Afgelopen vrijdag werd ik verrast door een rapportage van Jaap.nl, op papier in de brievenbus. In de aankondiging staat dat Jaap.nl alle informatie over huizen verzamelt. Maar eens kijken dus, ik ben namelijk altijd wel erg geïnteresseerd in wat anderen van mij weten…
2009 JAAP.NL Alles over huizen RONDLEIDING from Hans Voorn on Vimeo.
Vandaag volgde de grote ontknoping, JAAP.NL lanceert een nieuwe dienst in samenwerking met Omgevingsscan. Op JAAP.NL is het vanaf nu mogelijk om een enorme hoeveelheid extra informatie te krijgen over een huis en de omgeving. Of het nu gaat over geluidshinder, het aantal kinderen in de buurt, de gemeenteplannen, het is binnen enkele muisklikken beschikbaar. Of het gaat over luchtkwaliteit, het aantal allochtonen in een buurt of de WOZ-waarde, het is beschikbaar. Er zijn 3 soorten informatie: de basisinformatie over huizen die van de makelaar komt, extra gratis informatie die JAAP.NL erbij plaatst en extra informatie waarvoor betaald moet worden. Soms moet er € 1 of € 2 betaald worden voor hele specifieke en gedetailleerde informatie, maar dat zijn natuurlijk bedragen die geen rol spelen bij de aankoop van een huis. Sterker nog, een makelaar kost vele malen meer.
Funda weet het wel maar vertelt het niet
De informatie die Jaap.nl aanbiedt is, volgens Hans Voorn, directeur Jaap.nl een extra reden om niet naar Funda te gaan maar vooral voor alle juiste en transparante informatie over huizen bij Jaap te komen. De gegevens die Funda vermeldt zijn niet compleet en vaak ook nog verouderd. Dit is op zich ook wel logisch vanwege het feit dat Funda vooral voor de makelaars is en Jaap voor de consumenten. Vandaar waarschijnlijk het verschil in informatie. In het Jaap rapport staat alle informatie vanuit het kadaster: eigendom, hypothecair uittreksel, etc. Ministerie van VROM: fijnstof rapport, beschermde stads- en dorpsgezichten, geluidshinder, en nog veel meer. Bovendien biedt Jaap ook minder “fijne” informatie zoals de informatie die je kunt verkrijgen via Misdaadkaart en via het Korps Landelijke Politiediensten kortom een hele hoop informatie die je normaliter niet via de makelaar zomaar zou krijgen.
Waar blijft de makelaar?
Interessante vraag is, hoe gaan de makelaars hierop reageren. Nu Jaap.nl een heleboel informatie biedt die vroeger door de makelaars uitgezocht diende te worden, biedt dat de makelaars een slechte onderhandelingspositie. Vrijwel alle relevante informatie is nu heel goedkoop in te kopen door particulieren. De interpretatie van de informatie kan dan nog van enige waarde zijn echter de kaarten spreken voor zich. Ik kan mij bijna niet anders voorstellen dat dit een verdere prijsdaling voor de makelaars betekent. Wellicht weer een gemiste kans voor deze snel uitdunnende beroepsgroep. Echter het kan ook een versnelling betekenen voor de makelaar 2.0 door juist al haar klanten ook deze informatie te bieden en zich vooral te concentreren op zijn echte toegevoegde waarde: zorgen dat zijn/haar klant het juiste huis vindt dat precies bij die specifieke klant past. Dit houdt in dat de makelaar nieuwe stijl zich vooral op de consument richt en de beweegredenen om te verhuizen koppelt aan de unieke kennis die de zij heeft van de lokale huizenmarkt in combinatie met een ongekend goed onderhandelingstalent. Of zijn dit de eerste stappen die Jaap gaat zetten om daadwerkelijk een online makelaar te worden?
Brixter?
