Sterker nog, ze gaan frontaal de confrontatie aan. Kort door de bocht stellen ze dat makelaars die alleen gebruik maken van de klassieke middelen om een woning verkocht te krijgen overbodig zijn. De gemiddelde consument is meer web-savvy dan deze groep makelaars.
Het volgende staat op de speciaal hiervoor in het leven geroepen site:
Welkom bij “Makelaar Overbodig”. Wij willen laten zien dat veel van de verkoopkanalen die de makelaardij gebruikt, niet meer bij de tijd zijn.
De consument lijkt veel meer dan de gemiddelde makelaar op de hoogte van de mogelijkheden van internet en online sociale netwerken. En kan in het huidige digitale tijdperk dus net zo goed, of zelfs beter, zijn doelgroep van potentiële kopers bereiken.Wie kan het best een huis verkopen: de makelaar of de webwijze consument?
Om dit te testen hebben we een object geselecteerd waarvan de verkoop een uitdaging vormt voor beide partijen: de Verbindingsweg 4 te Blaricum. Wij dagen de makelaardij van Nederland uit!
Lukt het de eigenaren van deze woning om het, nadat het 18 maanden bij een makelaar te koop stond, nu wel verkocht te krijgen met dank aan de ‘moderne middelen’…?
Natuurlijk is de verkopende makelaar bij dit experiment betrokken.
Lees hoe hij er tegenaan kijkt:
Waarom is het tot nu toe nog niet gelukt?
“De economische crisis heeft natuurlijk een enorme invloed gehad op de woningmarkt,” licht Wester toe. “Met name in het prijssegment van deze woning is dit goed voelbaar geweest. De vraagprijs van de woning is bijna 1,4 miljoen euro, en dan kom je uit bij een heel specifieke doelgroep. Daarnaast is de architectuur van het huis vrij uniek, met zijn opvallende gevelkleur, open structuur en vele trappen. De woning is zeker geschikt voor een brede doelgroep, maar wordt minder bezichtigd door bijvoorbeeld ouderen die moeilijk trappen kunnen lopen en gezinnen met zeer jonge kinderen.”
Wat vindt Wester van het initiatief ‘Makelaar Overbodig’?
“Ik denk dat de makelaardij in Nederland in vergelijking met de gemiddelde consument te weinig doet met social media. Alhoewel steeds meer makelaars zich wel aan het oriënteren zijn op de mogelijkheden van online netwerken,” vertelt Wester. “Op zakelijk vlak hebben we nog iets te weinig ervaring opgebouwd om te kunnen zeggen of het inzetten van online netwerken werkt in de huizenverkoop. Ik ben daarom erg nieuwsgierig naar de uitkomsten van deze proefactie, en hoop er zelf iets van te leren. Maar een makelaar helemaal overbodig, dat zeker niet! Wij kunnen de consument vanuit onze expertise adviseren en begeleiden in het totale verkooptraject, en dat gaat veel verder dan alleen de doelgroep van potentiële kopers bereiken. Ik ga de uitdaging in ieder geval graag aan en moge de beste ‘winnen’!”
Benieuwd om wat voor moeilijk verkoopbaar object (lekker hè, dat jargon!) het gaat? Bekijk de foto’s van deze woning.
Dit is naar mijn mening interessant om te volgen. Wat gaat het communicatiebureau doen en slagen zij er in om via digitale en sociale kanalen wel een koper te vinden?
Volg dit experiment via Facebook, LinkedIn, Twitter en Funda. Huh, funda? Dat is toch een traditioneel kanaal? Spelen de communicatie-experts dan toch een beetje vals…?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Het lijkt er niet op dat dit experiment erg succesvol is.
Twitter en Facebook zwijgen al een half jaar en het huis staat nog gewoon op Funda: http://www.funda.nl/koop/blaricum/huis-47095727-verbindingsweg-4/
Mooi moment voor een vervolgstukje. Ben namelijk erg benieuwd hoe de verkopers, makelaar en communicatie-experts er op terugkijken.
Scorebordjounalistiek zegt dat het niet geholpen heeft, maar heeft het wel iets anders, zoals meer aandacht (=kijkers) opgeleverd?
Leuk experiment!
@ Marco Boersma
Ik geloof persoonlijk niet in wondermiddelen, als ik een wondermiddel zou moet aanwijzen woning verkoop gerelateerd zou ik Funda als wondermiddel aanwijzen (neej ik werk niet bij Funda ?).
Wel geloof ik heilig in het optimum zoeken in de media mix als huizenverkoper en makelaar. Waarbij de makelaar zijn eigen netwerk inzet; namelijk Funda, zijn eigen website en zijn offline netwerk. (Deze kanalen zijn in mijn optiek trouwens redelijk standaard maar zeer effectief). Maar om naar het optimum in de media mix te gaan zet de verkoper ook zelf zijn sociale netwerk in. Niet alleen het netwerk van de makelaar of het sociale netwerk van de verkoper, maar een combinatie hiervan.
