10 jaar geleden begon het veranderen van het vak makelaar, met de komst van woningwebsites zoals funda. Dankzij het internet werd de nummer één waarde van de makelaar, weten wie een huis te koop heeft of een huis wil kopen, niets meer waard.
Marketing
De klassieke makelaar, ‘ons kent ons’ en ‘wij makelaars zijn de enigen die het weten’, is inmiddels uitgestorven. Het vak makelen gaat minder over het huis en meer over het vinden van de juiste koper, het onder de aandacht brengen van het huis bij de juiste doelgroep met uitgebreide persoonlijke begeleiding (aankoop en overige diensten even daar gelaten).
Transparantie
Na het internet is dit de volgende grote stap, een transparante branche. Het imago van makelaars is slecht. Onterecht overigens, zoals Vastgoed recent al aantoonde. Een groter probleem is het wantrouwen. Consumenten hebben geen vertrouwen in de markt en de overheid geeft daar alle reden toe. Makelaars roepen dan ook dat ze graag rust en duidelijkheid willen. Daar waar het vertrouwen laag is helpt transparantie. Laat maar zien wat er wel en niet gebeurd, hoe je daarmee omgaat en met welke middelen je dat actief aanpakt.
Controle
Je hebt als makelaar geen controle meer. De consument heeft de touwtjes in handen en als makelaar ben je als marionet aan het dansen. Ook wat de transparantie betreft nemen de consumenten het heft in eigen hand. Via de site WieIsDeBesteMakelaar.nl wordt de makelaardij transparanter gemaakt. Daar heb je als makelaar geen controle over. Je kan er wel de regie over voeren…
Regiseren
Een regisseur is iemand die anderen aanstuurt om het gewenste resultaat te krijgen. Als makelaar moet je zelf de regie in handen nemen. Je kan gaan zitten wachten totdat er consumenten zijn die uit henzelf iets aardigs over je gaan schrijven op de vergelijkingssite voor makelaars. Een beter alternatief is om de beoordelingen over jou als instrument in te zetten in je workflow. Neem de regie in handen en vraag actief aan je klanten om jou te beoordelen. Die beoordelingen zet je dan weer in in je marketing om aan te tonen dat je daadwerkelijk doet wat je zegt, enthousiast en op tijd bent, je afspraken nakomt en kennis van de markt hebt.
Ja, maar…
Daar word ik nou zo moe van! Begin je zin eens met Ja, en…
Maar goed, hier komen ze, recht voor z’n raap en misschien zelfs wel een beetje bot (je bent gewaarschuwd!)
- Wat nou als een consument iets negatiefs schrijft?
Dan heb je het verdiend. Vergeet daarbij echter niet dat een negatieve beoordeling de andere positieve beoordelingen versterkt. Het maakt alle beoordelingen geloofwaardiger. Ga wel werken aan de benoemde punten overigens. - Stel je eens voor dat een ‘collega’ makelaar iets lelijks over mij schrijft?
Zo de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. Zou jij zoiets doen? Natuurlijk niet! Waarom je collega om de hoek dan wel? Uiteraard zijn er filters en controlemechanismen die de kans sowieso al verkleinen. Mocht het onverwacht toch gebeuren dan kan je dat via de ‘dit klopt niet’ knop altijd aangeven waarna de betreffende beoordeling wordt geverifieerd. - Het is niet eerlijk dat iemand zomaar iets over mij kan schrijven.
Wen er maar aan. Je hebt geen controle en het wordt wel transparant. Hoe ga je daarmee om? Er tegen vechten (kansloos) of de voordelen ervan benutten? Neem een voorbeeld aan de reisbranche, met zoover.nl. Je weet wat dat heeft betekend voor de reisbureaus. Het valt niet te stoppen, bereid je nu dus vast voor.
Ja, en nu?
Hier zou ik heel makkelijk allerlei voordelen op kunnen noemen van het structureel inzetten van beoordelingen via WIDBM. Dat ga ik niet doen, dat voelt als reclame. Wel wil ik je er op wijzen dat december een actiemaand is, waarbij mooie prijzen te winnen zijn voor de makelaars met de meeste verkregen beoordelingen of hoogste gemiddelde score in de maand december. Lees meer over de actie op WIDBM.
(Ok – toch nog reclame, sorry!)
Keuze
Waar ga jij voor kiezen? Laat je het wel over je heen komen, net zoals de komst van internet en funda (dat was toch allemaal een hype die wel overgaat) of ga je je eens bezinnen hoe je hier je voordeel uit kan halen? Ik kan je alvast verklappen dat december de laatste maand is dat WieIsDeBesteMakelaar het predikaat ‘beta‘ heeft. Het gaat echt gebeuren, met of zonder jou… Wat ga je doen?
Disclaimer
Mocht je het nog niet weten, ja, ik ben betrokken bij de vergelijkingssite voor makelaars. Echter, ook als ik dat niet was had ik bovenstaand blog geschreven!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Kom maar op met WIDBM!
Naar mijn mening een zeer goed idee. Op de website van widbm staan diverse banners, waarna er verwezen kan worden naar de site http://wieisdebestemakelaar.nl/form.aspx Deze link opent alleen niet de juiste pagina. Hoe kan je iemand direct naar de juiste pagina op widbm verwijzen zoadat zij een review kunnen plaatsen?
@Andreas, dank voor je steun aan #WIDBM!
Het klopt dat op de informatie pagina een ‘algemene’ link staat voor het formulier, waarna de consument de juiste makelaar kan selecteren (of toevoegen indien de makelaar er niet tussen staat).
Uiteraard zijn er ook directe links naar het formulier waarbij het kantoor al is gepreselecteerd. Ik zal die van jou naar je mailen.
Indien iemand anders ook graag de directe link willen hebben voor zijn/haar kantoor, laat me dat dan weten aub.
Er wordt nog gewerkt aan een manier om dat zo makkelijk mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken.
@Claus, helemaal met je eens. De keus voor welke dienstverlener je gaat nemen, zal steeds vaker worden bepaalt door reviews. Ik ben ook blij met iemand die al goede ervaring met een bepaalde dienstverlener heeft. Dat geeft vertrouwen. Dus WIDBM is geen bedreiging, maar een kans!
Goed initiatief! Zelf vraag ik aan elke klant die via ons kantoor een woning heeft gekocht of zij de tijd willen nemen om hun ervaring op te schrijven, zodat toekomstige klanten hiermee hun voordeel kunnen doen. Uiteraard schrijft niet iedereen een referentie (geen tijd, ‘geen schrijver’, aandacht niet zo nodig…), maar de referenties die we wél ontvangen, komen rechtstreeks op de website te staan. Toekomstige klanten kunnen zodoende, zónder onze tussenkomst, direct contact opnemen met klanten die hen voorgingen om alle gewenste informatie uit eerste hand te ontvangen.
Openheid en duidelijkheid wordt zeer gewaardeerd en is zodoende een heel goed marketing-instrument. Makelaars hebben het altijd over ‘ambasadeurs’, zorg er dan ook voor dat deze ambasadeurs makkelijk te vinden zijn…