Als we naar een nog onbekend restaurant gaan, kijken we op een website zoals iens.nl of dinnersite.nl. We willen eerst even weten wat anderen vonden van het eten, de sfeer en de bediening. Als we op vakantie gaan kijken we ook naar de beoordeling van anderen. Als we een apparaat willen kopen, geloven we dan nog de verkoper in z’n strakke pak in de winkel of luisteren en kijken we naar de ervaring van anderen?

Welnu, de trend is dat een overweldigend groot percentage eerst even kijkt op het internet of luistert naar een bekende naar zijn of haar ervaringen. We vertrouwen volslagen onbekenden, die hun mening openbaar gemaakt hebben. Kortom klantbeoordelingen zijn belangrijk.

Hoe zit dat nu in de makelaardij?

Ja… er zijn diverse vormen van klanttevredenheidsonderzoeken, diverse makelaars pakken het op verschillende manieren aan. Tevreden.nl is een medium, maar hoe kan de gewone consument het vinden? Waar gaat de gewone consument zoeken bij de uitnodiging van u als makelaar?

LinkedIn? Er is een enorm kwaliteitsverschil bij de presentatie van makelaars op LinkedIn. Meestal heeft de makelaar alleen maar een netwerk van andere makelaars. Geen netwerk van klanten, die positieve woorden spreken over de geleverde diensten.

Facebook? Wel foto’s van huizen, meer opnieuw heel beperkte beoordelingen van anderen. En worden andere social media wel gebruikt voor aanbevelingen of beoordelingen?

Kansen

Er is een kans voor makelaars om elke klant uit te nodigen voor een compact klanttevredenheidsonderzoekje, niet alleen degenen die bij de notaris de courtagenota voldoen, nee… elke interactie met een consument mag wat mij betreft gemeten worden. Is er bereidheid om dit te doen?
Jazeker… 70% van de vakantiegangers vullen een korte enquête in. En dat zijn niet alleen de mensen die klagen. De bereidheid om juist iets positiefs te vertellen is heel groot.

De uitnodiging voor beoordeling doe je alleen aan diegenen die echt interactie met je hebben gehad. Maak er geen openbare klaagmuur van. Dit is een fout die Zoover.nl bij de introductie maakte. Schep dat vertrouwen bij de consument dat alleen diegenen die met de makelaar contact hebben gehad ook daadwerkelijk een beoordeling doen.

Lef hebben

Als de klantbeoordelingen dan binnenkomen, heb dan ook het lef om de beoordelingen, gekoppeld aan de persoonlijke makelaar ook op de eigen website te tonen. Laat zien aan de potentiële klanten wat andere mensen over de makelaar als persoon zeggen. ERA kondigt een eerste stap aan, maar dan nog alleen maar voor de courtage betalers. Het is voor de verkoper ook belangrijk om te weten hoe de potentiële kopers de makelaar in zijn dagelijks werk ervaren. Dit heeft ook een behoorlijke invloed op de beslissing voor een consument een bepaalde makelaar in de arm te nemen.

The following two tabs change content below.
Jan Willem is al 10 jaar werkzaam in het bedenken en optimaliseren van automatisering voor makelaars die efficient en klantvriendelijk willen groeien. Integratie van individuele oplossingen tot een bruikbaar geheel. Jan Willem is directeur eigenaar van CubicEyes en is gecertificeerd uitwisselpartner van de NVM.

Laatste berichten van Jan Willem de Graaf (toon alles)

Google+