning.

Al sinds het begin van het ‘Open Huis’, 11 jaar geleden, weten we dat een persoon of gezin 3.1 verschillende woningen bezoekt. Denk maar even na, hoeveel woningen kan/ga jij bezichtigen in een tijdsvak van 4 uur? Inclusief reistijd, zoeken, bezichtigen, hapje eten is dat niet meer dan drie. Overigens, uit onderzoek van onder andere ERA blijkt hetzelfde.

Een van de doelen van een Open Huizen Dag is dat je als kijker/zoeker makkelijk meerdere huizen op dezelfde dag kan gaan bekijken. Of is de NVM dat even vergeten?

Voor de volledigheid, er zijn ook woningen die 0 bezoekers krijgen en die worden wel meegeteld met de 2,66 bezoekers gemiddeld van hierboven. Hens het verschil met de 3 bezoekers per woning.

Addertje

Maar let op! Indien zoekers gemiddeld 3.1 bezoeken afleggen met 47.000 participerende woningen, dan waren er helemaal geen 125.000 bezoekers zoals de NVM roept.
Het juiste aantal bezoekers is: (47.000 x 2.66) / 3 = 41.673
Er zit nogal een verschil tussen bezoekERS en bezoekEN.

Dat verklaart ook waarom vele consumenten klagen over 0 bezoekers

Denkfout

Zit de denkfout nu bij de NVM, die alles graag zo positief weergeeft, of bij De Scherpe Pen, die het soms te simpel wil zien…

Onderzoek vergt tijd

Dan nog iets. Hoe kan het dat de cijfers over het zogenoemde succes van de Open Huizen Dag al op dezelfde dag bekend zijn? De NVM heeft geen structureel onderzoek gehouden bij alle deelnemende verkopers, enkel een bliksemenquête. Hoe lang duurt het voordat consumenten reageren op een gedegen onderzoek of enquête? Meer dan 3 uurtjes in ieder geval! Zelfs Maurice de Hond zou jaloers zijn op deze snelle responstijd.

Het verzamelen van betrouwbare gegevens duurt minstens een paar dagen. Ik kijk dus al uit naar de correctie van de NVM over het succes van de Open Huizen Dag!

Niet NVM

Hoe moet het nou met de rest van de informatie? Er waren meerdere niet-NVM makelaars die ook gebruik maakten van de aandacht die de NVM aan de Open Huizen Dag heeft gegeven. De resultaten van hen wordt hier niet meegenomen. De NVM doet net alsof zij voor de volledige makelaardij spreken, maar dat is volstrekt onmogelijk.

Nee, laat de cijfers van de NVM over de Open Huizen Dag maar even mooi links liggen en doe je eigen onderzoek! Jij had de tips (zie nummer 3!) over een succesvolle Open Huis natuurlijk gelezen en geïmplementeerd, zodat je al snel weet hoeveel bezoekers en bezoeken jouw deelnemende woningen hebben gehad. Bepaal mooi zelf maar of het voor jouw klanten een succes was, of niet.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+