Naast alle informatie die verzameld wordt over alle huizen is er gelukkig ook een mogelijkheid om als bewoner/eigenaar van een huis, de informatie zelf aan te vullen. Ik zag bijvoorbeeld in mijn rapport dat de geschatte waarde van mijn huis toch wel erg laag was in het licht van alle verbouwingen die wij er aan gedaan hebben. Hans Voorn, directeur Jaap geeft aan dat de informatie door de eigenaren zelf te updates is. Dit lijkt wel een beetje op het model dat Brixter, vroegtijdig overleden huizenwebsite van de Telegraaf, hanteerde. Dit is eigenlijk wel logisch nu Jaap onderdeel uitmaakt van het Telegraaf concern en wellicht nog enig DNA van Brixter rondwaart aldaar. Dit model is overigens weer “afgekeken” vanuit Zillow uit de VS.
Naar mijn mening een goed initiatief van Jaap om iedereen een eerlijk en transparant beeld te bieden van de mogelijke “droom”-woning.
Laatste berichten van Boris Geheniau (toon alles)
- Adverteren op funda te duur - 15 oktober 2012
- Een nieuwe lente, een nieuwe Facebook Page. Volg de webinar! - 21 maart 2012
- Hoe internet en social media de sector voorgoed verandert - 28 februari 2012
Omdat de op Jaap en andere sites Miljoenhuizen etc. getoonde informatie algemeen van aard is, schuilt hier ook een gevaar in. Je zult maar net in dat hoekje van de wijk wonen, waar bijvoorbeeld de wegontsluiting anders is en waar je dus geen negatieve omstandigheden hebt zoals in de verstrekte informatie omschreven. Dat vind ik het grote probleem met de informatie overload van de huidige maatschappij, wat klopt wel en wat klopt niet, je ziet door de bomen het bos niet meer. En je hebt dan 3 opties, je doet niets, je doet het zelf (met meer risico’s) en je doet het zelf met hulp van een deskundige. Of de courtage verder onder druk komt te staan hangt van de makelaar af of hij zijn diensten goed communiceert. In Engeland hebben ze een super full service fun concept http://www.foxtons.co.uk/, misschien ook iets voor de grote steden? Vraag mij af of dit bedrijf ook voor de laagste courtages werkt. Denk het niet. Mensen zijn nog steeds bereid om te betalen voor kwaliteit, ik wel in ieder geval!
@Gert naast de beschikbaarheid van informatie dient uiteindelijk ook de informatie vertaald te worden. Helemaal mee eens, hoe beter de vertaler hoe beter hij/zij daarvoor wordt beloond. Leuke site van onze britse vrienden, kende ik nog niet.
Juist dat communiceren dat zal, naar mijn mening, de kritische succesfactor worden voor de makelaar in de toekomst.
Dank voor de reacties. Uiteindelijk ga ik er vanuit dat dit een kans is voor de makelaar. Helemaal omdat zij idd nu ook zelf makkelijk en wellicht tegen minder kosten. Bovendien kan de makelaar zich op deze manier meer richten op “echte” toegevoegde waarde. Dan ook nog te bedenken dat door deze informatie de makelaar ook een klant krijgt die beter beslagen ten ijs komt waardoor het uitzetten van een onderhandelings strategie wellicht ook gewoon leuk wordt….
Helemaal mee eens Jolanda … had er vanmiddag ook een post over geschreven … http://blog.atzmedia.nl/?p=27
Ik zie het dan ook als een kans om mijn toegevoegde waarde te laten zien, btw poll: http://bit.ly/5ylcpn: wat is de toegevoegde waarde van een makelaar? Dat is immers nooit informatie geweest!!
Mooi toch, als ook voor ons een muisklik away alle infmatie beschikbaar komt. Het gaat toch niet om ons, maar om de consument! Verder blijft ons vak vooral adviseren en waarderen en dat kunnen we nu sneller..dus kans, als funda het oppakt is het voor de makelaars makkelijker, maar ook funda moet er zijn voor de consument, dus die zal wel volgen! Of wellicht innoveren, wie weet..