De makelaar bewijst zijn meerwaarde niet met zijn eigen distributie kanalen, maar wel met het advies wat hij uitbrengt om richting het optimum van de mediamix te gaan voor die specifieke woning. Dat kan alles zijn, maar ook alleen Funda of alleen socials of offline.
Vervolgens heeft de makelaar veel meer ervaring (als het goed is) met het daadwerkelijk verkopen van een woning. Hij heeft al honderden keren het traject doorlopen, een getrainde binnendienst en veel lokale kennis en expertise.
Zelf je woning verkopen via sociale media als huizenbezitter? Zeker doen! Laat alleen de respons wel altijd opvolgen door een lokale expert met geoliede machine erachter om naar de maximale verkoopprijs en kortste doorloop tijd te gaan!
P.s…. Los van het feit dat als je een simpele rekensom maakt m.b.t. het aantal uren wat je moet investeren (vrij nemen etc..) om je woning goed te verkopen (mocht je zelf voldoende verkoopervaring en lokale marktkennis hebben om de maximale prijs te bedingen). Dat je niet veel (of niet) duurder uitbent en jezelf wel op een hoop gemak trakteert.
Toch wens ik de mensen in Blaricum natuurlijk veel succes met hun verkoop!
Een huis onder de aandacht brengen van een vriend, kennis, familielid of relatie is leuk. Gebruik hiervoor je eigen netwerk, eventueel i.c.m. de functionaliteiten van de website van de makelaar en initiatieven zoals bijvoorbeeld “Help Mee”. Je netwerk zou zomaar groot genoeg kunnen zijn!
Makelaars of personen die dag in dag uit nieuw aanbod “spammen” door op Twitter nauwelijks inhoudelijke Tweets te plaatsen hebben voor zover ik het kan beoordelen geen succes (weinig followers).
Ik zie in dit initiatief dus ook geen uitschakeling van de makelaar. Gelukkig maar 😉
@jeroen Dus ik begrijp dat alle huizen te duur zijn en dat we vooral niets moeten doen voor onze klant om ze op te laten vallen, behalve de prijs omlaag knallen?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er minder kijkers zijn en dat je om die kijkers voor je te winnen extra je best moet doen?
Uiteraad staan de prijzen onder druk, maar de hoeveelheid aanbod is in de meeste regio’s de afgelopen jaren verdubbeld. Ik ben van mening dat je alle mogelijkheden moet benutten voordat je de makkelijkste weg kiest en een prijsdaling adviseert.
Nee, dat begrijp je niet goed. ik zeg niet dat alle huizen te duur zijn. Huizen die langer dan een jaar of 1 1/2 jaar te koop staan wel.
Ik ben het helemaal met je eens dat je je maximaal moet inspannen om kijkers over de vloer te krijgen. Het gebeurt in mijn ogen nog te vaak dat een woning op internet wordt gezet en dan wordt afgewacht. Social media kan daarbij zeker helpen.
Mijn punt is dat veel woningen te hoog in de markt worden gezet en zowel door makelaars en door de eigenaren kennelijk geen gehoor wordt gegegeven aan het dood eenvoudige economische principe dat als het aanbod groter wordt bij een gelijkblijvende of zelfs krimpende vraag de transactie prijzen zullen dalen.
Dan zitten we nu wel op 1 lijn….
Ook ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen met betrekking tot dit experiment en zal het dus met veel interesse via Twitter volgen.
Sociale media is natuurlijk niet HET ei van columbus. Toepassen hiervan doen wij al een tijdje. Het zorgt er niet voor dat het HUIS sneller verkocht wordt maar wel dat het onder een brede doelgroep onder de aandacht komt. Herhaling is de kracht van de boodschap, je wilt uiteindelijk die potentiele koper binnen krijgen!
goed punt, helemaal mee eens.
Een oude marketingwet vertelt met dat als een bredere doelgroep aandacht heeft voor dit huis de kans dat het verkocht wordt stijgt en het dus sneller verkocht wordt.
Ik ben van mening dat door de inzet van social media huizen niet sneller of makkelijker verkopen. Het is meer een tool om jezelf te profileren. (Potentiele) Klanten moeten je ook daar kunnen vinden.
Je kan de meest fantastische marketing gimmicks inzetten. Als de prijs van de woning te hoog is, wordt deze gewoon niet verkocht. Hoe je het ook went of keert: voor iedere woning kun je binnen een paar weken een koper vinden, alleen komt die prijs niet overeen met de verwachtingen van de verkoper.
Als de makelaar HelpMee of Vrenz had ingezet was deze discussie nooit van start gegaan 🙂
helpmee en Vrenz zijn wondermiddelen?
Moet ik nu blij zijn of teleurgesteld dat uiteindelijk elke makelaar deze wegen gaat benutten? Het maakt mij vooralsnog redelijk uniek. Echter stuurt al mijn “sociale” reclame wel naar Funda of onze eigen site. Zeker Hyves en Facebook bieden enorme mogelijkheden wat betreft de selectie van de doelgroep.
Ik kijk gezellig mee met dit experiment!