toegevoegde waarde van de makelaarTijdens de 3e bringyourowncoffee webinar gaf Roger Lips een interessante kijk op de toekomst van de makelaardij. Bij deze het gastblog van Roger Lips over zijn visie.

Als gastspreker op het 3e webinar www.bringyourowncoffee.nl heb ik iets verteld over mijn ervaring met en ideeën over de toepassing van Social Media in het vastgoed. Toen ik daar de stelling poneerde dat het vak van makelaar gaat uitsterven, leidde dit tot veel discussie op Twitter. Begrijpelijk. Toch is het voor mij evident dat als makelaars – overigens alle tussenpersonen in alle branches – nu niet snel inspelen op de veranderende omstandigheden het makelaars vak zal uitsterven. Zoals het vroeger ging, werkt het nu niet meer. Het hebben van informatie over een aan- of verkoopwens of een aan- of verhuurwens is niet meer waar het om draait. Juist nu gaat het om toegevoegde waarde. Concrete toegevoegde waarde! Bied je die niet, dan is je toekomst onzeker.

Uitstervend ras

De redenen waarom makelaars gaan uitsterven zijn helder. Neem nou de woningmakelaars. Je ziet dat de rol van ‘matchmaker’ wordt overgenomen door websites. De woningmarkt is bijna volledig transparant geworden doordat alle informatie via internet open en voor iedereen gratis beschikbaar is. Websites brengen aanbod van woningen en woningzoekers bij elkaar. Ook vergelijken van woningen is een fluitje van een cent op het web. Waar de makelaar vroeger het centrum vormde van vraag en aanbod is dit nu gedigitaliseerd en wordt deze rol van de makelaar overbodig. Makelaars hebben alleen een rol als ze een transactie met echte meerwaarde kunnen faciliteren.

Verkopen via Social Media

Bovendien stellen Social Media mensen in staat om hun eigen woning te kopen of te verkopen. Via hun eigen netwerk hebben ze toegang tot mensen met wie ze een bepaalde vertrouwensband hebben. Je kunt deze vrienden of ‘vrienden van vrienden’  om advies vragen en hen advies geven. Sociale netwerken krijgen daarmee een leidende rol, zowel bij woningverkoop als in het commercieel vastgoed. Het is tenslotte het meest prettig om zaken te kunnen doen met iemand die je vertrouwt of die wordt aangeraden door een bekende.

Informatiemakelaar

Bij een herontwikkeling probeer je als ontwikkelaar te achterhalen wat de vraag is in dat gebied. Tot op heden was de makelaar met kennis over een bepaalde plek een belangrijke bron. Toch is dat de omgekeerde wereld. Je moet dit juist aan de mensen vragen die wonen, werken en leven in dat gebied. Zij weten als geen ander wat de toekomstmogelijkheden zijn van een gebied of gebouw. Social Media als interactief medium biedt bij uitstek de kans om de gegevens rechtstreeks uit de markt te halen. Daarmee wordt ook die rol van de makelaar als informatiemakelaar dus overgenomen door de eindgebruiker zelf.

Vijand

In het commercieel vastgoed worstelen makelaars eveneens met hun meerwaarde. Door de toenemende transparantie kunnen kopers en verkopers elkaar veel eenvoudiger vinden. Bij een beleggingstransactie toucheren makelaars een percentage van een enorm bedrag. Dat betekent dat op het moment dat je een makelaar inhuurt, hij feitelijk je vijand wordt. Je kunt een transactie namelijk niet meer scherp insteken, want zijn belang is eenvoudigweg een transactie te doen. Hoe goed die dan is en welke voorwaarden en condities er naast de prijs worden afgesproken, maakt niet uit, want hij krijgt een percentage van de verkoopsom. Die belangen zijn daar naar mijn mening niet goed in lijn. De markt pikt dat ook niet langer. Een courtage van vele tonnen euro’s bij een beleggingstransactie staat in geen verhouding tot de uren die erin gestoken zijn c.q. de meerwaarde die geleverd wordt. De meerwaarde van de makelaar is dan zoek.

Toegevoegde waarde

Daarmee is voor mij duidelijk dat de traditionele invulling van het makelaarsvak achterhaald is. Makelaars die de stap niet weten te zetten naar niche markten of specifieke trajecten waar ze wel toegevoegde waarde voor hun klant kunnen bieden, merken gauw genoeg dat ze niet meer nodig zijn. Dus voor makelaars ligt er een geweldige uitdaging met veel werk aan de winkel. Want het alternatief is uitsterven.

Roger Lips
CEO Lips Capital Group

PS: lees het boek “What Would Google Do” van Jeff Jarvis maar eens. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de veranderende omstandigheden

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+