Selecteer een pagina

Verbindingsweg 4 - Blaricum - Tuinkamer met openstaande harmonicadeurSterker nog, ze gaan frontaal de confrontatie aan. Kort door de bocht stellen ze dat makelaars die alleen gebruik maken van de klassieke middelen om een woning verkocht te krijgen overbodig zijn. De gemiddelde consument is meer web-savvy dan deze groep makelaars.

Het volgende staat op de speciaal hiervoor in het leven geroepen site:

Welkom bij “Makelaar Overbodig”. Wij willen laten zien dat veel van de verkoopkanalen die de makelaardij gebruikt, niet meer bij de tijd zijn.
De consument lijkt veel meer dan de gemiddelde makelaar op de hoogte van de mogelijkheden van internet en online sociale netwerken. En kan in het huidige digitale tijdperk dus net zo goed, of zelfs beter, zijn doelgroep van potentiële kopers bereiken.Wie kan het best een huis verkopen: de makelaar of de webwijze consument?
Om dit te testen hebben we een object geselecteerd waarvan de verkoop een uitdaging vormt voor beide partijen: de Verbindingsweg 4 te Blaricum. Wij dagen de makelaardij van Nederland uit!

Lukt het de eigenaren van deze woning om het, nadat het 18 maanden bij een makelaar te koop stond, nu wel verkocht te krijgen met dank aan de ‘moderne middelen’…?

Natuurlijk is de verkopende makelaar bij dit experiment betrokken.
Lees hoe hij er tegenaan kijkt:

Waarom is het tot nu toe nog niet gelukt?

“De economische crisis heeft natuurlijk een enorme invloed gehad op de woningmarkt,” licht Wester toe. “Met name in het prijssegment van deze woning is dit goed voelbaar geweest. De vraagprijs van de woning is bijna 1,4 miljoen euro, en dan kom je uit bij een heel specifieke doelgroep. Daarnaast is de architectuur van het huis vrij uniek, met zijn opvallende gevelkleur, open structuur en vele trappen. De woning is zeker geschikt voor een brede doelgroep, maar wordt minder bezichtigd door bijvoorbeeld ouderen die moeilijk trappen kunnen lopen en gezinnen met zeer jonge kinderen.”

Wat vindt Wester van het initiatief ‘Makelaar Overbodig’?

“Ik denk dat de makelaardij in Nederland in vergelijking met de gemiddelde consument te weinig doet met social media. Alhoewel steeds meer makelaars zich wel aan het oriënteren zijn op de mogelijkheden van online netwerken,” vertelt Wester. “Op zakelijk vlak hebben we nog iets te weinig ervaring opgebouwd om te kunnen zeggen of het inzetten van online netwerken werkt in de huizenverkoop. Ik ben daarom erg nieuwsgierig naar de uitkomsten van deze proefactie, en hoop er zelf iets van te leren. Maar een makelaar helemaal overbodig, dat zeker niet! Wij kunnen de consument vanuit onze expertise adviseren en begeleiden in het totale verkooptraject, en dat gaat veel verder dan alleen de doelgroep van potentiële kopers bereiken. Ik ga de uitdaging in ieder geval graag aan en moge de beste ‘winnen’!”

Benieuwd om wat voor moeilijk verkoopbaar object (lekker hè, dat jargon!) het gaat? Bekijk de foto’s van deze woning.

Dit is naar mijn mening interessant om te volgen. Wat gaat het communicatiebureau doen en slagen zij er in om via digitale en sociale kanalen wel een koper te vinden?
Volg dit experiment via Facebook, LinkedIn, Twitter en Funda. Huh, funda? Dat is toch een traditioneel kanaal? Spelen de communicatie-experts dan toch een beetje vals…?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+