Selecteer een pagina

Makelaardij gaat veranderen10 jaar geleden begon het veranderen van het vak makelaar, met de komst van woningwebsites zoals funda. Dankzij het internet werd de nummer één waarde van de makelaar, weten wie een huis te koop heeft of een huis wil kopen, niets meer waard.

Marketing

De klassieke makelaar, ‘ons kent ons’ en ‘wij makelaars zijn de enigen die het weten’, is inmiddels uitgestorven. Het vak makelen gaat minder over het huis en meer over het vinden van de juiste koper, het onder de aandacht brengen van het huis bij de juiste doelgroep met uitgebreide persoonlijke begeleiding (aankoop en overige diensten even daar gelaten).

Transparantie

Na het internet is dit de volgende grote stap, een transparante branche. Het imago van makelaars is slecht. Onterecht overigens, zoals Vastgoed recent al aantoonde. Een groter probleem is het wantrouwen. Consumenten hebben geen vertrouwen in de markt en de overheid geeft daar alle reden toe. Makelaars roepen dan ook dat ze graag rust en duidelijkheid willen. Daar waar het vertrouwen laag is helpt transparantie. Laat maar zien wat er wel en niet gebeurd, hoe je daarmee omgaat en met welke middelen je dat actief aanpakt.

Controle

Je hebt als makelaar geen controle meer. De consument heeft de touwtjes in handen en als makelaar ben je als marionet aan het dansen. Ook wat de transparantie betreft nemen de consumenten het heft in eigen hand. Via de site WieIsDeBesteMakelaar.nl wordt de makelaardij transparanter gemaakt. Daar heb je als makelaar geen controle over. Je kan er wel de regie over voeren…

Regiseren

Een regisseur is iemand die anderen aanstuurt om het gewenste resultaat te krijgen. Als makelaar moet je zelf de regie in handen nemen. Je kan gaan zitten wachten totdat er consumenten zijn die uit henzelf iets aardigs over je gaan schrijven op de vergelijkingssite voor makelaars. Een beter alternatief is om de beoordelingen over jou als instrument in te zetten in je workflow. Neem de regie in handen en vraag actief aan je klanten om jou te beoordelen. Die beoordelingen zet je dan weer in in je marketing om aan te tonen dat je daadwerkelijk doet wat je zegt, enthousiast en op tijd bent, je afspraken nakomt en kennis van de markt hebt.

Ja, maar…

Daar word ik nou zo moe van! Begin je zin eens met Ja, en…
Maar goed, hier komen ze, recht voor z’n raap en misschien zelfs wel een beetje bot (je bent gewaarschuwd!)

  • Wat nou als een consument iets negatiefs schrijft?
    Dan heb je het verdiend. Vergeet daarbij echter niet dat een negatieve beoordeling de andere positieve beoordelingen versterkt. Het maakt alle beoordelingen geloofwaardiger. Ga wel werken aan de benoemde punten overigens.
  • Stel je eens voor dat een ‘collega’ makelaar iets lelijks over mij schrijft?
    Zo de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. Zou jij zoiets doen? Natuurlijk niet! Waarom je collega om de hoek dan wel? Uiteraard zijn er filters en controlemechanismen die de kans sowieso al verkleinen. Mocht het onverwacht toch gebeuren dan kan je dat via de ‘dit klopt niet’ knop altijd aangeven waarna de betreffende beoordeling wordt geverifieerd.
  • Het is niet eerlijk dat iemand zomaar iets over mij kan schrijven.
    Wen er maar aan. Je hebt geen controle en het wordt wel transparant. Hoe ga je daarmee om? Er tegen vechten (kansloos) of de voordelen ervan benutten? Neem een voorbeeld aan de reisbranche, met zoover.nl. Je weet wat dat heeft betekend voor de reisbureaus. Het valt niet te stoppen, bereid je nu dus vast voor.

Ja, en nu?

Hier zou ik heel makkelijk allerlei voordelen op kunnen noemen van het structureel inzetten van beoordelingen via WIDBM. Dat ga ik niet doen, dat voelt als reclame. Wel wil ik je er op wijzen dat december een actiemaand is, waarbij mooie prijzen te winnen zijn voor de makelaars met de meeste verkregen beoordelingen of hoogste gemiddelde score in de maand december. Lees meer over de actie op WIDBM.
(Ok – toch nog reclame, sorry!)

Keuze

Waar ga jij voor kiezen? Laat je het wel over je heen komen, net zoals de komst van internet en funda (dat was toch allemaal een hype die wel overgaat) of ga je je eens bezinnen hoe je hier je voordeel uit kan halen? Ik kan je alvast verklappen dat december de laatste maand is dat WieIsDeBesteMakelaar het predikaat ‘beta‘ heeft. Het gaat echt gebeuren, met of zonder jou… Wat ga je doen?

Disclaimer

Mocht je het nog niet weten, ja, ik ben betrokken bij de vergelijkingssite voor makelaars. Echter, ook als ik dat niet was had ik bovenstaand blog geschreven!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+